Hebben we het niet te gemakkelijk ?

Hebben we het niet te gemakkelijk ?


settings
  • Instellingen
  • Positie

    Automatische scrolling

Naar aanleiding van de post van Referendaris over e-bikes vloog meteen deze gedachte door mij heen. Hebben we het tegenwoordig niet te gemakkelijk, zijn we ons teveel aan het verwennen en verliezen we daardoor bepaalde vermogens ?

E-bikes zijn prachtige dingen, bromscooters maar we verwennen ons lichaam teveel, ons lijf moet zich inspannen om gezond te blijven. Rust roest is een oude uitdrukking. Actie heeft dat lijf nodig om gesmeerd en sterk te blijven.
Als we wat slechter ter been worden willen we een scootmobiel, heerlijk zo´n ding, lekker zitten en dan rondtoeren, als het kan, en anders ook, door de smalle gangetjes van de Aldi en het Kruidvat. Daarna naar de Hema voor iets lekkers.

Maar wordt de mensheid daardoor juist niet veel te afhankelijk van de techniek ? Het menselijke lichaam heeft de eigenschap zich aan te passen, dat werkt alle kanten op, revalidatie, vraagt inspanning om onze spieren weer te gebruiken, scootmobiels geven ons lichaam de kans om te berusten en de spieren te laten verslappen.

Ben ik tegen deze hulpmiddelen ? Nee natuurlijk niet, maar we moeten ze als hulpmiddelen zien, soms kan het ook niet anders, maar vaal worden ze gebruikt als vervangers voor onze eigen spieren en lichaam.
Hier in Portugal zie je dit soort dingen vrijwel niet, deels heeft dat te maken met het geld dat de mensen niet hebben voor die luxe, maar voor het grootste deel heeft het te maken met de levensstijl hier, blijven bewegen en bezig blijven.
Hier op het dorp loopt een oud mannetje sloffend naar het cafeetje, daar doet hij bijna een uur over, drinkt zijn koffie en een wijntje en praat wat met de mensen, daarna sloft hij weer terug naar huis, zal ook zoiets zijn. Maakt niet uit, hij gaat thuis toch niet voor de tv hangen, maar gaat een beetje in zijn tuintje rommelen.
Ik kan de man best meenemen met de auto, maar ik doe het niet, dan mist hij zijn wandeling en misschien over een jaar niet meer mobiel.

Dit is van mij helemaal geen kritiek op mensen die dit soort middelen nodig hebben, maar op het pushen van de commercie om ons te overtuigen dit soort middelen maar te kopen zodat ons leven gemakkelijker wordt.
Inderdaad wordt het gemakkelijker, maar dat is nu net waar het gevaar ligt, dat het te gemakkelijk wordt.




Beoordeel

Reviews en Reacties:

