×

Yoors


exit_to_app Inloggen

camera_alt
Afbeelding toevoegen
60
De roep om verplichten

De roep om verplichten


'Vaccineren moet verplicht worden!'
'Maak een zwemdiploma verplicht'

'Waarom reanimatie onderwijs verplicht moet worden'

Een paar onderwerpen die ik deze zomer voorbij zag komen waarbij het woordje 'verplicht' nogal dominant aanwezig is. Wat is dat ineens met al dat verplichten?

We moeten, net geboren, verplicht deelnemen aan het rijksvaccinatieprogramma. We moeten verplicht onze zwemdiploma's halen, we zijn tot ons 16de leerplichtig, we moeten een startkwalificatie halen en van de week las ik een pleidooi om op basisscholen kinderen verplicht te leren reanimeren. 

Verplichten... ik vind het een zwaktebod. Als je als overheid, als ouder of leidinggevende niet de capaciteit hebt mensen te overtuigen van iets, stel je het verplicht. Lekker makkelijk, einde discussie, je moet het gewoon doen. Waarom? Omdat ik het zeg, omdat het verplicht is en omdat er anders negatieve consequenties aan vastzitten.

Op de één of andere manier hou ik me de laatste tijd veel bezig met het vaccinatiebeleid. De roep om verplichting is groot en er wordt steeds geschermd met dezelfde argumenten. Als je tegen bent, word je voor aluhoedje uitgemaakt en wordt er geroepen dat de wetenschap een verleden heeft van 200 jaar en de antivaxxers met 200 minuten google tot hun standpunt zijn gekomen. Niets is minder waar. De antivaxxers hebben vaak gegronde redenen en onderzoeken die hen ondersteunen. Bovendien is het niet zo dat we tot 200 jaar geleden geen medicijnen hadden! Al sinds de oudheid worden mensen genezen met kruiden enzovoorts, de farmaceutische industrie kent zijn oorsprong in de kennis van deze kruiden.

Verplichten... We moeten allemaal een bepaald pakket diploma's hebben, een bepaald pakket meningen, tot we eindigen als dezelfde eenheidsworst, als robots bijna. Laten we naar elkaar luisteren, naar elkaars argumenten. Meestal, meestal hebben mensen namelijk gegronde redenen om het niet met de massa eens te zijn. En misschien zijn dat wel heel goede redenen. Laten we naar elkaar luisteren, dan kunnen we wat van elkaar leren i.p.v. maar achter de massa aan te rennen en dingen te verkondigen zonder echt na te denken.

Met verplichten neem je mensen hun keuzevrijheid af. Is dat niet waar een democratie voor staat? We zijn een vrij land, je hebt recht op je eigen mening. Door dingen te verplichten, ook al zijn het kleine dingen, wordt er aan die vrijheid getornd. Kleine verplichte dingen worden grote verplichte dingen en voor je het weet heb je helemaal niks meer te zeggen over je eigen leven. Hoe ver zitten we eigenlijk al in dat proces? Hoeveel keuzevrijheid hebben wij als mens eigenlijk nog? Denk daar maar eens over na!




