×

Yoors


exit_to_app Inloggen

camera_alt
Afbeelding toevoegen
Moe na kanker behandeling

Moe na kanker behandeling


Vandaag een artikel gelezen over chronische vermoeidheid na kankerbehandeling(en)
https://www.rtlnieuws.nl/nederland/chronisch-moe-na-kanker-na-een-halve-dag-werken-ben-ik-doodop

Ook ik ben na mijn behandelingen nog steeds regelmatig moe, zomaar ineens en zonder aanwijsbare reden.
Het kan dagen maar soms ook weken duren, waar het aan ligt weet ik niet.
Volgens de oncoloog inherent aan de behandelingen en moet ik maar mee leren leven.
Lichamelijk voel ik mij dan erg loom en geestelijk neerslachtig en er komt weinig uit mijn handen en toon vrijwel geen initiatieven. Ik slaap van ongeveer 23 tot 07 uur, maar niet echt uitgerust wakker.

Mijn bloedwaardes en markers zijn goed, ik eet redelijk gezond en slik extra vitamines en supplementen, maar heb het gevoel dat het daarmee maar ietsjes verbeterd is.
Ik wandel 2 keer per dag een klein uur met de hond en dat is hier dus ook berg op.
Normaal wandeltempo kan ik uren volhouden, maar na de trap 2 keer oplopen ben ik even bekaf.
Ik mis dan vooral spierkracht en doorbloeding naar mijn benen, ook mijn mannelijk is niet meer zo fier.
Meestal koude voeten en als ik ga liggen doen mijn voeten pijn, de voetzolen voelen dan aan of ze in brand staan, dit duurt meestal 15 minuten en trekt dan weg. Spierkrampen heb ik gelukkig zelden of nooit.

Tja wat doe je eraan ? Negatieve prikkels en energie proberen te voorkomen en een regelmaat te krijgen die mij rust geeft. Verder ben ik aan het zoeken naar een evenwicht tussen sociaal/digitaal/familie leven en mijn eigen lekkere veilige en rustige coconnetje.
Mijn fiets weer uit de schuur gehaald en proberen kracht te kweken of in ieder geval te behouden.
Veel in de natuur te zijn en genieten van wat ik nog kan.

Mocht iemand tips hebben om mijn situatie te verbeteren hou ik mij natuurlijk aanbevolen, hoewel ik behoorlijk eigenwijs ben sta ik voor veel dingen open.




Xandra
Ik heb helaas geen goede tips voor je.
15-09-2018 13:47
15-09-2018 13:47 • Reageer
Karin van der Straaten
Misschien net als ik nu, eens met je apotheker uitpluizen welke medicatie met wat minder kleurstof en andere toevoegingen kan. als ik 1 x door een winkel  loop/ben ik dodelijk moe...niet meer leuk sinds andere fabrieks aankopen bij de apotheek dus. de basis stof is gelijk, maar de ene doet er meer troep bij dan de ander en misschien kunnen sommige medicijnen wat minder  troep  gebruikt. Zelf loop ik 50 meter normaal en ben stuk.. de benen willen dan niet meer en ook die neuropathie zoals jij onder je voeten..de laatste tijd overal..op zich   is t al geweldig dat ej  zolang kunt wandelen ja..die trap.. ik hier dus net zo ..sterkte... ee... t is ook wel heel wat...nu dat klussen...
15-09-2018 12:36
15-09-2018 12:36 • 1 reactie • Reageer
Albert van den Berg
Ik ben gelukkig gezegend met weinig medicijnen, alleen Sintrom tegen bloedstollen, dat gebruik ik al meer dan 20 jaar.
15-09-2018 12:41
15-09-2018 12:41 • 1 reactie • Reageer
Miranda Tabor
Tips voor een ander zijn altijd moeilijk, maar regelmatig een simpel voetbadje met beetje soda is erg prettig en daarna wel even zalfje tegen uitdrogen. In de middag ergens een kort slaapje doen (powernap) als je dat lukt helpt ook. Heel veel sterkte en heb geduld. Hier een linkje: https://www.intermediair.nl/werk-privebalans/stress/de-perfecte-powernap-hoe-laat-en-hoe-lang?utm_referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.nl%2F
15-09-2018 11:51
15-09-2018 11:51 • 1 reactie • Reageer
Albert van den Berg
Er komen nu rustigere tijden en ik zit in een andere en gemakkelijkere omgeving. Voetenbad ga ik zeker doen, soda vind ik heerlijk. Filmpje ga ik bekijken. Dank je wel.
