×

Yoors


exit_to_app Inloggen

camera_alt
Afbeelding toevoegen
60
Het Mandela-effect

Het Mandela-effect


Misschien heb je er al van gehoord; Het 'Mandela-effect' of 'Quantum-effect'.
Dit is griezelige materie. Het is geen complottheorie, althans... niet helemaal. Bepaalde zaken kun je voor jezelf checken. Het effect is dus genoemd naar Nelson Mandela. Volgens een grote groep mensen was hij gestorven in een cel op Robbeneiland, in de jaren 80. Volgens een andere, eveneens grote groep mensen is hij vrijgekomen en is hij President geweest van Zuid-Afrika.

Dit is het probleem tevens. 2 grote groepen mensen die beide een andere werkelijkheid ervaren hebben.
Het lijkt of bepaalde zaken zijn veranderd met terugwerkende kracht. Zo kunnen bepaalde beroemde uitspraken anders zijn dan u (of jij zo u/jij wilt...ik ga maar verder met je/jij...;)) het zich herinnerd. Maar ook belangrijke gebeurtenissen kunnen anders zijn, logo's die anders zijn,  ja en zelfs de ligging van landen op de wereldkaart of bijbelteksten.

Bijvoorbeeld waar ik zelf van schrok, is het lied 'Greased lightning' van John Travolta; weet je het nog: "this car is systematic, automatic, hyyyydromatic...." Dit blijkt dus niet (meer) juist... In deze realiteit eindigt dit deel van het nummer met: "ultramatic" (!?) En Forrest Gump zei niet: "........life is like a box of chocolats, you'll never know what you gonna get......". Nee, nu is het: "life WAS like a box......etc. (zoek het maar op op Youtube)

Nu maak ik me zorgen; wat is er over van mijn idee van realiteit... Zijn er mensen die hier ook onderzoek naar doen, iets dergelijks ervaren hebben, of andere ideeën hierover hebben, een bepaalde visie of verklaring? Graag hoor ik het! Aanvullingen zijn altijd welkom, andere reactie's ook! En delen mag!
Klik hieronder op 'Het volgende deel' voor mijn volgende artikel wat hier op aansluit:

©  24-07-2017 Blog en tekst door: Enriqué, blogs and more © Copyright, alle rechten voorbehouden. Foto's: (Header van Yoors, verdere foto's van andere bronnen.)

Heeft u ook een bepaalde visie (hierover)?

Schrijf u dan snel gratis in en wordt beloont voor uw werk!