4.9 / 5 (30 reviews)
expand_more
Verberg reacties
Blijft actueel, de laatste tijd hoor je: zitten is het nieuwe roken.
| 16:28 |
Op mijn Facebook gezet.
| 23:12 |
Dank je wel, hoop dat je er leuk wat supporter views mee scoort.
| 23:13 |
Helemaal mee eens. Stilstaan is achteruitgang ofwel als je je spieren niet veel meer gebruikt worden ze slapper. Om mobiel te blijven is beweging erg belangrijk.
| 22:00 |
Sorry ik schrijf gewoon twee keer het zelfde sorry sorry
| 21:07 |
Geeft toch niets, hoef je je bij niet voor te verontschuldigen :-)
| 21:12 |
| 21:13 |
Ik snap helemaal wat je schrijft, en het is ook zo.
Maar mijn man met ernstige reuma die niet meer eruit kwam zoveel pijn heeft sinds kort ook een scootmobiel gekregen en nu komt hij er weer uit wat heel fijn is voor hem en ook voor mij.
Maar bewegen blijft ook belangerijk.
| 21:06 |
:-) Mensen die het nodig hebben moeten het ook gewoon gebruiken.
| 21:11 |
:-)
| 21:12 |
Wat dacht je van kinderen op een E-bike?
ik zou zeggen fiets lekker zelf.
| 20:42 |
Echt waar ?? Niet normaal dan toch.
| 21:51 |
Dat vraag ik me inderdaad ook af
| 11:45 |
Ik heb ook een elektrische fiets omdat ik snel spier en of gewrichtspijnen krijg in mijn benen,knien en heupen,ik vermoed overblijfsels van mijn kleine beroerte! Ik bezit ook geen auto dus ben ik afhankelijk van mijn fiets om boodschappen te doen. Hier aan zee kan er ook best veel wind zijn en dan ben ik maar alte blij dat ik deze fiets heb.
| 11:08 |
Als hulp prima, maar zorg dat je lichaam moet blijven werken :-)
| 22:59 |
Oh maar ik moet nog veel zelf fietsen ttz altijd fietsen,heeft geen semi bromfietsfunctie dat je ook niet moet fietsen want die zijn er ook!
Heb vandaag goed gefietst,heb wel snel spier en gewrichtspijnen,zal het morgen voelen hihi
| 23:18 |
Denk dat voor iedereen de grens tussen 'jezelf te veel verwennen' en 'hulpmiddelen nodig hebben' weer anders ligt.
Ik heb zelf geen auto, omdat ik er nooit een heb gewild. En dus loop ik veel. En zou ook zo'n scootmobiel alleen nemen als het echt niet anders gaat. Maar er zijn ook mensen die de auto pakken om twee straten verder een boodschap te gaan doen.
| 17:23 |
Ik kende mensen die 5 minuten met de auto naar de sportschool rijden en dan gaan lopen en fietsen :-)
| 17:31 |
haha. het hele dal waar ik woon, 'kent' mij omdat ze me altijd zien lopen. ondertussen is er al niemand meer die het 'zielig' vindt ofzo :-)
| 17:43 |
Hier vergelijkbaar :-) Ik wandel veel en maak veel foto´s in het begin vroegen ze of ik mee wilde rijden naar het dorp. Hier wandelt niemand, je loopt omdat je ergens naar toe moet.
Nu kennen ze mij allemaal en zwaaien alleen nog maar :-)
| 19:19 |
Mooi relevant stuk!! Ik ben het met je eens! (wat ik zeg terwijl ik toch maar op de trap ga zitten in de trein, in plaats van blijven staan)
| 16:54 |
Ja hier heb je wel gelijk in. Het is allemaal te makkelijk. Sommigen mensen hoeven maar te knippen met hun vingers en hebben en krijgen alles 'voor het gemak'
Alleen als je eens wist hoeveel moeite ik heb moeten doen om ook maar iets voor elkaar te krijgen bij de gemeente, dan zakt je broek wel af hoor. Ik heb noodgedwongen zelf een scootmobiel aangeschaft via marktplaats en dit puur omdat als ik niet zover kan lopen door de pijn in spieren en gewrichten, ik toch naar buiten moet en wel ietsje verder wil dan een klein blokje om. Hierbij bedoel ik het ook voor mijn hondje die graag haar behoeftes wil doen. Zodra ik weer enigszins normaal kan lopen, gaat heel rap de scootmobiel weer de schuur in hoor. Je moet tenslotte wel een beetje in shape blijven hé? :))
| 07:14 |
Je moet zeker in vorm blijven en dat schiet er wel eens bij in als we ons teveel overgeven aan technische dingen. Maar zonder meer als het nodig is moet je gewoon gebruik maken van de mogelijkheden.
Triest dat je bij noodzakelijk hulp zoveel moeite moet doen om iets voor elkaar te krijgen.
| 09:49 |
Dat heb je erg mooi verwoord en is een zee van waarheid.
| 23:48 |
Ik kan me vinden in je stelling, maar... toch zijn de hulpmiddelen handig...
