Hoort een autistisch kind op een normale school?

Hoort een autistisch kind op een normale school?


settings
  • Instellingen
  • Positie

    Automatische scrolling

Studenten met een handicap moeten worden verwijderd uit de reguliere klassen, omdat ze een druk zetten op leerkrachten en scholen. Dat vertelde One Nation Senator, Pauline Hanson, aan het parlement.

Senator, Pauline Hanson:


"Deze kinderen hebben recht op onderwijs met alle middelen. Maar een aantal van hen moeten in een speciale klas gezet worden, gezien het feit dat ze speciale aandacht en tijd vragen van de leraren. Daarbij vergeten ze de normale kinderen, die wel verder willen gaan met hun opleiding."


Mensen zijn woedend

Senator Hanson wikt haar woorden niet echt, wanneer ze de Senaat vertelde dat ze vreesde dat de normen van het onderwijs zouden gekelderd worden door onder meer de kinderen die slechte resultaten behaalden. Ze was hierbij vooral erg scherp in haar opvattingen, tegenover studenten met autisme. En dat maakte vele mensen woedend, waaronder de gehandicaptensector.

Quote

We kunnen ons niet veroorloven om onze kinderen achter te houden. De rest van de wereld en andere kinderen in andere landen, gaan in veel grotere sprongen vooruit dan wij. 

Senator Hanson

Stephanie Gotlib, van kinderen en jongeren met een handicap:

"De opmerkingen van de Senator zijn erg slecht geïnformeerd en diep beledigend.  Senator Hanson moet ook bewust zijn dat de toegang tot inclusief onderwijs, een mensenrecht is."

Bill Shorten, oppositieleider


In reactie op de toespraak van Senator Hanson, las oppositieleider Bill Shorten een e-mail voor aan het Parlement van een ouder van een kind, met een verstandelijke beperking.


Quote

Om te horen één van onze parlementariërs beweren dat kinderen met een handicap niet in reguliere klassen horen, is een regelrechte schok. Het breekt mijn hart telkens weer opnieuw.

ouder

Speciaal onderwijs en Universiteiten reageren


Speciaal onderwijs academici vertelden dat de opmerkingen van de Senator een klap in het gezicht waren voor studenten met een handicap. Ze toonden bovendien ook aan dat het gewone onderwijs gunstig is voor studenten met autisme. Ook Dr David Roy, docent aan de Universiteit van Newcastle, zei dat studies precies het tegenovergestelde hadden getoond van wat Hanson vertelde. 


Orthopedagoog Dr Shiralee Poed, Universiteit Melbourne:

"De opmerkingen van Senator Hanson zullen misschien wel populair zijn bij gefrustreerde leerkrachten en ouders. Vooral omdat die soms het gevoel hebben dat kinderen met een handicap meer aandacht krijgen dan de 'normale' kinderen. Maar dat is eigenlijk een probleem van het huidige systeem en niet van de studenten. De oplossing is niet om deze kinderen te verwijderen. Scholen worden uitgedaagd in termen van middelen die zij beschikbaar hebben om het volledige scala van leerlingen te steunen. Onze focus moet liggen op wat er moet gebeuren om het systeem te verbeteren."

President Dennis Yarrington:


"Er zouden op scholen ook een opsomming van wetten moeten zijn die zorgen dat kinderen niet gediscrimineerd worden. We steunen haar zeker niet in haar opmerkingen. Sterker nog, we distantiëren ons ervan. We zijn een inclusieve samenleving en we willen zien dat studenten met een handicap ook het volste recht hebben om naar hun lokale school te gaan, zoals elke andere student."


Autisme in Australië


Instanties die zich bekommeren om mensen met Autisme, schatten dat één op de 100 Australiërs gediagnosticeerd is met autisme.


Bron: The Age




Beoordeel

Reviews en Reacties:

4.4 / 5 (10 reviews)
expand_more
Verberg reacties
Tot op zekere hoogte ben ik het met haar eens, maar haar argumenten rammelen aan alle kanten. Autisme en ook ander handicaps hebben zo'n breed spectrum dat je dat niet allemaal over één kam kan scheren. Een deel van deze kinderen is ontegenzeggelijk beter op zijn plaats op een speciale school. Het simpele feit dat een kind een stempeltje heeft mag nooit een reden zijn om hem dan maar niet toe te laten tot het normale onderwijs. het belang van het kind moet voorop staan maar er mag ook wel gekeken worden naar de positie van de leerkracht en de overige kinderen in een klas. Ik zie nu vanaf de zijlijn hoe een jongen met psychische problemen een hele klas tiraniseert en de lessen verstoort. In de loop van 3 jaar moesten 2 kinderen met door hem veroorzaakte verwondingen naar het ziekenhuis voor behandeling. Door hem gepeste kinderen durven niet meer naar school, maar ook hij wordt steeds meer gepest. Een onhoudbare situatie.
| 10:51 |
Ja, er zijn altijd uitzonderingen.
| 10:55 |
Ik ben even van het padje. Het jongetje dat ik hier aanhaalde heb ik ongeveer een half jaar elke week 2 uur bij mij gehad en dus best wel wat inzicht gekregen in de problemen. Daarom ook geprobeert er met de ouders over te praten waar ik absoluut geen gehoor kreeg. "Aan ons kind mankeert niets, oké een beetje een ADHD-ertje, maar de rest is omdat ze hem pesten en verkeerd met hem omgaan, de juf geen orde kan houden, etc. Nu sprak ik vandaag zijn moeder en vroeg naar hem. Hij is vorige week opgenomen in het zieken huis omdat zijn ticks (waar ik hen ook op gewezen had) plotseling ernstiger werden en bijna voortdurend optraden. Hij is nu onderzocht. Bij de EEG zijn verschillende afwijkingen gevonden die verder onderzocht moeten worden. Hb het er gewoon koud van.
| 23:50 |
Ja, dat is inderdaad niet niets en soms is er ook meer aan de hand hè. Zonder dat buitenstaanders dat weten.
| 09:49 |
Wat een dom wijf... hier kan ik zo kwaad om worden! Hou op met dat verdeel en heers... nee 1 voor allen en allen voor 1!!! Mensen met alle handicaps zouden in principe gewoon in het gewone schoolsysteem en werkmaatschappij mee moeten kunnen draaien, al dan niet aangepast per persoon. Uitzonderingen (bijv. als ze heel veel zorg nodig hebben ofzo) daargelaten. Maar het zou goed zijn voor de maatschappij om de mensen met een handicap van jongs af aan te betrekken bij de normale schoolgang en dergelijke, niet alleen voor hun ontwikkeling, maar ook voor die van de anderen. Hoe jonger je kinderen met kinderen met handicaps (of t nou lichamelijk of geestelijk of wellicht beide is) leert omgaan, des te beter gaan ze er later mee om als ze anderen tegen komen. Geen ontwijkgedrag meer omdat ze niet weten hoe ze ermee om moeten gaan etc Ik denk dat alleen dit al veel eenzaamheid tegen zou werken (he, was het niet ergens deze/vorige week, de week tegen eenzaamheid?) Gewoon de dovengemeenschap en alles bij de maatschappij betrekken. Autisme heb je in vele gradaties, en de meesten kunnen gewoon naar een normale school en aan het werk. Dan leid je leraren maar beter op!!!
Maargoed, Ik ben voor keuzevrijheid. Wat kan en wil het kind? Wat willen de ouders? niet ''wat wil de overheid?'' daag...
| 19:50 |
Ja, ik word hier ook behoorlijk kwaad om...
| 18:58 |
Snap ik ;)
| 21:02 |
Het gaat niet om willen maar om wat het beste voor het kind is en dat is zeker niet altijd naar gewoon onderwijs.
| 16:55 |
Dan lees je niet goed wat ik bedoel... Maargoed. Ik merk dat t even niet zo goed gaat, mensen die het niet met mij eens zijn daar kan ik op dit moment heel slecht tegen. Bij deze zeg ik: prima wat je zegt.
| 17:01 |
Volgens mij zijn er bij deze vrouw meer steekjes los dan bij menig kind met een 'rugzakje'...bah!
| 09:05 |
Ben ik volkomen met je eens!
| 09:09 |
Ik zou alle kinderen hierin Nederland speciaal onderwijs wensen die dit nodig hebben. Helaas is dat hier niet meer zo makkelijk. Mijn zoon heeft ASS en heeft altijd op speciaal onderwijs gezeten. Gelukkig maar!!!! Regulier ziu hij niet hebben gered em de leerkrachten en medeleerlingen met hem ook niet.
Doe hier het passend onderwijs maar eens verbeteren. Kinderen hebben recht op passend onderwijs. Dus zeker ook de "normale" kinderen. Vanwege het pazsend onderwijs, krijgen niet alle kinderen onderwijs waar ze recht op hebben.
| 23:19 |
Mijn dochtertje heeft ook ASS, maar ze was verplicht om naar een gewone school te gaan van de instanties.
| 09:10 |
Wat kortzichtig van die vrouw!
| 22:33 |
Helemaal mee eens!
| 13:57 |
Iemand die niet zoveel verstand heeft van deze zaken heeft geen recht van beslissen. Jammer dat er nog steeds zo kortzichtig gedacht wordt.
| 17:37 |
Vind ik ook...
| 13:57 |
Ben je lekker mee
| 08:58 |
Ja, zeg wel...
| 13:57 |
Dat mens is niet goed wijs.
| 19:56 |
Helemaal mee eens!
| 13:57 |
In arme landen zijn de bedelaars ,vaak mensen die geestelijk gehandicapt zijn , dus ik zou toch gaan uitkijken met zo`n soort uitspraken. De anderen steken er vaak ook nog iets van op, een ding zeker ze worden emphatischer.
| 16:29 |
Ja, inderdaad!
| 13:57 |
dank je, toch ook mensen met gevoel.
| 14:15 |
Dank je wel :) Mijn dochtertje heeft ook autisme.
| 14:16 |
Ja wat dat betreft mag je heel blij zijn dat je in Nederland woont, In Yogjakarta zijn er vrouwen die `n baby huren om te kunnen bedelen . Er is daar `n mafia ,puur voor de bedel business.Ook Thailand is het big business en de mensen die het werkelijk nodig hebben, krijgen dus haast niks.
| 14:36 |
Ik woon in België :)
| 14:50 |
Dat zal ook wel niet veel verschil maken ,denk ik. Je zult ook wel geen bedelaars in België tegenkomen , behalve de junks dan.
| 08:39 |
Het mens is niet wijs, dat is duidelijk.
Een tip: Misschien is het goed om al boven in het artikel er even erbij te vermelden in welk land zich dit afspeelt
| 13:56 |
Met je eens!
| 13:57 |

auto leasen
auto leasen
private lease goedkoop
private lease goedkoop
Muziek, Kunst & Cultuur
Aanbevolen Muziek
Aanbevolen Muziek
 
×

Yoors


exit_to_app Inloggen