15-09-2018 12:42
15-09-2018 12:42 • Reageer
Rudi
Ik denk inderdaad dat blijven bewegen vooral de boodschap is. Zowel goed voor lichaam als geest, Albert. 
15-09-2018 10:22
15-09-2018 10:22 • Reageer
wakeupkitty
 Kan het zijn dat jouw vermoeidheid niet alleen door de chemo komt maar ook door het verwerken van? Zoiets heeft natuurlijk ook tijd nodig en dat komt vaak op het moment dat het je wat beter gaat. Vind jij het zelf heel erg als je meer slaapt of gewoon een poos minder doet? Acht uur slaap vind ik niet overdreven veel. Ik vraag me ook af of het weer, ik neem aan dat het bij jou warm is, ook niet van invloed is. Ik vind twee keer per dag dat stuk met de hond wandelen eigenlijk ook best een aardige inspanning. Het lijkt mij heel normaal dat je toch bij tijd en wijle een flinke tegenslag krijgt en dat je lichaam moet bij trekken, ook al heb je zelf het gevoel dat dit niet meer zo hoort te zijn. Er mee leren leven dat vind ik wel weer een zware dobber, want mee leren leven kost ook best veel energie. Koude voeten, ik zou je daar moeten kunnen adviseren want dat heb ik al een leven lang, vaak zo koud dat ik ze niet eens kan voelen of ze letterlijk blauw zien. Voetjes omhoog of domweg in een bak heet water opwarmen is wat ik dan wel eens doe, want dat bevordert in ieder geval de bloedsomloop en die zal bij mij dan ook wel niet al te best zijn. Misschien heb jij daar ook iets aan? Ik wens je in ieder geval heel veel sterkte en ik hoop dat je gewoon lekker de boel de boel kunt laten.
15-09-2018 08:57
15-09-2018 08:57 • 1 reactie • Reageer
Albert van den Berg
Ondertussen alweer een poosje verder en wat meer duidelijker geworden. Dat eerste zeker, de acceptatie bij mij is ver te zoeken geweest, elke vezel in mijn lichaam en geest vecht er tegen, ik heb het nu iets een plaats weten te geven maar toch. Maar nog zijn er van die dagen dat het gewoon niet lukt, ik doe het dan rustig aan, doe andere dingen en leg mij er even bij neer, ook dat heb ik geaccepteerd. Het was ook niet niks achteraf gezien, ik heb denk ik mij toen daar teveel voor afgesloten denk ik, veel met vechten bezig geweest tegen de ziekte (dat is ook mijn kracht) maar in die modus blijven hangen. Nu meer vrede. Gelukkig heb ik nu een positieve uitdaging, het opknappen van het huisje heeft mij veel energie gebracht, wel lichamelijk moe natuurlijk maar ik kan langer doorgaan, zelfs mijn spieren zijn weer gaan groeien. Wel ben ik er 1 dag helemaal uit als ik een rustdag heb gehad, alles doet dan pijn en ik moet echt weer opstarten. Misschien dat het verlaten van de oude omgeving ook een positieve invloed heeft. Slapen heb ik nooit veel gedaan, ik kan met gemiddeld 7,5-8 uur prima uit de voeten, een nachtje van 3-4 uur is ook geen probleem, dat trekt de volgende nacht wel bij. Maar 9 uur op bed liggen slapen komt eigenlijk nooit voor, ook middagdutjes zelden of nooit. Temperatuur kan ik prima tegen, liever 30 graden dan 15, heerlijk. Doorbloeding is zeker een ding, dat was ook het probleem met de Tia´s al zo´n 20 jaar geleden, ik let ook op dat mijn knieën niet teveel buig, mijn bovenbenen teveel steunen en sokken te strak waardoor mijn aders knellen. Als ik ga liggen krijg ik spontaan koude voeten, tegen tintelingen en pijn aan. Wisselbaden ga ik zeker doen komend najaar en winter. De diverse onderzoeken waren goed, prima conditie alleen een wat te hoge verkeerde cholesterol, maar het evenwicht was wel goed.