Maaike Hoffstedde
Eens.  Ze beginnen nu ook al over verplicht DNA afstaan... George Orwell had een vooruitziende blik..
26-08-2018 22:23
26-08-2018 22:23 • 1 reactie • Reageer
Ingrid Tips en meer
https://youtu.be/9Nz5CJi7gZc
29-08-2018 19:36
29-08-2018 19:36 • Reageer
Hans
neem je mensen hun keuzevrijheid af. Wat heeft de vrije keus de mensheid anno 2018 gebracht?
24-08-2018 07:58
24-08-2018 07:58 • Reageer
Mona
Marjolein for President 
23-08-2018 20:28
23-08-2018 20:28 • 1 reactie • Reageer
Ingrid Tips en meer
Eens!
24-08-2018 17:40
24-08-2018 17:40 • Reageer
Passionfilm
Mijn haren(ik heb er niet zo heel veel) gaan altijd overeind staan bij het woord verplichten en moeten. Al die regeltjes. We moeten dit en we moeten dat, ja het is verplicht hoor.
23-08-2018 18:37
23-08-2018 18:37 • Reageer
Vinception
"'Waarom reanimatie onderwijs verplicht moet worden'"  Hey, dat is mijn betoog dat ik in de vijfde klas geschreven heb en vorig jaar op Yoors heb geplaatst.  "en van de week las ik een pleidooi om op basisscholen kinderen verplicht te leren reanimeren."  maar dat is 'm dan weer niet, want het ging niet over basisscholen, maar over leerlingen op de middelbare school.  Ik snap je punt.  Ikzelf had het erg fijn gevonden om reanimatieonderwijs te krijgen (want dat heb ik zelf niet gehad), omdat iedereen een hartaanval/stilstand zou kunnen krijgen en als iedereen een beetje kennis van reanimatie zou hebben (en op het moment zou ingrijpen, maar dat hangt ervan af of je het aan kunt) dan zou de overlevingskans zoveel groter worden. En daarnaast, kennis van iets (bijv. reanimeren) hebben, is niet schadelijk en je kunt er zelf over beslissen of je het gebruikt of niet. Wiskunde en gym zijn ook verplicht, waarom zoiets belangrijks dan niet? Gewoon een lesmodule, desnoods bij het vak verzorging/gezondheid/whatsoever. En zoals Annemiek hieronder zegt: mensen doen het niet omdat het te duur is, maar zouden het wel willen. Wat als je dan middelbare scholen verplicht om het reanimatieonderwijs aan te bieden (voor de mensen die het dan zouden willen), dan hebben mensen wel die kennis zonder dat het gelijk veel geld kost. Met dingen als vaccinaties verplichten ben ik het ook niet eens. Je brengt dan toch bepaalde dingen iemands lichaam in en iedereen kan daar anders op reageren (allergieën etc.) Ik heb zelf ook de prik voor baarmoederhalskanker niet gehad, en ik ben blij dat dat ook niet verplicht was.  Het valt mij ook op dat er de laatste tijd heel erg een roep is om verplichten. Ik vind ook niet dat dingen zoals vaccinaties verplicht moeten zijn, want Nederland is ook een land van vrijheid van meningsuiting en vrijheid van geloofsovertuiging (of hoe dat ook heet), het is zelfs vastgelegd in de grondwet. En wat als je van het geloof niet mag vaccineren? Wat ik wel vind, is dat het door de overheid voor bijv. instituten (gezondheidscentra/scholen/whatsoever) verplicht moet worden om dingen als vaccinaties/reanimatieonderwijs/whatsoever aan te bieden. Maar vaccinaties worden al aangeboden, dus dat scheelt.  Dat de mens zelf nog altijd de keus heeft om er aan mee te doen.
23-08-2018 16:50
23-08-2018 16:50 • Reageer
Ben
Het is zorgelijk dat er minder wordt gevaccineerd.  De gevolgen zijn groot bij besmetting. Laat de overheid, hen die niet laten vaccineren, korten op de kinderbijslag.
23-08-2018 14:07
23-08-2018 14:07 • 1 reactie • Reageer
Marjolein
Daar ben ik het helemaal niet mee eens. Is het wel zo zorgelijk? En waarom korten op iets? Wie zegt dat degene die niet willen vaccineren ongelijk hebben? En hoe groot zijn die gevolgen dan wel? Dat valt allemaal heel erg mee namelijk.
23-08-2018 14:12
23-08-2018 14:12 • 1 reactie • Reageer
peterdenharder
Dat heb je heel erg goed geschreven, ik deel hem graag!
22-08-2018 21:18
22-08-2018 21:18 • Reageer
Piteke van der Meulen
We hebben steeds minder vrijheid in Nederland. We denken dat we zo vrij zijn, maar dat is helemaal niet meer zo als je er goed naar kijkt. Dit is daar ook weer zo'n voorbeeld van.
22-08-2018 20:08
22-08-2018 20:08 • Reageer
Madeleine