Ingrid Tips en meer
De benaming kende ik niet. Als kind dacht ik al dat er een parallel universum is. In het ene universum komt iemand door een ongeluk om het leven, in een parallel universum ontwijkt hij/zij de trein en leeft verder... kan het niet hard maken maar boeit me wel enorm.
17-06-2018 10:13
17-06-2018 10:13 • 1 reactie • Reageer
'Klein'
Ja, op dat moment ontstaat er een alternatieve realiteit, daar splitst de realiteit of zo. Net als na een sollicitatie. In het ene universum ben je wel aangenomen, in het andere niet. Het klinkt ontzettend dom waarschijnlijk maar het boeit mij ook enorm en wil dit soort fenomenen en theorieën toch wel verder uitdiepen.
17-06-2018 20:12
17-06-2018 20:12 • 1 reactie • Reageer
VampireMeerkat
De hersenen van de mens is een rommel, we luisteren vaak maar half en soms willen we het ene ook meer geloven dan het ander. Als er bijvoorbeeld een nieuwsberichtje voorbij schiet dat zegt dat Elvis Presley jaren later gespot is in een of ander land en niet op een toilet gestorven is, dan zullen veel mensen dat klakkeloos accepteren zonder zelf onderzoek te doen naar de oorsprong van dat nieuwsbericht. Daarna verspreid het woord, onder nog meer mensen die geen onderzoek doen, en zo heb je opeens te maken met een hele grote groep die een totaal ander verhaal gelooft.
15-02-2018 16:10
15-02-2018 16:10 • 2 reacties • Reageer
Ingrid Tips en meer
Dat is het sneeuwbal-effect ;)
17-06-2018 10:13
17-06-2018 10:13 • Reageer
'Klein'
Dat snap ik. Maar iedereen heeft een aantal verhalen, dingen gezien, gehoord of meegemaakt waar je bij wijze van spreken 1000% zeker van bent, omdat het op dat moment indruk heeft gemaakt. Door een aantal van die dingen twijfel ik niet meer. Stel dat jij morgen ziet dat een stoplicht bovenaan groen heeft, rood in het midden en oranje onderaan. Vervolgens zie je dat dat overal waar je komt zo is. En zeg maar de helft van de mensen die je kent zegt dat dat altijd al zo was en de andere helft zegt dat het rood, oranje en groen was van boven naar beneden. Dan zou je ook zeker weten dat er iets niet klopt. Zo zeker weet ik het ook. Bepaalde dingen onthoud/herinner je verkeerd, ben ik met je eens. Maar bepaalde dingen echt niet. Je zult pas overtuigd zijn als je zelf zoiets ontdekt. :-)
15-02-2018 17:17
15-02-2018 17:17 • 1 reactie • Reageer
jolandemooij
Ik heb gewoon een heel slecht geheugen.
16-01-2018 09:52
16-01-2018 09:52 • 1 reactie • Reageer
'Klein'
Haha, ik ook hoor Jolande, alleen enkele dingen die destijds indruk hebben gemaakt heb ik dan wel weer goed onthouden...
16-01-2018 13:48
16-01-2018 13:48 • Reageer
Hetty
Dit is diep Enrique ... heel diep! Hier moet ik echt even later op terugkomen.
15-11-2017 15:33
15-11-2017 15:33 • 1 reactie • Reageer
'Klein'
Dat snap ik, dit is niet zomaar wat...
15-11-2017 20:50
15-11-2017 20:50 • Reageer
Alie Engelsman
Knap dat je dit zo hebt uitgewerkt.
15-11-2017 07:03
15-11-2017 07:03 • 1 reactie • Reageer
'Klein'
Dank je wel Alie!
15-11-2017 12:19
15-11-2017 12:19 • Reageer
Ratelaar
Weer wat geleerd.
14-11-2017 19:57
14-11-2017 19:57 • 1 reactie • Reageer
'Klein'
Haha! Ja dat kan, dit is moeilijke materie waar ik me nog verder in wil verdiepen...
15-11-2017 02:03
15-11-2017 02:03 • Reageer
Dewaputra
Het gaat er hier niet om wat mensen ervaren hebben maar wat mensen zich al dan niet menen te herinneren (met het accent op 'menen'). Collectieve valse herinneringen bestaan inderdaad, wat hier wordt uitgelegd: http://www.vrijspreker.nl/wp/2017/02/het-mandela-effect/ Neemt niet weg dat er zeker wel 'parallelle universums' bestaan, maar dan op individuele basis. De werkelijkheid die wordt beleeft, is immers een individuele aangelegenheid, ook al menen mensen hetzelfde als anderen te beleven. Tien mensen zien dezelfde boom, maar elk van die tien zien die boom net even anders. Dat is een allerdaagse beleving die niet altijd even duidelijk is als voorbeeld van een ander universum. Ikzelf heb op individuele basis wel iets frappants op het gebied van parallele universums meegemaakt. Dat is inmiddels al weer zo'n 10 jaar geleden. In die tijd moest in om de zes maanden een nieuw visum halen bij de Indonesische ambassade in Singapore. Vanuit Bali naar Singapore vliegen, overnachten in een hotelletje en de volgende dag weer terug. Ik had een vriend uit Nieuw Zeeland die dat ook deed, hij verbleef dan in hetzelfde hotel als ik. Die vriend ging altijd een paar maanden later naar Singapore voor zijn visum als ik. Toen hij weer eens naar Singapore was geweest, klaagde hij erover toen hij weer terug was dat in eovernachting in dat hotel zo duur was geworden. Vreemd, want ik betaalde een paar maanden terug nog de 'oude' prijs die hetzelfde was als zes maanden terug. Achter de kleine receptie hing een zwart bord waar met witte letters en cijfers de bedragen stonden vermeld. Toen ik een paar maanden later weer opnieuw naar Singapore moest, verwachtte ik die hogere prijzen te zien, maar..... op het bord stonden nog steeds de oude prijzen die ik ook de