15-09-2018 11:15
15-09-2018 11:15 • 1 reactie • Reageer
Mirelle-Creametkids
Heftig zijn de effecten die zo'n ziekte en vooral de behandeling met zich mee brengt.. Heb je wel eens wietolie overwogen te gebruiken? Hier kan je veel winst mee boeken op gebied van de ziekte bedwingen, weerstand en kwaliteit van leven..
02-09-2017 21:00
02-09-2017 21:00 • 1 reactie • Reageer
Albert van den Berg
Ik ben nu in mijn 4e jaar, alleen nog controles. Ik geloof zeker dat wietolie een gunstige invloed kan hebben, eind oktober weer bloedonderzoek en consult bij oncoloog en dan ook de uitslag van de laatste CAT colonoscopie, tot die tijd wil ik nog niets doen om de bloedwaarden niet te verstoren. Dan eens kijken of ik dat spul hier in Portugal ergens vandaan kan halen.
02-09-2017 22:35
02-09-2017 22:35 • 2 reacties • Reageer
Candy
ik hoor heel veel schadelijke en negatieve berichten over chemo. zoals hier onder reeds genoemd hoor ik steeds meer en meer over CBD olie
19-08-2017 15:28
19-08-2017 15:28 • 1 reactie • Reageer
Albert van den Berg
Ik denk dat op dit moment alleen chemo-bestraling en operatie de enigste opties zijn om te genezen. Maar dat cbd olie en nog wat meer middelen en goede voeding wel kunnen helpen voorkomen en ondersteunen. Ik zou een puur alternatieve behandeling niet aandurven.
19-08-2017 15:32
19-08-2017 15:32 • 1 reactie • Reageer
Karin van der Straaten
Zoveel herken ik hier, alleen loop ik niet verder dan 100 meter en dat belemmerd ook enorm. rot is dit ook voor je ja. t Enige wat ik doe is accepteren dat t zo is en eerdaags een intake bij revalidatie centrum Groot Klimmendaal A'hem Leek mij een heel verstandig iets om een beetje uit de ziekenboeg te komen en te doorbreken van een periode waarin ik echt niets meer kon van de ene op de andere dag..fietsen met die heuvels op en af klinkt niet makkelijk. Voor mij wel juist meer dna t lopen.. 1km lukt weer. Voor de dip is lopen natuurlijk wel grandioos goed, knap van je..misschien lekker vaker kuieren als de hond t goed vind. de trap in 2 delen lopen ipv door in 1 stuk. accepteren dat je niets meer moet en mag wat nog kan, zou kunnen helpen.wens je sterkte
16-08-2017 11:09
16-08-2017 11:09 • 1 reactie • Reageer
Albert van den Berg
Komt goed. Gisteren met een kennis afgesproken dat zij mij in september gaat helpen met mediteren. In oktober naar de oncoloog en dan eens kijken wat zij weet. Verder zoveel mogelijk genieten en negatieve zaken vermijden.
16-08-2017 11:16
16-08-2017 11:16 • 1 reactie • Reageer
HeArt&SoulConnection
Het is en blijft gif wat ze je toegediend hebben. Uiteraard met een goed doel, maar dat wil niet zeggen dat je lichaam er niet een enorme klap van heeft gehad! Je lichaam is 10 tot 20 jaar ouder zeg maar en je lever en nieren etc. hebben het ook erg zwaar gehad..en nog. Het is aan ALLE kanten zwaar voor je geweest, en het hebben 'overleefd' wil niet zeggen met schade en ongemakken. Helaas moet jij dat nu ook ervaren en beleven. Je voeten is ook een bekend probleem, waarmee het voor jou niet minder hinderlijk is . Ik wens je sterkte op jouw weg naar herstel en wellicht accepteren dat het mondjesmaat kan herstellen en soms een 'metgezel' voor het leven blijft. Ik wens je veel sterkte, want hoe dan ook als de geest wil, en het lichaam daar niet van wil horen is dat lastig. En ook dát mag er zijn ! Je gebruikt al de nodige suppletie, ik neem aan dat daar over nagedacht is . In de 'wilde ' wat roepen helpt je wellicht ook niet. Mocht je de behoefte hebben er wat meer van te willen weten ...voel je vrij.