Ik kan me voorstellen dat sommige ouders hun kind niet willen laten inenten en dan om een medische reden. Ikzelf heb een dochter die zwaar allergisch is voor allerlei stoffen. Ik kan dus niet zomaar haar laten inenten als ik niet weet welke stof haar lichaam accepteert. Als baby kreeg ze wel alle entingen, omdat het toen nog niet bekend was, maar ze kreeg een vreselijke anafylactische shock met bijna de dood tot gevolg na inname van medicatie tegen epilepsie. Sindsdien zijn er allerlei onderzoeken gestart om te kijken wat zij heeft en waarom haar lichaam bepaalde medicatie afstoot en een allergie ervoor opbouwt. Onlangs kreeg ze hem na 12 jaar weer! Men dacht een veilig medicijn gevonden te hebben en startte daar 12 jaar geleden mee. In die tussentijd heeft ze opnieuw een allergie opgebouwd. Ik ben met alles voorzichtig geworden bij haar. Ook de prik tegen baarmoederhalskanker heb ik haar niet gegeven. Ik weet namelijk niet of dat voor haar ook verstrekkende gevolgen kan hebben die stoffen. Voor geloofsredenen om dan niet te enten vind ik lastig. Ik moet er namelijk niet aan denken als er iets uitbreekt en dat je kind daar ziek door wordt. 
22-08-2018 19:04
22-08-2018 19:04 • 1 reactie • Reageer
Maaike Hoffstedde
Ja en hoe weet je vantevoren of een kind allergisch is? Dat weet je niet en ze jassen er al  met 8 weken ziektes met hulpstoffen in. In een klein babylijf met een nog niet volgroeid imuunsysteem. En dan vindt niemand het raar dat het ene na het andere kind tegenwoordig imuunsysteemproblemen heeft? Auto-imuunaandoeningen zijn echt aan de orde van de dag. We hebben kinderziektes zogenaamd uitgebannen, maar er een hoop ziektes voor in de plaats gekregen. En niemand die dat raar vindt. Nee, we beginnen met een angstzaaiende propagandacampagne waarmee we mensen die niet vaccineren behandelen als uitschot. Mogen we alles over zeggen. Mijn kind heeft veel schade opgelopen door de vaccins, waaronder een auto-imuunaandoening. Komt nooit meer een vaccin in. En dan zeggen mensen mij dat het onzin is en niet bewezen. Mensen die er niets vanaf weten en berichten uit de media klakkeloos voor waar aannemen..
26-08-2018 22:29
26-08-2018 22:29 • 1 reactie • Reageer
Sabrina van den Heuvel
Ik ben het eens met Leonardo
22-08-2018 17:26
22-08-2018 17:26 • Reageer
Schorelaar
weer een mooi beargumenteerd stuk van je, helemaal mee eens,en denk daarnaast aan de 'dwang' die wordt uitgeoefend aan zorg (en onderwijs) personeel om je te laten inenten tegen griep.
22-08-2018 16:31
22-08-2018 16:31 • Reageer
Erieka
Heel goed stuk. Je slaat de spijker op z'n kop!
22-08-2018 14:38
22-08-2018 14:38 • Reageer
Leonardo
Ik ben tegen elke vorm van verplichting. Ook als het om gezondheidszorg gaat.  Maar aan de andere kant ben ik ook zeer tegen het argument dat men om geloofsredenen, of andere sociale reden, men  zichzelf en hun vee niet willen laten vaccineren. Want doordat niet te doen plaats je je eigen in een uiterst kwetsbare positie ten opzichte van je eigen kinderen,  terwijl je mede verantwoordelijk bent voor het eventueel kunnen uitbreken van ernstige besmettelijke ziekten die ook je medeburgers kunnen raken.
22-08-2018 13:25
22-08-2018 13:25 • Reageer
spelbuiten
Verplichtingen lap ik altijd aan mijn laars: buiten enkele uitzonderingen die mij anders straf opleveren -denk maar aan verkiezingen of de verkeersregels! Moeten is ook zo'n woord waarvan ik ga kotsen. Vanaf ook maar iemand mij aanspreekt met het gebiedende 'MOET(en)' (naargelang de intonatie in de stem en de houding van de persoon in kwestie), draai ik (zoals in hun ogen bekeken "een boer") mij om en trap het af. Ook hier schuilt een kleine uitzondering natuurlijk waar ik onmogelijk tussenuit kan -bevel van de verbaliserende macht of politie! Al de rest kan de pot op.
22-08-2018 12:35
22-08-2018 12:35 • Reageer
Ries van Meerten
Mooi stuk maar benoem eerst de ouders die zijn zelf verantwoordelijk voor hun kinderen, nu is het vaak dat kinderen opgevoed worden door anderen en als het niet goed gaat dan krijgen anderen de schuld verplicht een dat ouders hun kinderen begeleiden en nee niet opvoeden want dan krijg ook weer allerlei verplichtingen, leer kinderen al vroeg keuzes maken en leg uit waarom wel en waarom niet
