Hoe werkt: de #oliebollentest van het AD

Hoe werkt: de #oliebollentest van het AD


settings
  • Instellingen
  • Positie

    Automatische scrolling

Goedgelovig Nederland hecht al tientallen jaren veel waarde aan het oordeel van het Algemeen Dagblad, wanneer het gaat om o.a. Oliebollen- en haringtests waarvan hoofdredacteur Hans Nijenhuis niet eens kan vertellen hoe het hele proces in elkaar steekt. Daar voelt hij zich "een beetje lullig" over. "Dank u wel, heer Nijenhuis", zal de kleine ondernemer zeggen die u op deze manier kapot dreigt te schrijven! In deze uitzending zijn de gedupeerde ondernemers in kwestie; Jordy met zijn zus Bianca van Oliebollenkraam Haarlem die van het AD een 1 als cijfer kregen! Klik hier voor het fragment uit de uitzending van Eva Jinek waar Nijenhuis op ongeveer 13 minuten dus toegeeft helemaal niet (goed) op de hoogte te zijn van het testtraject of panels die de oliebollen testen! Volgens mij kun je alleen een 1 als cijfer krijgen wanneer je bollen verkoopt van gevulkaniseerd rubber... Voor de volledigheid kijkt u beter het gehele fragment van ruim dertien minuten.

Mijnheer Leon Klootwijk, van Bakkerij Klootwijk moet ook nog even een duit in het zakje doen om de vakgenoten Jordy en Bianca verder de stront in te trappen en de hoofdredacteur te beschermen, nou ja, bijna in z'n kont te kruipen zeg maar, door te zeggen dat ze als bakkerij ook laag zijn beoordeeld door het AD en dat ze zowat of helemaal het gehele proces met hun oliebollen hebben veranderd en nu een 9,5 als cijfer hebben. (lees: gewonnen hebben) Dat de slijmende bakker Klootwijk zich zo presenteert in dat programma daar krijg ik een heel raar onderbuikgevoel van; direct vroeg ik mij af: "Wat speelt hier?"

Voor mij is het in elk geval onduidelijk wat voor belang het AD er bij heeft, naast zieltjes winnen, om kleine ondernemers op deze manier schade te berokkenen danwel mogelijk failliet te laten gaan. Waarom nemen ze niet eens een kijkje bij de grote voedselproducenten als b.v. Unilever? Misschien bang om een team juristen in hun nek te krijgen?

Zojuist heb ik nog even op de site van het AD gekeken om na het akkoord gaan met de plaatsing van cookies te worden 'doodgegooid' met knipperende reclamebanners. Zo direct maar mijn pc even opschonen denk ik, bah!

Over de haringtest ga ik het nu niet hebben maar ik vrees met grote vrees dat ook die tests niet echt betrouwbaar zullen zijn...

Onlangs heb ik nog een vervelende discussie met iemand gehad over mijn review van een produkt. Zij kwam met een artikel van het AD als 'bewijs'. Toen zei ik al niet alles te geloven wat in de krant staat. Altijd vervelend om achteraf gelijk te krijgen...

Alle goeds gewenst voor de ondernemers van Oliebollenkraam Haarlem! Wanneer ik in de buurt ben zal ik zeker een zak oliebollen meenemen, ik heb er alle vertrouwen in!

Beloon de maker en jezelf

Word gratis lid


Beoordeel

Reviews en Reacties:

5.0 / 5 (12 reviews)
expand_more
Verberg reacties
AD is flink door de mand gevallen met de haringtest en nu ook weer met de oliebollentest, ik maak zelf wel uit wat ik lekker en goed vind.
| 21:29 |
Groot gelijk Albert, vind ik ook!
Dank je wel!
| 22:04 |
zelf lees ik dat nooit manlief wel. Althans hij kijkt of Amersfoort erbij staat en waar. Jaren geleden in het begin van zo'n test stond er een oliebollen kraam van Amersfoort bij, die kraam had hier de naam als de beste en altijd stinkend druk ook. Maar ja die test zei wat anders en dat bewuste jaar weinig klandizie en heb hem daarna nooit meer gezien.
| 18:57 |
Ja, dat is toch zonde hè, kun je nagaan hoeveel invloed zo'n test heeft. Maar ik snap dat eigenlijk niet, als ze lekker zijn blijf je er toch gewoon naar toe gaan zou je zeggen, wat de test ook zegt...
| 19:19 |
dat betreffende jaar ben ik zeker gewoon daar oliebollen etc. wezen kopen. Ze hadden ook heerlijke Berlinerbollen.
| 22:35 |
Zou ik ook doen, haha. Die Berlinerbollen zijn mijn favoriet ook! ;-)
| 23:56 |
krijg er spontaan zin in. Maar helaas zie ik ze niet meer bij zo'n kraam als ik er toevallig langs kom. Ik krijg al jaren oliebollen via het voetballen van mijn kleinzoons. Uhhh tegen betaling hoor tis voor de club.
| 00:14 |
Ja, bij ons in de buurt, nou ja, 11 km. is ook nog een kraam in de decembermaand en die hebben ze wel. Idd. verkopen ze hier ook oliebollen aan de deur van de plaatselijke voetbalclub.
| 14:14 |
ik heb het geluk dat mijn zoon ze gaat halen dus bij mij worden ze gebracht. Je moet vooraf bestellen en bij de bakker ophalen. De bakker doet het gratis voor de club. Hij moet er heel wat bakken kan ik je vertellen.
| 17:40 |
Dank je wel! Nog één heb ik er, zal ik die ook delen?
ik weet niet precies wat de voorwaarden zijn op die Fb pagina namelijk... :-)
| 16:59 |
ja, stuur maar door op de pagina
als het niet 'te gortig' ( lol) zullen we hem plaatsen ;)
| 17:29 |
Ja, snap ik, haha! Dank je wel!
| 17:36 |
Foei! Nu heb ik nog meer zin in oliebollen!!
| 14:09 |
Haha! Een paar moet kunnen toch? ;-)
| 14:17 |
Mijn moeder maakt ze zelf dus laten liggen wordt heel moeilijk
| 14:33 |
Haha, ach voor een keer moet dat kunnen toch? Je moeder mag er hier ook wel een paar brengen hoor! ;-)
| 14:48 |
wellicht is het beste bewijs zelf proeven ieder zijn 'smaak' zullen we maar zeggen
| 13:58 |
Dat is ook zo, nooit blind varen op de media vind ik.
Dank je wel Mary-José!
| 14:01 |
iedereen kan wel wat vinden, maar wat de een niet wil kan de ander heerlijk vinden. Het is ook zo met de haringen Daar was ook al een hele commotie over
| 15:24 |
Het lekkerst vind ik een oude opgewarmde vette oliebol, haha! Als ze vers zijn gisten ze nog na of zo, in elk geval krijg ik er dan last van.
Met die haringen is ook zo'n gezeur, klopt.
| 15:42 |
ik bewaar er ook graag een aar in de vriezer (oliebollen ) lekker . . ja gezeur he
| 16:19 |
Ja, zeker lekker! Een jaar geleden dat ik ze heb gehad...
| 16:23 |
wahaha ik een week terug op de kerstmarkt hier ..ze waren heerlijk
| 16:24 |
Nou heb je me jaloers! XD
| 16:27 |
wahhaha , volgend jaar bewaar i er een paar voor je !
| 16:47 |
Goedzo! Haha. ;-)
| 16:55 |
Helemaal eens met de onvriendelijke en rotte werkwijze die het AD hanteert bij het doen van de oliebollentest. Heb het ook echt te doen met de ondernemers die hun stinkende best doen om een goed product te maken en hierdoor compleet afgeserveerd mee worden. Dus goed om dit ook onder de aandacht te brengen,deze mensen verdienen{ en zo ook anderen} dit absoluut niet. Ik hoop dat deze mensen geweldig veel oliebollen verkopen en met een goed gevoel het jaar mogen ingaan! :)
| 13:45 |
Dank je wel Mirelle, beter dan jou had ik het niet kunnen verwoorden! Reken maar dat veel mensen door de jaren heen zo gedupeerd zijn. Maar goed, mensen nemen misschien het AD nu ook niet meer zo serieus! Dank voor je reactie!
| 13:49 |
Graag gedaan Enrique! Opkomen voor hun is wel het minste wat we kunnen doen!
| 13:59 |
Vind ik ook hoor! ;-)
| 14:00 |
Gelukkig lees ik het AD niet. Maar ik vind het een misselijke streek mensen zo de grond in te trappen. Ik kijk soms naar Kassa of Radar en het leukste van de tests vind ik dat vaak de goedkoopste producten als best uit de test komen. Ik koop mijn oliebollen daar waar ik ze er goed uit vind zien, en als ze lekker waren kom ik terug, daar heb ik geen AD voor nodig:-)
| 12:01 |
Dat vind ik ook en dan ook nog erbij zeggen dat je met de oliebollen, fietskettingen kunt smeren en weet ik wat. En een 1 volgens mij weet de man niet wat rapportcijfers inhouden. Mensen komen volgens Nijenhuis terug uit loyaliteit of zo. Nou, als de waren van de betreffende bakkers zo slecht waren, kwamen ze echt niet terug. Bij een 1 mag het volgens mij geen oliebol meer heten.