14-08-2017 11:45
14-08-2017 11:45 • 1 reactie • Reageer
Albert van den Berg
Dank je wel, klopt ook. Acceptatie was een hele grote hobbel. Ik heb al wat suggesties gekregen die ik moet/kan bespreken met mijn oncoloog. Vanavond met iemand hier in de buurt praten die veel doet mediteren, misschien ook iets voor mij.
14-08-2017 11:50
14-08-2017 11:50 • 1 reactie • Reageer
zonnebloem
Wat erg alweer, zoveel mensen die nadien erg veel last krijgen. Ik kan je enkel een virtuele knuffel sturen en hopen dat t snel weer de goede richting uitgaat xxx
14-08-2017 07:29
14-08-2017 07:29 • 1 reactie • Reageer
Albert van den Berg
Dank je wel, erg lief.
14-08-2017 07:49
14-08-2017 07:49 • Reageer
Annelies Wetzelaer
Ik vind het heel erg dat je je zo voelt :( Kijk maar eens of dit je helpt - mijn vriend en ik gaan vanaf volgende maand beginnen aan een Master Fast, dat is voor mensen die gezondheidsproblemen hebben of hun lichaam willen "resetten". Hier is de site: http://masterfastsystem.com/ Op hun facebookgroep heb ik al vele mensen gezien die van hun kanker en dergelijke problemen af zijn geraakt. Alvast veel sterkte en beterschap!
13-08-2017 08:46
13-08-2017 08:46 • 1 reactie • Reageer
Albert van den Berg
Dank je wel, ik heb hem opgeslagen.
13-08-2017 14:10
13-08-2017 14:10 • Reageer
The Original Enrique
Voor doorbloeding gebruik ik regelmatig knoflookcapsules, maar ook zeg je dat je voeten branden; Dan is knoflook misschien niet zo'n goed idee. Maar dat is waar ik aan dacht; knoflook dus, maar ook al is het natuurlijk, het is niet geheel zonder risico als je er veel van neemt of langdurig. Zoiets zou ik toch overleggen met een arts en homeopaat.
13-08-2017 00:23
13-08-2017 00:23 • 1 reactie • Reageer
Albert van den Berg
We eten hier natuurlijk al meer knoflook dan in een Nederland, ik moet ook oppassen met mijn antistollingsmiddelen.
13-08-2017 14:07
13-08-2017 14:07 • 1 reactie • Reageer
DiaantjesLife
Het is zeker niet gek dat je na zo'n kuur even helemaal op bent. Je lichaam krijgt inderdaad een enorme optetter en dat heeft tijd nodig, heel veel tijd. Toch doe je het verder goed, want je geniet zoveel mogelijk van alles. Het wandelen, fietsen lees ik nu en ook bewust tijd nemen voor jezelf. Even in je eigen coconnetje is zo belangrijk. Luister vooral heel erg goed naar je lichaam, maar volgens mij doe je dat al wel. Ik ben ook voorstander van de CBD, maar snap dat het in Portugal heel anders werkt als in Nederland. Hou je taai kanjer en sorry dat ik niet veel meer online ben, komt wel weer xxx
12-08-2017 21:19
12-08-2017 21:19 • 1 reactie • Reageer
Albert van den Berg
Dank je wel, maar het is van 2013 tot 2014 geweest, ik vind het wel lang genoeg geleden alweer. Het rare is dat ik in het begin weinig klachten had, maar dat die pas na maanden begonnen. Kan natuurlijk ook zijn dat ik 12 kilo van mijn gezond gewicht afgevallen was en daar meer mee bezig was.
12-08-2017 21:30
12-08-2017 21:30 • 1 reactie • Reageer
An creatief
Wauw jij bent een echte Door zetter toppie ga zo door vind jou balance
12-08-2017 19:50
12-08-2017 19:50 • Reageer
Ingeborgenzwerm
Wat vervelend, dat je je zo voelt, heb deze blog al een paar dagen eerder eens gelezen, maar moest er even over na denken hoe ik mijn reactie moest formuleren: Na aanleiding van mijn eigen lichamelijke klachten, een bloedvergiftiging jaren geleden.. Heb een poosje geleden contact gehad met Joa, een mede yoorsiaan.. Zij gebruikt als ik het goed begrepen heb, een combinatie van zaden enz... Heb hier een link van een filmpje bij haar blogs gevonden.. https://yoo.rs/joa.health.in.europe/blog/rain-nederland-voeding-uit-zaden-waarom-zaden-1498827526.html?Ysid=29923 Het is echt niet bedoelt als reclame, moest er gewoon aan denken, en wie weet heb je er iets aan..