Mijn man heeft laatst een e-bike gekocht. Nu gaat hij bijna iedere dag met de elektrische fiets naar zijn werk. Met de elektrische fiets is het twee maal drie kwartier rijden. Met een gewone fiets zou de verplaatsing waarschijnlijk langer dan twee maal een uur duren. Met de auto is het vijfentwintig minuten rijden. Vrije tijd is een luxe voor de voltijds werkende mens.
| 23:26 |
Ik doe meestal alles op de fiets. Vind ik makkelijker en vaak sneller.
| 20:51 |
Mijn moeder ook, fietst naar het centrum en laad die fietstassen vol met boodschappen, als het te zwaar wordt gaat ze lopen naast de fiets. Ze is in februari 83 geworden. :-)
| 21:10 |
Zo dat is nog lekker actief. Hoop ik ook nog te zijn als ik die leeftijd haal
| 21:27 |
Mijn vader wordt hopelijk in juni 83 en die werkt nog een paar dagen in de week :-)
| 21:32 |
Super zeg. Fitte mensjes dus
| 21:49 |
Ja vooral aan mijn vaders kant sterke genen, van de 9 leven er nog 6 en mijn vader behoort tot een van de jongere kinderen.
| 21:54 |
Zo dan. Bij ons in de familie is t verschillend.
| 22:00 |
Ik ben het wel met je eens. Maar in dit geval ben ik er wel enorm blij om dat mijn moeder zo'n ding heeft met haar ziekte (CVS, leukemie, fybromologie en nog heel veel meer dingen, die ik zo 1-2-3 niet weet op te noemen, maar de rest is al ernstig genoeg), kleine stukjes lukt haar nog wel, maar ze moet daarna toch wel een aantal dagen uit kunnen rusten, zo enorm vermoeiend is dit voor haar. En ja, ze gaat wel gewoon lopend de winkel in, dan laat ze haar scootmobiel buiten staan. Maar voor sommige mensen zijn dit soort dingen echt ideaal, die het dan ook echt nodig hebben.
| 19:07 |
Ow ja en ikzelf doe alles merendeels op de fiets op lopend, ik heb niet eens een auto rijbewijs, wel eentje voor een scooter die ik gratis in ontvangst mocht nemen, tsja ben inmiddels nu 42 jaar hè. Maar hoe dan ook, een brommetje of zo heb ik ook niet. Dus voor mij alles met de fiets of lopend of met openbaar vervoer.
| 19:09 |
Zeker voor mensen is zo´n ding onmisbaar. Goed dat ze toch nog zoveel lopend blijft doen.
| 21:08 |
Gewoon zelf na blijven denken :)
| 17:50 |
:-) Ik kan mij voorstellen als je elke dag die reclames op TV ziet en je in het centrum van je sokken gereden wordt door zo´n vol beladen scootmobiel er toch veel mensen overstag gaan.
| 21:07 |
Dat is zeker waar...
| 21:20 |
Ja, ik ben het hier helemaal mee eens!
Ik fiets zelf graag naar school, naar werk, naar het station, naar andere dingen (okay, als het regent wat minder graag) maar mijn moeder wilt mij graag altijd wegbrengen, 'want dat is makkelijker'. Maar van met de auto gaan, word je wel minder fit etcetera. Dus ik ben het helemaal met je eens!
| 17:26 |
Inderdaad, zolang als we het kunnen moeten we het blijven doen. Soms langer dan dat anderen ons doen geloven.
| 21:05 |
Ik ben als een kind zo blij dat ik op mijn snorfiets kan gas geven. Maar doe een moord als ik weer zelf zou kunnen fietsen. Volgende week vrijdag ga ik op een aangepaste fiets kijken of ze hem zo kunnen stellen dat ik erop kan fietsen. Dus duim maar voor me.
| 17:21 |
Ik duim zeker voor je, mijn credits heb jij al lang verdient.
| 21:04 |
Dankjewel :-)
| 21:21 |
ja de luxe waar je aan gewend raakt
| 16:42 |
We moeten zelf maar beslissen of we ons laten beinvloeden door de commercials; als je een hulpstuk nodig hebt, DOEN! Mobiliteit is altijd goed ;) zo kom je nog eens onder de mensen. Of neem een hond :) of 4 zoals ik :)
| 16:42 |
4 Honden, kijk dat is een wijs mens naar mijn hart :-)
| 21:01 |
Ik vind het wel eens fijn om op deze manier verwend te worden. Mijn man en ik rijden graag motor. En ook autorijden vinden we erg leuk. Afwisselen met wandelen en sporten. Zo kom je toch aan je beweging wat erg gezond voor je is.
| 15:40 |
Vooral in beweging blijven. :-)
| 21:01 |
Ik ben het met je eens, je ziet jonge mannen en vrouwen met zo'n e-bike rijden. Het is wel heel erg handig, want dan kan je langere stukken fietsen, maar ik merk wel dat die mensen, als ze daarna op een gewone fiets stappen, wel erg snel moe zijn. Zelf vind ik een e-bike nog niets voor mij, ben nog jong en kan het makkelijk af met mijn fiets met 24 versnellingen (heb ik ook pas een jaar hoor, daarvoor een opoe-fiets zonder versnellingen).