Inderdaad, die tests vind ik ook leuk en interessant, de duurste producten komen er vaak matig uit, haha! En of een oliebol of wat dan ook goed is, daar heb je zoals jij zegt, hun zeker niet bij nodig!
Dank je wel!
| 12:33 |
Dat laatste moet je zeker doen! Die Hans Nijenhuis heeft zelf een onderneming met haringen, dus als je bij hem koopt, heb je sowieso al gewonnen, de rest is troep zeg maar, volgens hem dan. Nee, die hele test is fake en oplichterij!
| 11:56 |
O, dat wist ik niet! Wel dat 't 'testen' niet veel voorstelt maar niet van de andere onderneming(en) van hem. Misschien doe ik dat nog wel, haha! Bedankt voor je reactie!
| 12:27 |
Graag gedaan!
| 12:54 |
:-)
| 13:00 |
Weet je, ik denk dat je deze testen met een hele grote korrel zout moet nemen. Ik geloof ook niet dat echt alle oliebollen in Nederland getest worden. Smaken verschillen sowieso, dus misschien vindt ik bol A lekker en bol B vies, terwijl jij het andersom vindt. Natuurlijk zal er een duidelijk verschil zijn in de structuur van een oliebol en als hij rubberig is, dan is het absoluut geen goede oliebol haha. Ik weet dat de oliebollen die hier in Rosmalen, door een oliebollenbakker, verkocht worden erg lekker zijn en of ze getest zijn??? Ach van die 1 of 2 dat ik er per jaar eet, heb ik nog nooit een slechte bol gegeten. Tja, dat interview is echt een lachertje. Die vent (sorry geen ander woord voor) van het AD weet blijkbaar zelf maar half hoe het in elkaar zit. "ik zit hier een beetje lullig" zegt hij dan ook nog, dat was denk ik wel de beste zin die hij kon zeggen. AD zal blij zijn met de krantenverkoop deze week, want nu wil iedereen dit "nieuwe" concept natuurlijk lezen. Goed dat je dit onder de aandacht brengt en oepsie nou zit ik toch ineens op een soort politiek achtig iets te reageren haha #doetzeandersnooit
| 08:00 |
Ja, ik las de tests al nooit, sowieso lees ik geen krant. Vond 't maar een eng, glad mannetje, die hoofdredacteur. Er zit echt wel verschil in, de ene oliebol of de andere maar of er in zo'n kraam werkelijk slechte, bv. harde, vette of verbrande exemplaren verkocht worden betwijfel ik hoor.
Maar dit is meer journalistiek denk ik Diaantje, geen politiek toch? Hoe dan ook, dank je wel! ;-)
#magzebestdoen:-)
| 03:22 |
Ja, heb je helemaal gelijk in natuurlijk. Het is absoluut wel een onderwerp waar heftige discussies door ontstaan en die ontwijk ik ook liever haha, maar ik mag het best doen ;) Ik denk ook dat er nergens hele slechte oliebollen verkocht worden zoals jij ze beschrijft, dan komt daar toch ook geen 1 klant iets kopen? Wat voegt die test nu echt toe? Wordt toch ook niet getest wie het beste konijn verkoopt.................. of wel en weet ik dat niet hihihi
| 07:16 |
Een paar jaar terug had ik een zak oliebollen bij een gebakkraam in Nederland gehaald. Vorig jaar bij 1 in Eindhoven. De oliebollen smaakten mij uitstekend en zagen er ook niet zo "bruin" (erg donker) uit als wat ik vaak op foto's zie, inclusief de verbrandde krenten). De doorsnee banketbakker (laat ik daar nu veel ervaring mee hebben) bakt geen lekkere oliebollen om van appelbeignets nog maar te zwijgen! Wellicht is dat de reden dat zij mee doen aan de test? Hoe gek moet je trouwens wezen om jaren/maanden je oliebol te staan verbeteren (wat kost zo'n ding nou tegenwoordig?). Zou de klant nu echt massaal wegblijven na zo'n afkraaksessie? Ben benieuwd of hier oliebollen testers zitten.
| 06:47 |
Over het algemeen zijn ze bij een kraam goed te eten dacht ik. Je hebt gelijk hoor, de ene bakker is de andere ook niet en de ene keer zal dezelfde persoon ze beter bakken dan wanneer hij/zij z'n dag niet heeft. Maar iemand publiekelijk zo voor schut zetten met een 1 en dan ook nog met een lullige tekst verder afkraken, dan snap ik wel dat zo'n ondernemer niet blij is. De trouwe klant blijft toch wel komen. Ze kunnen er schade van hebben natuurlijk maar nu het AD zo in het nieuws geweest is, is dat misschien ook nog wel een positief iets...
| 11:43 |
Volgend jaar de testers en critici eens oliebollen laten bakken?
| 11:52 |
Haha, goed idee ja!
| 13:03 |
Ja en dan die uitspraak: "als je bakt zoals je praat, snap ik wel dat je als laatste bent geëindigd"

