×

Yoors


exit_to_app Inloggen

camera_alt
Afbeelding toevoegen
Mammografie

Mammografie


De brieven zijn weer verstuurd, het is tijd voor een mammografie

Ik heb dit 2 jaar geleden ook weer eens laten doen. Nooit meer!! ben zelfs flauw gevallen van de pijn. Dit is vrouwonvriendelijk en dan druk ik mij nog voorzichtig uit! Vreselijk gewoon.

Nu moest mijn zus ook vanmorgen gaan in het ziekenhuis. Ik heb het haar afgeraden. Waarom? 

Bij mijn zus was borstkanker geconstateerd in december 2015. Ze had het zelf ontdekt, dus op tijd erbij. Na een borstbesparende operatie en vele onderzoeken en behandelingen in het ziekenhuis schoon verklaard.  

Nu moet zij, net als andere vrouwen rond de 50 weer een mammografie. Bij haar zit hier nu natuurlijk de check-up bij.  Ze had al gevraagd of dit anders kon. Nee, zei de oncologie, dit kan niet anders. Dit kan zeker wel anders! 

Ik laat het niet toe dat haar geopereerde borst, waarvan ze nu nog last van heeft , laten pletten door die machine. Ook zij heeft toen zoveel pijn gehad, dus ik had al gezegd dat ze het niet moest doen! Ze heeft geluisterd en ben daar zo blij om.

Waarom? Om het volgende!

Sinds 1989 worden in Nederland eens in de twee jaar vrouwen tussen de 50 en 75 uitgenodigd om aan dit bevolkingsonderzoek deel te nemen. Ik geloof dat geen enkele vrouw staat te juichen als het weer zover is. Door middel van een röntgenfoto van de borsten wordt gekeken of er afwijkingen zichtbaar zijn in het vetweefsel, klierweefsel en/of bindweefsel van de borst. Deze foto wordt tegelijkertijd zowel van de onderkant als de bovenkant gemaakt dus gaat je borst in een pletmachine. Dit kan niet gezond zijn voor jouw borsten!


Gevaren van mammografie 

Met de gevaren van de straling en het samendrukken van de borst tijdens de screeningsprocedure hebben Forrest en andere onderzoekers eveneens geen rekening gehouden. Volgens radiologen is de hoeveelheid röntgenstraling bij een mammografisch onderzoek verwaarloosbaar, net als bij een thoraxfoto. De patiënt wordt blootgesteld aan een duizendste van een rad (geabsorbeerde dosis). Aangezien blootstelling aan één rad het risico op borstkanker verhoogt met 1 procent, is het risico volgens de inschatting van radiologen verwaarloosbaar.Hierbij wordt echter geen rekening gehouden met het cumulatieve effect van de mammogrammen. Tijdens een screening worden van elke borst vaak vier afzonderlijke foto’s genomen; alleen al hiermee wordt de blootstelling verhoogd tot ongeveer 1 rad, dus door een mammografische screening stijgt het risico op kanker met 1 procent. Een vrouw zal doorgaans gedurende een periode van tien tot vijftien jaar rond de tien afzonderlijke mammografische screenings hebben, dus haar werkelijke risico wordt maar liefst 10 procent en dat is verre van verwaarloosbaar9.Het risico wordt nog eens vier keer zo groot bij vrouwen die drager zijn van het A-T-gen (ataxia telangiectasia), waardoor hun risico oploopt tot een bijna fiftyfifty-kans op het krijgen van kanker door mammografie. 20 procent van alle nieuwe gevallen van borstkanker in de Verenigde Staten bestaat uit draagsters van het A-T-gen die regelmatig een mammografisch onderzoek krijgen.

Bron: http://www.wijwordenwakker.org/content.asp?m=m4&s=M78&ss=P1829

Kankercellen pletten, is dat gezond? 

Artsen leerden al in 1928 dat je voorzichtig moet omgaan met een borst waar mogelijk kanker inzit. Het laatste wat je moet doen met een borst waar mogelijk kankercellen inzitten, is deze stevig pletten in een machine (Lancet, 1992;340:122). Ik denk dat iedere vrouw die ooit een mammografie heeft ondergaan dit intuïtief aanvoelt. Het voelt gewoon niet gezond voor je borsten. Uit onderzoek blijkt dat dit pletten dan ook kan leiden tot verspreiding van tumorcellen. Door het persen kunnen er kleine scheurtjes ontstaan in de kleine bloedvaten rondom een groepje tumorcellen waardoor ze zich makkelijker kunnen verplaatsen. Dit is natuurlijk het laatste wat we willen.