Sommige mensen hebben een scootmobiel wel echt nodig, zonder zullen ze als kluizenaar wonen, maar anderen zullen wellicht te lui zijn om maar een stukje te lopen of te fietsen.
| 15:35 |
Aan de ene kant heb je wel gelijk maar aan de andere kant ben ik het niet met je eens. Ik ben ook in het bezit van een e bike, voorheen fietste ik nooit maar nu bijna dagelijks en ik moet echt wel mee trappen anders kom ik nergens dus beweeg toch, maar minder belastend voor knieën en rug. Ook nu ik problemen met mijn enkel heb is het een uitkomst want lopen is een crime. Het is of een ochtend werken of een wandeling. Aangezien ik toch moet werken pak ik daarna mijn e bike samen met de hond, ideaal !!! Dus ja missch tè makkelijk maar voor velen een uitkomst.
| 14:53 |
Is helemaal waar, het is ook maar een opzetje om na te denken hoe we met de dingen omgaan en of we ons te veel laten beinvloeden . :-)
| 14:56 |
Inderdaad het pushen van de commercie... er gaat te veel geld in om! Tegenwoordig mag je met een bromfiets certificaat in een autootje rijden van 45 KM per uur.deze waren voor mindervaliden gebouwd, nu zie je zelfs de jeugd er al mee rond rijden naar school. Wel lekker warm, kacheltje aan, radio aan...
| 13:32 |
Een kennis van mij had een VW Golf, ding was omgebouwd en herkeurd naar brommobiel, mijn moeder oud genoeg voor een bromfiets certificaat te krijgen mocht die weer omruilen voor een brommerrijbewijs. Nooit ergens examen voor gedaan of getest, mag dus zomaar in zo´n ding van zeg maar 1000 kilo rijden. :-)
| 14:51 |
Yep, dat mag dus zomaar....
| 14:57 |
Mee eens. Soms ik het lijntje tussen noodzaak en luxe dun... want waar leg je de grens. Zolang het kan jezelf uitdagen is ook mijn devies.
| 12:21 |
Ik ben het in principe wel met je eens, maar juist de dingen die jij noemt zorgen er vaak voor dat mensen die anders alleen nog thuis zouden kunnen zitten en geholpen zouden moeten worden nu mobiel blijven, deel kunnen blijven nemen aan het leven buiten de deur, frisse lucht krijgen, mensen ontmoeten, zelfstandig kunnen functioneren. Zelf denk ik meer aan bijv. allerlei eigenlijk overbodige huishoudelijke apparatuur.
| 12:17 |
Kan ik mij ook in vinden.
| 14:48 |
Ik snap goed wat jij bedoeld hoor maar ik vind wel als iemand er helemaal niet meer uitkomt om dat hij of zij dit niet meer kan en door met scootmobiel wel weer naar buiten kan is dat toch wel een hele opluchting
| 11:45 |
Helemaal mee eens hoor.
| 14:47 |
Ik snap jouw insteek ook. Ik ben zelf e-biker. Om persoonlijke redenen. Maar het is met heel veel dingen dat veel mensen gemakszuchtig worden ja.
| 11:36 |
Goede blog, ik zal je linken in de mijne, dank voor de link.
| 11:17 |
yeps dat is zo. Zolang mijn lichaam het toelaat tracht ik het te stimuleren om te bewegen, ondanks de pijn.
| 11:14 |

auto leasen
auto leasen
private lease goedkoop
private lease goedkoop
Muziek, Kunst & Cultuur
Aanbevolen Muziek
Aanbevolen Muziek
 
×

Yoors


exit_to_app Inloggen