De arrogantie!!!
| 02:59 |
Ja, dat was écht de druppel inderdaad! Het is ook niet iemand met wie ik koffie zou gaan drinken, haha! Dank je voor je reactie!
| 03:16 |
Steek onder water enrique? Ik ben het eens met je stellingname in deze, niet met je incorrecte laatste alinea. Ik heb je namelijk destijds voorzien van meerdere bewijzen dan enkel de link naar het ad. (Ging over healthy people drank, wat niet healthy is, bron: consumentenbond). We hebben dit via prive uitgesproken en ik zou volgende keer uitgebreider toelichten waarom ik iets wel of niet vind. Goed, tot zover je correctie op een oude koe uit de sloot.
Het AD heeft een hele goede reden voor die testen.... Namelijk geld. Iedereen heeft het erover, kijkt ernaar, clicks, views enzovoorts. En voor geld kan en mag blijkbaar alles. Triest, maar waar...
| 02:51 |
Nee hoor, geen steek onder water. Wij hadden het bijgelegd toch? Wij hadden ook geen echt vervelende discussie. Een gewone discussie met wat rake woorden in het heetst van de strijd, haha. Healthy People is de grond in geboord door foodwatch.org, niet door het AD op zich.
Niet alleen zit ik op Yoors, maar ook op Twitter, Facebook, Linkedin, etc. en ik heb ook vaker discussies en mensen komen wel vaker met artikelen uit kranten. Het zit mensen vaak dwars dat ik dat niet direct voor waarheid aanneem. Onlangs heb ik je van negeren afgezet, weer gereageerd en wat mij betreft is er niets aan de hand, niet wat mij betreft tenminste. No worries! ;-) Als er wat is zeg ik het wel direct, niet met een omweg, zo ben ik niet. ik heb verder geen reden om alsnog op onze discussie terug te komen en zeker niet op deze manier, ik was allang blij dat de lucht tussen ons weer geklaard was. Graag wil ik nog langer mee op Yoors dus ik ga hier echt geen vijanden maken. Maar ik kan begrijpen dat je gedacht hebt dat het aan jou gericht/voor jou bedoeld was. Sorry dat dat zo overkwam! :-)
| 03:13 |
Precies, daarom vind ik dat laatste zinnetje een hele venijnige sfeer oproepen....jammer, niet mijn ding. Maar hey, als het jou een goed gevoel geeft, wie ben ik om erover te vallen? Blijkbaar moet het herhaald blijven worden ofzo, dus oke. Voor mij was inderdaad de kous af. Bij deze dus ook.
| 03:21 |
Nou ja, goed. Je bent wel heel wantrouwig. En niet verkeerd opvatten maar je maakt jezelf wel heel erg belangrijk als je denkt dat dat stukje over jou gaat. Mijn netwerk is echt wel iets groter. Als ik jou had bedoeld zou ik het nu niet gaan ontkennen. Maar als je me niet geloofd, tja dat heb ik verder niet in de hand... Mensen op Yoors die me kennen weten in elk geval dat ik zo niet ben, daar troost ik me dan maar aan.
| 03:33 |

×

Yoors


exit_to_app Inloggen