22-08-2018 12:29
22-08-2018 12:29 • Reageer
bijlenie
Ik ben het hier zo mee eens , een aantal regels daar kan je niet buiten anders zou het een zooitje worden ( in het verkeer bijvoorbeeld) maar verder vooral met elkaar in gesprek blijven en compassie hebben voor elkaar !het niet met elkaar eens zijn en de dialoog aangaan daar word je een leuker mens van denk ik ! en het kan je nog eens een mooi inzicht opleveren!
22-08-2018 12:08
22-08-2018 12:08 • 1 reactie • Reageer
Ries van Meerten
haha het verkeer is al een grote puinzooi daar kan je echt zien dat 90% van de mensheid overal lak aan heeft
22-08-2018 12:30
22-08-2018 12:30 • Reageer
Miranda Tabor
Altijd lastig....houd er niet van de 'wet' voorgeschreven te krijgen, dus verplichting zie ik liever niet.
22-08-2018 01:01
22-08-2018 01:01 • Reageer
GMVDMinimalism
Inderdaad, vooral dat stukje over het zwaktebod slaat de spijker op z'n kop!
21-08-2018 19:25
21-08-2018 19:25 • Reageer
Soberana
Keuzevrijheid is jullie allang afgenomen; een groot aantal zaken is verplicht, een even groot aantal is verboden. Er is nog maar heel weinig over dat niet in 1 van beide categorieen valt en ook daar zal in de zeer nabije toekomst korte metten mee worden gemaakt. Mbt tot leerplicht/kwalificatieplicht: Rutte wil de leeftijd verhogen naar 21: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/leerplicht/leerplicht-en-kwalificatieplicht Er is niets nieuws aan jullie m.i. bizarre 'verplichtingen&verboden'. Tijdens mijn 1e vakantie in NL (1956) stond er in de tram in Amsterdam vermeld: 'Kinderen beneden de 21 jaar zijn verplicht op te staan voor volwassenen' Dat ik als 6 jarige zou opstaan voor een oudere mevrouw of meneer, vond ik normaal, (kwestie van opvoeding thuis). Dat strikt genomen, volgens de regels, een zwangere vrouw van 20 haar zitplaats zou moeten afstaan aan mijn oom (een toen 22 jarige student), daar zag zelfs ik als kind de absurditeit van in. Heb jij echt de illusie dat je in een vrij land leeft?😭
21-08-2018 16:43
21-08-2018 16:43 • Reageer
Ingrid Tips en meer
BAM! Zo met je eens!!
21-08-2018 13:31
21-08-2018 13:31 • 1 reactie • Reageer
Marjolein
Dank! Ook voor het kadootje!
21-08-2018 14:06
21-08-2018 14:06 • 2 reacties • Reageer
FrutselenindeMarge
sommige inentingen heb ik ook mijn twijfels(nog) bij maar ziektes oplopen van ander wil denk ik niemand. school is zowiezo ook verplicht inderdaad gezien je recht op uitkering maar als criminelen die al krijgen begin ik mij daar eerder zorgen om te maken.
21-08-2018 12:05
21-08-2018 12:05 • Reageer
Annemiek
Ik denk dat je gelijk hebt. Hoewel ik sommige argumenten kan begrijpen (reanimatie cursus) is het handig om jezelf af te vragen waarom mensen dat soort dingen niet doen. Ik zou bijvoorbeeld best wel een EHBO cursus met reanimatie training gevolgd hebben maar het geld was er domweg niet. Nu is de tijd er niet. Ook vraag ik mij af waarom de zwemdiploma's zo enorm duur en uitgebreid zijn. Je bent goud geld kwijt een diploma A en dan "moet" je nog diploma B terwijl het vroegere A+B nu alleen maar A schijnt te zijn. Zo zijn er wel meer dingen waar je inderdaad je twijfels over mag hebben. En wat nu als je aan sommige verplichtingen niet kunt voldoen? Wat voor oplossing is er dan?
21-08-2018 11:42
21-08-2018 11:42 • Reageer
Albert van den Berg
Ben het helemaal met je eens. Verplichten legt dwang op en dan gooien de mensen de kont tegen de krib. Tegen zijn (in veel/alles) wordt ook een nieuwe levensopvatting lijkt het wel, ik denk dat komt dat mensen het niet meer allemaal zomaar pikken. Het nadeel is dat we misschien tegen zijn bij dingen die juist goed/beter voor ons zouden kunnen zijn. Goede en vooral eerlijke informatie geven en natuurlijk keuzevrijheid zou veel beter zijn, en misschien dat daardoor zelfs meer mensen zouden kiezen voor wat jij/overheid wilt.
21-08-2018 10:40
21-08-2018 10:40 • Reageer