Agressieve tumoren worden meestal niet opgemerkt

Er is bij de invoering gezegd dat met mammografie kanker in een vroeg stadium kan worden opgespoord waardoor het aantal vrouwen dat overlijdt aan borstkanker met een derde zou afnemen. Beide aannames blijken nu ruim 20 jaar later niet het geval te zijn.

De agressieve, snel groeiende, veelal dodelijke tumoren worden doorgaans niet opgemerkt door een mammografie want deze agressieve tumoren bevinden zich meestal in dicht borstweefsel. Juist bij dit dichte borstweefsel werkt mammografie niet accuraat en wordt een mogelijke kanker vaak niet gesignaleerd. Je zoekt dan naar witte plekken op een witte achtergrond. Dit is ook  de reden waarom het bevolkingsonderzoek pas start vanaf het 50ste levensjaar; ons borstweefsel is dan minder dicht; klierweefsel is veranderd in vetweefsel,  en wordt daardoor beter geschikt voor een mammografie. 

Zijn er alternatieven? 

Zeker wel! Mammografie is het een geschikt middel om borstkanker in een vroeg stadium op te sporen? Er is een tsunami aan (Engelstalig) onderzoek te vinden op internet en de wetenschappers zijn er inmiddels wel uit: Nee, dat is het niet. Waarom gebeurt er dan zo weinig in Nederland op dit vlak? Is er geen alternatief? Jawel, dat is er wel degelijk. Volgens de oncologie van mijn zus dus niet, maar die is er wel. Zelfs mijn buurvrouwtje die doet het anders. Het kan wel! Waarom zou jij je zo ontzettend pijn laten doen als er wel een andere oplossing is?

Thermografie 

Wat is thermografie?

Thermografie is een meetmethode waarbij men temperatuur in kaart brengt door middel van een thermografische camera. Het resultaat van een thermografische opname is een foto waarbij lage temperaturen doorgaans een donkere kleur hebben en hogere temperaturen een lichte kleur. Thermografie als meetinstrument wordt onder andere ingezet in de industrie, elektrotechniek, de bouw en ook in de medische wereld.

Artsen en therapeuten gebruiken medische thermografie vaak als ondersteuning bij het vaststellen van een diagnose en/of prognose. Het is een methode waarmee ziekten en lichamelijk letsel kunnen worden opgespoord. Ook onbegrepen pijnklachten kunnen op een thermografische foto soms worden gezien.

Wat valt er te zien op een thermografie?

Een thermografische foto geeft een warmtebeeld van je borsten, het is een “temperatuurfoto”. Waarom is dit interessant? Kankercellen hebben voeding nodig om zich te kunnen handhaven en groeien. Om deze voeding bij de kankercellen te krijgen worden inactieve adertjes weer actief, of ontwikkelen zich nieuwe adertjes om het bloed waarin de voedingsstoffen zitten toe te voeren. 

Waar kan je terecht voor een thermografie?

Er zijn verschillende praktijken/ziekenhuizen waar dit nu gedaan wordt.

https://www.degroenezuster.nl/ Zij hebben verschillende praktijken door heel het land. 

Locaties van de groene zuster

https://www.thermografie-amsterdam.nl/  Dit is een praktijk in Amsterdam

Kijk hier ook eens voor informatie

Als jij een thermografie laat doen zal je dit zelf moeten betalen. Dit is nog niet opgenomen in de ziektekosten en wordt dus niet vergoed. Ik heb gezien dat de prijzen enorm verschillen! Waarom? Dat weet ik niet. Maar ik ben van plan om mij eens goed in te lezen, want ook ik heb een oproep gehad, maar mammografie gaat het echt niet worden voor mij, en voor mijn zus ook niet. 