12-08-2017 14:49
12-08-2017 14:49 • 1 reactie • Reageer
Albert van den Berg
Joa doet overal zaad over heen. :-) Ik zal haar ook eens vragen, misschien past het wel.
12-08-2017 21:32
12-08-2017 21:32 • Reageer
Xandra
Ja, dat is best zwaar... Ik zie dat mensen hieronder al tips voor je hebben, hopelijk heb je daar wat aan!
12-08-2017 14:19
12-08-2017 14:19 • Reageer
Gertiena
bah rot is dat, ik heb het inderdaad vaker gehoord dat nadat je "geen" kanker meer hebt nog veel rest klachten hebt als moe zijn, dove of geen gevoel in voeten en/of handen en zo nog meer. wens je veel sterkte toe Albert, en heel veel positieve dingen in je leven.
11-08-2017 23:16
11-08-2017 23:16 • Reageer
Ingrid Tips en meer
Spijtig te vernemen dat je conditie er zo onder te lijden heeft. Zelf heb ik geen tips voor je, maar lees er hieronder al een aantal.
11-08-2017 18:31
11-08-2017 18:31 • Reageer
Soberana
Moet je die behandelingen nog regelmatig ondergaan? Het lijkt me logisch dat het energie vreet. Ik zou niets extra's doen zonder de oncoloog te raadplegen. Het advies van Marijke (pleegzuster bloedwijn) is op zichzelf niet zo gek: het product is (zoete) rode wijn met toegevoegde ijzerverbindingen, calcium en ginseng en volgens mij is het alleen in NL te koop. Als ik in jouw plaats was, zou ik aan de oncoloog vragen of rode wijn is toegestaan en zo ja daar dagelijks een glas van drinken, hetzelfde voor ginseng en veel calciumhoudend voedsel (b.v. kaas) eten. Dan heb je alles wat die 'pleegzuster' heeft te bieden, iig binnen. Volgens mij is gebruik van cannabis alleen in NL 'gedoogd', dus als je niet in een Portugese cel wil belanden, zou ik daar terughoudend in zijn.
11-08-2017 16:41
11-08-2017 16:41 • 2 reacties • Reageer
Albert van den Berg
Ik ben al een poos klaar, ik heb in juli 2013, 5 weken continu en vanaf november 6 kuren van 2 weken gehad tot eind januari 2014. De oncoloog is een meer een fan van bier dan rode wijn, dat is gezonder zei ze. Ik lust het beide met mate. Calcium neem ik als supplement en kaas ben ik gek op en hier volop verkrijgbaar en eten. Ginseng zou ik toe kunnen gaan voegen, dat is zeker een goed idee. Cannabis op zich is hier link, er wordt behoorlijk op gejaagd, olie zou wel kunnen, daar hebben ze nog niet veel mee.
11-08-2017 17:07
11-08-2017 17:07 • Reageer
Marjolein
CBD olie, waar het halucinerende element uit is gehaald, schijnt wel beter verkrijgbaar te zijn, zelfs in Amerika, heb ik vernomen! ;) Dus wellicht ook bij deze meneer in Portugal. Anders idd beter niet doen! ;)
11-08-2017 16:53
11-08-2017 16:53 • Reageer
marijke
ik heb geen idee of het nog bestaat maar....pleegzuster bloedwijn......zou mogelijk kunnen helpen. Begin jaren 70 ben ik een keer geopereerd (borstverkleining) en ik kon nog geen kopje van de tafel tillen. Ze hebben me toen aan die bloedwijn gezet 1x per dag een wijnglaasje. Het heeft mij bijzonder geholpen.
11-08-2017 16:07
11-08-2017 16:07 • 2 reacties • Reageer
Albert van den Berg
Mijn moeder dronk het vroeger na de bevallingen, zat veel ijzer in zeiden ze.
11-08-2017 16:54
11-08-2017 16:54 • 1 reactie • Reageer
Marjolein
ja, dat bestaat nog. Of Floradix, net zoiets.
