Homeopathie: 0 van de 68 keer effectief

Homeopathie: 0 van de 68 keer effectief


settings
  • Instellingen
  • Positie

    Automatische scrolling

Een zeer gerenomeerd wetenschapper heeft homeopathie nu echt dood verklaard na een breed systematisch onderzoek. Deze toch al controversiele behandeling is absoluut niet effectief.

Professor Paul Glasziou een leidend academisch onderzoeker op de Bond University en aangesteld bij het National Health, Medical Research Council heeft 176 onderzoeken gedaan om te kijken of er iets van effect te ontdekken viel.

In totaal werden er 57 reviews gedaan op 176 onderzoeken gefocust op 68 verschillende ziekten. Er bleek geen enkele aanwijzing te vinden dat homeopathie enig effect heeft.

De conclusie: “no discernible convincing effects beyond placebo” en “there was no reliable evidence from research in humans that homeopathy was effective for treating the range of health conditions considered".

In blog voor het British Medical Journal schrijft Professor Glasziou :

“As chair of the working party which produced the report I was simply relieved that the arduous journey of sifting and synthesising the evidence was at an end. I had begun the journey with an ‘I don’t know attitude’, curious about whether this unlikely treatment could ever work… but I lost interest after looking at the 57 systematic reviews which contained 176 individual studies and finding no discernible convincing effects beyond placebo.”

Hij schrijft ook nog: 'Ik kan Samuel Hahnemann- de bedenker van de homeopathie heel goed begrijpen. Dat was nog in de tijd van aderlatingen en bloedzuigers wat toen allemaal nog gebruikelijk was. Hij wilde een alternatief vinden.

Maar ik weet zeker dat hij teleurgesteld zou zijn in het tegen beter weten, volhouden aan het effect van homeopathie terwijl het falen ruimschoots bewezen is en niet verder te willen kijken dan dat.

Halstarrig volhouden aan een therapeutisch doodlopende weg kan nooit zijn bedoeling geweest zijn!


Bron: Independent, NHS, MRC

 


Beoordeel

Reviews en Reacties:

4.1 / 5 (7 reviews)
expand_more
Verberg reacties
Ik weet het niet, ik geloof dat het best kan werken.
| 12:25 |
Nog zoiets ik moest dit beoordelen met 1 ster om mijn mening te delen en als je het nu niet ster waardig vind.Wat dan??
Ik wil wel eens vragen wat weet je nu eigenlijk af van homeopathie en ook aan alle andere mensen die van mening zijn dat het niet werkt.
Weet dat een studie voor homeopaat 5 jaar duurt en op hbo niveau is dat je dezelfde kennis moet hebben dan reguliere artsen.
Dat is ook noodzaak want zonder kennis zijn beide geneeswijzen schadelijk bij verkeerd voorschrijven en gebruik.
Men weet de kracht van een zaadje dat je in de grond stopt en die uitgroeit tot een sterke boom.
Sommige zaken als levenskracht en dynamiek zijn niet altijd verklaarbaar maar gebeuren wel.
Laten we ons verwonderen over de kracht van onze natuur.
Gelukkig zijn er meer en meer reguliere artsen die ook homeopathie studeren er zijn zelfs opleidingen specifiek voor o.a.inAmsterdam.Tijdens mijn behandeling heb ik reguliere artsen ook meerdere keren versteld doen staan, zij zeiden eerlijk ik heb er niet voor gestudeerd dus ik heb er geen verstand van. Maar ik verwonder me wel over het resultaat.Meer mogen ze ook niet want dan worden ze praktisch uit hun ambt ontheven.Over vrije en democratische keuze gesproken!!
Mooi hoe democratisch Nederland op papier is maar als je te kritisch word je het zwijgen word opgelegd en je zwart word gemaakt zonder reden.
| 08:27 |
Artikel over schrijven dan zorg ik voor aandacht.
| 12:40 |
Jammer ik kan dit stuk geen een ster geven alhoewel ik over andere stukken die je geschreven heb een beduidende andere mening heb.
Ik studeer volgens de leer van Hahnemann zelfs volgens zijn laatste boek Chronische ziekten.Ik begrijp de aversie tegen homeopathie als je je laat leiden door de reguliere media.
Maar begrijp ook dat het net gaat zoals met andere zaken in de media zoals Putin die door onze media word afgeschilderd als een idioot.Maar hij spreekt in veel dingen meer de waarheid dan onze media.
We worden dom gehouden en het ergste vind ik persoonlijk we laten het hier toe.We kijken niet verder dan onze neus lang is, en lees elsevier eens.
Kijk verder dan de aannames van anderen of 1 persoon, voordat je wat deelt op de sociale media.
Om objectief en onpartijdig iets te kunnen delen van waarheid vergt veel objectief voor onderzoek.
En in Zwitserland is homeopathie opgenomen in het reguliere zorgstelsel en daar is de gezondheid van mensen zienderogen toegenomen.
Ik ben niet tegen regulier ik geloof in samenwerking waarin patiënten zelf de keuze hebben.Na van beide geneeswijzen goed op de hoogte te zijn, je moet zeker geen behandeling kiezen waar jezelf niet 100% achter staat maar nu hebben we deze keuze niet.
Het word ons opgedrongen omdat er maar 1 kant positief belicht word en de andere slecht word gemaakt door de mening van een aantal mensen.
Raar toch eigenlijk dat je nooit een rapport leest van een voorstander dat geeft je wat te denken toch??
Dan is er het volgende gebeurt in 2013 heeft Bayer ja de farmaceutische firma van de aspirine Steigerwald gekocht.Steigerwald is een firma met veel fytotherapeutische en homeopatische middelen waar Bayer nu reclame mee maakt op de Nederlandse Televisie.
Onderandere de boldacynara het n1 verkocht produkt tegen maag en darmklachten in Duitsland.
Ik neem aan dat je weet hoeveel geld een gemiddelde televisiecommercial kost dan praten we al snel met deze frequentie over miljoenen. Waarom zou een groot farmaceutisch bedrijf tijd en geld stoppen in iets wat niet werkzaam is.
Ik begrijp hun keuze wel acetylsalicylzuur het bestanddeel van aspirine is afgeleid van een stof van de wilgenfamilie.
Hypocratisch de grondlegger van de medische wereld gebruikte de stof van de wilg in zijn natuurlijke vorm.
Alles is later veel chemisch nagemaakt omdat dat meer geld oplevert jammer er komen veel chemische stoffen vrij bij de bereiding die een aanslag zijn op onze natuur.
Waarom zouden we niet wat meer vertrouwen op de natuur en deze eerbiedigen.
De natuur is van ons allen en daar valt veel minder op te verdienen.
Dan komt er bij dat homeopathie met zijn zogenaamde "placebo effect"een werking heeft van 30% en de reguliere een werking van 18%.
Ik persoonlijk zou weten wat ik zou kiezen, ik ben ex kankerpatient en nu volledig gezond door mijn reguliere en homeopatische behandeling dit in overeenstemming met beide artsen.
Ik herstel veel sneller dan een goede vriendin van mij met dezelfde problematiek die alleen regulier volgt.
Mensen zeggen nu dat ik mij aangesteld heb omdat ze zien hoe goed ik al herstel.
Maar ik pas ervoor om me zielig op te moeten stellen omdat ik dan wellicht meer respect krijg.
Met positiviteit en lachen bereik je zoveel meer dan wat met wenen lukt.
| 08:11 |
Zo denk ik er ook over, iets kan gezond zijn, en verzachtend, zelfs symptoom bestrijdend, kalmerend, maar daarom is het nog niet genezend, De traditionele geneeskunde zorgt voor mij eerder voor mirakels, door de traditionele geneeskunde worden dagelijks levens gered.
| 09:15 |
Tja... of de homeopathie (verdunning van de verdunning van de verdunning) werkt.. of de werking met onze huidige wetenschappelijke kennis aantoonbaar is... dat blijf ik een lastige vinden. Ik geloof in kruidengeneeskunde. Ik geloof ook dat de synthetische middelen hun werking hebben. Deze synthetische middelen zijn in oorsprong gebaseerd op de natuurlijke middelen. En voor ALLE medicinale producten geldt dat het een bepaalde werking heeft en bij een teveel dat het verandert van genezend in vergiftigend.

Zaak is dat we goed blijven opletten. En natuurlijke werking of synthetisch... we moeten ons goed laten voorlichten. Ik denk dat PLACEBO een verdomd sterk werkend effect heeft en op zichzelf genezend werkt. Als het brein het maar gelooft! Want mensen kunnen jaren met klachten lopen en geholpen worden door de behandeling van een Homeopaat. Misschien niet de preparaten die worden voorgeschreven, maar door 'hun geloof' erin. Dat iemand klachtenvrij raakt van een officiële diagnose waar de reguliere geneeskunde niet mee uit de voeten kan. Waar men bij de reguliere arts niet verder komt dan pijn- of symptoombestrijding. Petje af!

Zit een klacht dan ook alleen maar tussen de oren als het zo makkelijk op te lossen is? Of speelt er meer? En kunnen we misschien accepteren dat iedereen zijn eigen keuzes mag maken wat betreft zijn of haar lijf en gezondheid? We zijn allemaal unieke mensen, dus kunnen we ook ieder onze eigen weg bewandelen? Dat vind ik een mooi uitgangspunt! Mijn blog van vandaag over het communicatieverbod (homeopathie) sluit daar mooi op aan yoo.rs/wendelot/blog/keuzevrijheid-1456414600.html

En ik durf me af te vragen: wat doet meer schade, het placebo-effect OF de bijwerkingen van sommige reguliere geneesmiddelen?
| 18:19 |
Ja, dat kunt u zich wel afvragen, maar je schiet er niet veel mee op. Welke reguliere geneesmiddelen trouwens? Wat bedoelt u met sommige?
| 17:47 |
Ik noem een paar voorbeelden in mijn blog, maar er zijn behoorlijk veel reguliere geneesmiddelen met vervelende bijwerkingen. Daar krijg je dan weer pillen voor, die op zichzelf weer bijwerkingen hebben...