 



 



sylbibj
@dekeuvel, misschien moet ik helemaal niets! Ik hoef niet te gaan berekenen hoeveel kans er wel of niet is met een mammografie of met een thermografie om borstkanker te moeten ontdekken. Als de vrouwen er voor kiezen om een thermografie te willen doen, dan moeten ze dat zeker doen. Wat een belachelijke redenering om te moeten gaan berekenen dat dit of dat…zou..misschien..procenten. Kom op zeg! Ik ken vrouwen in mijn directe omgeving die een thermografie hebben gedaan ivm implantaten, en geloof mij!!! er wordt wel degelijk aangetoond met een thermografie of er borstkanker is of niet.
Dat de straling niet goed is, en toch zien ze geen andere optie’s? Die zijn er wel degelijk, maar worden niet aangeboden omdat die te goedkoop zijn?
Ik ken dit wereldje maar al tegoed! Dus ga mij aub niet vertellen hoe het zit! En kom ook aub niet met getallen aan, want als je borstkanker hebt dan ga je niet berekeningen uitvoeren!!.

31-10-2018 11:32
31-10-2018 11:32 • Reageer
dekeuvel
Misschien moet u eens leren rekenen. Als 1 foto 1/1000 rad straling geeft dan zijn 4 foto's ineens 1 rad? Nee, 4 foto's = 4/1000 (1/250) rad. Beide borsten samen is dan 8/1000 of 1/125 of 0,008% extra kans. Bij 10 mammografiën in een leven is het dus geen 10% maar 0,08%. 

Daarnaast, als u zich eens verdiept in thermografie dan had u ook kunnen weten dat een thermografie alleen de huid en de direct daaronder liggende laag kan meten. Voor veel ziekten is dat goed genoeg maar voor het opsporen/controleren van borstkanker dus niet. Juist omdat die tumoren meestal veel dieper in het weefsel liggen.  Wellicht moet u eens bij bv. de vereniging borstkanker, gezondheidsnet of het RIVM informeren naar waarom een mammografie niet wordt vervangen door een ander onderzoek... Zij weten ook dat het een vervelend onderzoek is en dat straling niet goed is. En toch zien zij geen mogelijkheid om een ander onderzoek te doen...

 
25-10-2018 19:04
25-10-2018 19:04 • Reageer
Info
Ik zie je artikel opduiken via een klant van me. Geweldig stuk. Thanks voor de promotie. Mochten we elkaar nog niet kennen dan zou ik het leuk vinden om eens kennis te maken. Gezonde 🌞 groet Birgitte
04-08-2018 17:07
04-08-2018 17:07 • Reageer
Ingrid Tips en meer
Ik heb deze info elders inderdaad al gelezen. Al ontdekt men nu niets, is ook geen garantie of er werkelijk niks gaande is... (alleen maar te hopen!)
07-03-2017 12:49
07-03-2017 12:49 • 1 reactie • Reageer
sylbibj
Klopt..Maar dat is inderdaad ook met de mamm, of bedoel je dat ook? ;-)
07-03-2017 12:57
07-03-2017 12:57 • 1 reactie • Reageer
Candy
Heel mooi artikel. Bedankt voor de nuttige info
07-03-2017 12:26
07-03-2017 12:26 • Reageer
Nrart
Wat een goede post zeg!! Ik hoor vaak genoeg dat het inderdaad een naar onderzoek is.. maar je haalt me geheel over, om het niet te doen! Belachelijk hoe ze omgaan met onze gezondheid..
07-03-2017 12:25
07-03-2017 12:25 • 1 reactie • Reageer
sylbibj
Klopt helemaal! Dat pletten van je borsten is juist gevaarlijk! En als je net als ik flauw valt? En meerdere vrouwen kan je mij niet vertellen dat dit gezond is! Ik heb een bevalling meegemaakt, geef mij die dan maar weer ipv die mammografie.
07-03-2017 12:43
07-03-2017 12:43 • Reageer
Joyce de Boer
Hele goede post! Als ik een oproep krijg, ga ik er ook niet heen! Tis allang achterhaald en vind het gewoon belachelijk dat het nog steeds gedaan wordt! Rot op! Ik laat mijn tieten niet pletten!
07-03-2017 11:52
07-03-2017 11:52 • 1 reactie • Reageer
sylbibj
Juist!!! zo denk ik er ook over. Verschikkelijk is het! En vrouwonvriendelijk...idioten zeg.!
07-03-2017 11:54
07-03-2017 11:54 • 1 reactie • Reageer
charmedgirl
heel interessant en ik ga zeker eens wat onderzoek doen naar alternatieven goed dat je je zo informeert
07-03-2017 11:41
07-03-2017 11:41 • 1 reactie • Reageer
sylbibj
Heel goed!! Zou ik zeker doen..
07-03-2017 11:50
07-03-2017 11:50 • Reageer