laatste keer had betaald...... Mijn vriend en ik gingen dus naar hetzelfde hotel, maar het was niet helemaal hetzelfde. Dit speelde zich af in een periode waarin ik nog niet zo lang 'wist' dat overtuigingen je directe persoonlijke belevingswereld scheppen. Geld was voor ons allebei een issue in die periode. Hoe je daar mee omgaat, is bepalen voor wat je beleeft. Dit was heel extreem, maar niet angstaanjagend - integendeel. Ik vond dit eerder opwindend omdat dit een (voor mij) positief fysiek bewijs betrof voor een theorie waar ik mee aan het experimenteren was. Wat ik beleefde was dus geen Mandela effect omdat het een individuele beleving betrof. Dus niet twee grote groepen die dat hotel bezochten en waarbij de ene groep meer voor dezelfde kamer betaalt dan de andere groep.
15-10-2017 04:31
15-10-2017 04:31 • 1 reactie • Reageer
'Klein'
Jouw punt snap ik en ook valse herinneringen, die bestaan, dat weet ik. Maar iedereen heeft dingen die hij/zij voor 1000% bij wijze van spreken, zeker weten. Die heb jij ongetwijfeld ook. Alleen het bewijs is nooit te leveren, alleen door wat men noemt: residu. Klinkt misschien raar hoor, maar ik ben hier al een tijdje mee bezig. Soms is er ergens in een film of boek of waar of wat dan ook een deel wat onveranderd is gebleven, daar klopt "onze werkelijkheid" niet meer. Bijv: Het schijnt dat het Volvo logo en dat van VW met terugwerkende kracht is veranderd. Overal zie je hoe het zogenaamd altijd geweest is. Tot er per ongeluk een stukje van een speelfilm is waar het logo van de betreffende auto nog vanouds is. Dat noemt men residu. Maar er zijn altijd 2 groepen, maar die allemaal een andere werkelijkheid gekend hebben. Meestal gelijk maar op een aantal punten niet, over sommige dingen zijn ze het eens, over andere dingen weer niet. Omdat we verschuiven in parallelle werelden/universa. Voor mij is bijv. de bokser Cassius Clay (Mohammed Alie) 2x overleden. De auto van Kennedy is van 4 naar 6- persoons gegaan en bepaalde teksten zijn o.a. veranderd. Er zijn legio voorbeelden. Ook het beroemde beeld "de Denker" schijnt veranderd te zijn. Mensen zitten naast het beeld en zweren dat ze in de zelfde houding zaten. De foto bewijst ineens anders?! Voor mijzelf heb ik genoeg bewijs, er is iets aan de hand wat we (nog) niet weten/kennen.
16-10-2017 17:40
16-10-2017 17:40 • 2 reacties • Reageer
Soberana
Erg moeilijk om achter de waarheid te komen.
31-08-2017 16:26
31-08-2017 16:26 • 1 reactie • Reageer
'Klein'
Zeker moeilijk, zoniet onmogelijk. Wat voor mij vaststaat is dat er dingen niet kloppen. In elk geval niet mijn idee van de werkelijkheid die ik tot voor kort had.
31-08-2017 21:57
31-08-2017 21:57 • Reageer
Topper
Dit is een eye opener !
15-08-2017 09:53
15-08-2017 09:53 • 1 reactie • Reageer
'Klein'
Best wel eng eigenlijk.
15-08-2017 11:22
15-08-2017 11:22 • Reageer
_PetitCorbeau_
Ik heb het niet echt onderzocht, maar heb er al wel wat over gelezen en vind het heel interessant
11-08-2017 12:53
11-08-2017 12:53 • 1 reactie • Reageer
'Klein'
Ja, dat vind ik ook, maar ik vind het tegelijkertijd ook wel heel eng. Maar dat is misschien altijd wel zo, als de waarheid die je denkt te kennen ineens anders zou kunnen zijn...
11-08-2017 13:08
11-08-2017 13:08 • Reageer
Annelies Wetzelaer
Ik heb er ook al verschillende dingen over gelezen, en op YouTube een beetje informatie gevonden. Zo zijn er een paar mensen die geloven dat CERN er voor een groot deel tussenzit. Als je er nog niets over gehoord hebt, ga het dan maar eens opzoeken. Ze gaan er veel te ver mee, vind ik!
24-07-2017 17:52
24-07-2017 17:52 • 1 reactie • Reageer
'Klein'
Sorry Neraida, ik zie je reactie nu pas. Het gaat heel ver, dat ben ik met je eens. Toch wil ik 'de waarheid' weten als dat al mogelijk is. Niets neem ik direct voor waarheid aan, of het nu een complottheorie is of een item in het NOS journaal. Zelf probeer ik de puzzlestukjes op de plek te leggen en ik heb al een hele interessante theorie, waar ik binnenkort meer over ga schrijven. Wat betreft sommige dingen zoals de moord op J.F.K. en andere grote en kleine zaken kan ik voor mezelf niet meer volhouden dat het onzin is. Bepaalde zaken weet ik gewoon te zeker. Maar ik ben ook bang, bang dat het klopt wat ik denk en ik hoop dat ik alles mis heb, geloof me. Maar geloof me ook dat niets is wat het lijkt. berichtgeving van media en sociale media, alles is gekleurd, niets is neutraal. Nieuws wat je niet te horen krijgt, dat is nieuws. En daar ben ik naar op zoek, maar laat me niet meeslepen in wat dan ook. Ik puzzel alleen maar... :-)
27-07-2017 13:19
27-07-2017 13:19 • Reageer
Hans van Gemert
Ik zou me maar geen zorgen maken en houden bij hoe het was...
24-07-2017 01:05
24-07-2017 01:05 • 1 reactie • Reageer
'Klein'
Dank je Hans voor je reactie! Aan de ene kant geef ik je gelijk/heb je gelijk, maar... aan de andere kant ben ik nieuwsgierig en wil ik -zomogelijk- 'de waarheid' weten. Hopelijk mag dat ooit lukken...;)
24-07-2017 01:11
24-07-2017 01:11 • 1 reactie • Reageer