yoo.rs/wendelot/blog/keuzevrijheid-1456414600.html
| 19:51 |
Ja, die zijn er ongetwijfeld, maar het zegt niets over de werkzaamheid van homeopathie.
| 08:22 |
Mooi in het straatje van Mw Schippers. Ik ben het er niet zo mee eens. Homeopathie, fytotherapie het werkt gewoon. De meeste medicatie is nu synthetisch maar de eerste versies waren wel degelijk gestoeld op kennis van de natuur. Aspirine is daar een goed voorbeeld van. En waarom zou je deze geneesmiddelen weren en je leven in handen geven van de pillenm*ffi*.
| 12:00 |
Weet zo'n bewering die dus nergens op gebaseerd is en dus ook niemand zal overtuigen. Tenzij je in sprookjes geloofd.
| 17:43 |
Is het dezelfde aanstekelijkheid als het fenomeen ' gapen' .. onze hersenen zijn weer eens ondoorgrondelijk..
| 14:00 |
Ik weet het niet hoor.
Ik geloof best dat veel middelen aan ons worden verkocht...puur om geld mee te verdienen. Maar als ik een blaasontsteling heb dan werken de Cranberrie capsules nog steeds direct als een tierelier.
Je hebt altijd al voorstaders en tegenstanders gehad. Is dit niet omdat iedereen strijdt voor zijn eigen vakgebied en de ander onderuit probeert te halen?
Mensen doen hele gekke dingen voor geld. Dat weten we inmiddels allemaal. Hoeveel wetenschappers zijn er al niet op het bekende matje moeten verschijnen omdat ze de boel hadden bedonderd?
VEEL volgens mij.
Ik weet het dus niet meer.
Ik ken de waarheid niet en weet niet meer wie ik moet geloven.
| 11:52 |
Cranberry is ook gewoon werkende stof geen homeopathisch middel.
| 11:58 |
Dan weet ik niet waar het één ophoudt en het ander begint.
Wat is dan volgens jou de omschrijving van homeopathie ?
Homeopathie is toch ook gebaseerd op werkzame stoffen? Of zit ik helemaal mis?
| 13:55 |
Fytotherapie is GEEN homeopathie. De normale plantentinctuur, een aftreksel van planten in ethanol wordt gemaakt in de verhouding 1:10 of 1:5 dat wil zeggen één deel planten op tien of vijf delen water/alcohol-mengsel. Er zitten aantoonbare werkzame chemische stoffen in plant en tinctuur (looistoffen, alkaloïden, flavanoïden,......
Homeopathische tinctuur wordt uitsluitend gemaakt van verse kruiden in een verhouding van 1:1 of 1:2, dus één deel van de plant op één of twee delen alcohol/water. Dit extract noemt men een oertinctuur. Hiervan uitgaande wordt de tinctuur dan ver­der verdund in een verhouding van 1:10. Dat wordt D1 genoemd (D staat voor decimale dilution, verdunning) en is een deel van de oertinctuur, verdund of - zoals de homeopaten het zeggen - geschud met 10 delen alcohol/water. D2 is één deel D1-tinctuur geschud met 10 delen alcohol/water en zo verder. Vanaf de potentie D23 is er, op grond van dit proces, geen enkele molecuul van het oorspronkelijke plantenex­tract meer aanwezig, dus kan er in de homeopathie geen sprake zijn van een gehalte aan werkzame stoffen in materiële zin.mens-en-gezondheid.infonu.nl/natuurgeneeswijze/89831-homeopathie-en-fytotherapie-het-verschil.html
| 10:53 |
Was dit een gevalletje MATCH FIXING????
| 11:45 |
Alsof je een theezakje in de Noordzee gooit en in Brazilië een slok zeewater neemt om te proeven hoe de thee smaakt.
| 00:24 |
Ik heb een dubbel gevoel over deze onderzoeksresultaten: Enerzijds moet een wetenschappelijk onderzoek als dat van Glasziou natuurlijk uiterst serieus worden genomen. Anderzijds: voor simpele kwaaltjes hebben de huismiddeltjes op basis van kruiden en aloë, naar recept van mijn grootmoeder zaliger, altijd prima geholpen. Maar mogelijk had die laatste categorie slechts een placebo-effect?
| 15:30 |
Dat wat jij beschrijft nl. kruiden en aloë vera producten, dat is geen homeopathie. Dat is kruidengeneeskunde.
| 00:24 |
Dank je, weer wat geleerd.
| 00:27 |

auto leasen
auto leasen
private lease goedkoop
private lease goedkoop
Muziek, Kunst & Cultuur
Aanbevolen Muziek
Aanbevolen Muziek
 
×

Yoors


exit_to_app Inloggen