11-08-2017 16:51
11-08-2017 16:51 • 1 reactie • Reageer
Ik weet niet of je hier voor in bent.Maar een jointje roken kan heel veel helpen
11-08-2017 15:28
11-08-2017 15:28 • 1 reactie • Reageer
Albert van den Berg
Tegen een jointje heb ik geen bezwaar, roken op zich wel. Ik ga in oktober met de oncoloog eens praten over cannabis olie.
11-08-2017 16:44
11-08-2017 16:44 • 1 reactie • Reageer
Encaustichris
Ik zou willen dat ik adviezen voor je had!
11-08-2017 15:13
11-08-2017 15:13 • Reageer
FreeWolves
Klinkt herkenbaar Albert. In mijn familie ook chemo/bestralingen van dichtbij gezien. Het is ook niet vreemd natuurlijk: de behandeling vermoord sneldelende cellen waardoor de kanker doodgaat, maar je huid, haar en witte bloedlichaampjes zijn ook sneldelende cellen. Het herstellen van deze delen neemt veel tijd in beslag. Het grootste deel dat je munt doen is het psychische: mind over body is sterk, heel sterk. Met meditatie kun je bewust je lichaam bewegen naar herstel. En als het lichaam aan het werk is, gaat de rest offline. Slapen en moe zijn is feitelijk werken aan iets anders. Knuffel uit Silves!
11-08-2017 15:12
11-08-2017 15:12 • 1 reactie • Reageer
Albert van den Berg
Inderdaad je lichaam krijgt het echt zwaar te verduren, niet normaal. In de tijd dat je vecht gaat het met het koppie wel goed, maar daar komen naderhand de verschijnselen pas opzetten. Ik heb al een aantal stappen voor innerlijke rust gezet, sommige vergen wat meer tijd en takt. Muito Obrigado, em agradecimento, obtida
11-08-2017 16:53
11-08-2017 16:53 • Reageer
Marjolein
Mijn moeder heeft net ook allerlei behandelingen gehad, chemo en bestralingen. Het is zo raar dat er vanuit het ziekenhuis niks geadviseerd wordt qua voedingssupplementen om weer op de been te komen! Via de reformwinkel is mijn moeder gestart met Mariadistel, om de lever te reinigen en daar had ze direct veel baat bij! Maar het belangrijkste is probiotica, zonder dat heeft het innemen van vitamines weinig zin, omdat ze dan niet worden opgenomen. Verder Multivitamine en losse vitamine C. Succes!
11-08-2017 15:12
11-08-2017 15:12 • 1 reactie • Reageer
Albert van den Berg
Ze behandelen tegen wat je hebt, nazorg wordt inderdaad niet veel aan gedaan. Ik gebruik dagelijks melk kefir en dat is prettig voor mijn darmen, ben ook meer fruit gaan eten. Ik zit nog te wachten op pre-probiotica
11-08-2017 16:47
11-08-2017 16:47 • Reageer
Turbotet
Klinkt heel heftig en zwaar..... Ik heb zeker tips voor je! Er zijn fantastische voedingssupplementen, alleen die zijn alleen via een distributeur beschikbaar, niet in de winkel. Ze zijn in eerste instantie gemaakt voor kinderen die net chemo hebben gehad en weer aan moeten sterken. Het is echt super spul. Je kan een doosje proberen als je wilt en het is niet-goed-geld-terug garantie. Laat even weten als je interesse hebt.
11-08-2017 14:40
11-08-2017 14:40 • 1 reactie • Reageer
Albert van den Berg
Ik ben nog steeds onder controle bij de oncoloog en gezien de bloedtesten alleen innemen wat bekend en besproken is, anders kunnen er onverklaarbare waardes komen.
11-08-2017 15:03
11-08-2017 15:03 • 1 reactie • Reageer
Bodycoach
Ik hoor heel veel positieve ervaringen met cbd en thc. Er zijn verschillende groepen op FB van mensen die hun ervaringen delen. Heel veel beterschap. Geniet van het leven.
11-08-2017 14:37
11-08-2017 14:37 • 1 reactie • Reageer
Albert van den Berg
Ik hoor dat hier ook. Ik zal het in oktober eens met de oncoloog bespreken. Dan moet ik het nog hier zien te kopen, de wetgeving kan hierover anders zijn dan in Nederland.
11-08-2017 15:05
11-08-2017 15:05 • Reageer