Veel verdienen met gepikt materiaal nu voorbij

Veel verdienen met gepikt materiaal nu voorbij


settings
  • Instellingen
  • Positie

    Automatische scrolling


Er zijn een aantal mensen die :

  • Ergens een plaatje pakken. 
  • Dit eventueel bijsnijden zodat de bron niet zichtbaar is. 
  • Dit heel veel delen of supporten. 
  • De enige prikkel is dan ook pageviews scoren en geld uit Yoors trekken. 
    Het heeft helemaal niets te maken met het maken van iets. 
  • Dat is niet de bedoeling zoals iedereen begrijpt.
  • We krijgen  hier veel klachten over. Van originele makers en andere leden. 
  • Je pikt hier van de maker en van je andere Yoorsleden.  
  • Dit is in ook strijd met de voorwaarden waar aan je je verbindt als je Yoors lid bent. 
  • Vanaf nu gaan we daar streng tegen optreden.  Tegen 'makers' en 'supporters'
  • Een gepikt plaatje wordt verwijderd en kan ook worden gemeld door het te flaggen met het kleine vlagje onder iedere post. 
  • Van structurele plaatsers en supporters wordt het account gesloten. 
  • Wees creatief en plaats een mooie blog of een eigen gemaakte foto! 
  •  Zie ook de missie van Yoors: Yoors zorgt voor maximale betrokkenheid en beloning voor jou, je werk en je creaties. 
  • Ik las ergens dat het teveel gaat kosten voor Yoors. Dit is aperte nonsens. Ik betaal iemand heel graag 1000 euro voor een miljoen keer bekeken toppost. Die door deze persoon gemaakt is en waar zijn hart en ziel is ingelegd. 
  • Je moet er ook even bij stil staan dat iedere post die je deelt ook indirect een visite kaartje van Yoors is. Want door te klikken komen ze op Yoors terecht...  


  • PS. Ik doe zelf graag mee in eventuele discussie hieronder. Ik doe niet mee aan discussies waar mensen continu naar anderen wijzen. 
  • Deze stap is onderdeel van een groter plan om met elkaar beter en creatiever te worden. Het is zeker zo dat het systeem dit nu ook toelaat en ik ook  begrijp dat mensen dit doen. Betekent niet dat ik het ermee eens ben of dat het de bedoeling was.  Wij doorlopen met het Yoors team ook een leerproces. Gaarne jullie begrip daarvoor. 
  • Photo by Clark Tibbs on Unsplash



Beoordeel

Reviews en Reacties:

5.0 / 5 (36 reviews)
expand_more
Verberg reacties
Ik gebruik Pixabay of eigen foto's. Goed dat hier opgelet wordt, ik vind het abject als men pics gebruikt zonder credits en zonder dat het mag. Echt makkelijk scoren zo. Je steelt iemand anders intellectueel eigendom !
| 23:01 |
Top dat er harder opgetreden wordt tegen plagiaat!
| 18:27 |
Heel goed idee
| 22:16 |
Goed besluit Henkjan en niet meer dan terecht! Laten we Yoo.rs als eerlijk platform gebruiken en geen misbruik van maken.
| 21:27 |
Duidelijk helder en fijn. Ter bevordering van creativiteit en inspiratie, dat was en is wat mij aanspraak aan yoors. Een goede quote delen omdat die je inspireert en waarmee je anderen wilt inspireren kan dus nog steeds evenals een proza over weet ik wat houden met dezelfde motivatie. Het gaat om de achterliggende gedachte...
| 16:25 |
voor dingen die je echt maakt , bijvoorbeeld een haakwerkje of knutselwerkje , staat er heel vaak bij in het patroon hoe je het mag delen , soms staat er dat je, je eigen gemaakte werk mag delen met een link naar het patroon soms staat er dat je de link mag delen 
Ik heb met mijn eigen ontworpen patronen daar best vaak een rare actie van mensen meegemaakt, laatst nog met mijn pielemuis patroon waar duidelijk bijstaat alleen delen met link naar Yoors kreeg ik een verzoek om toch te plaatsen van de beheerder van een site waar yoorslinks niet ware toegestaan , ja echt 
Twijfel je dan vraag je toestemming aan de ontwerper , dat zie ik hier op yoors gelukkig steeds vaker gebeuren 
Bij patronen om zelf dingen te maken is vaak een bronvermelding voldoende als je eigen werk plaatst, tenzij anders vermeld in het patroon van de ontwerper
Hier ligt echt een grijs gebied en de boetes die opgelegd kunnen worden zijn best hoog zeker bij veel views lees veel verdienen.Dus echt per patroon goed kijken , creatieve content is ook eigendom van de maker dat vergeten mensen echt vaak .
En zet het er ook duidelijk bij als je zelf een patroon maakt dat voorkomt veel gedoe
Ik vind het echt een goede zaak dat er wat beter op gelet gaat worden ! echt fijn want zo blijft Yoors ook een fijne plek !
| 12:21 |
Dat lijkt mij een hele goede ontwikkeling, en als ik zelf iets plaats of deel wat niet aan regels voldoet dan hoor ik dat graag. Daar leer ik van en dat is mijn doel. 
| 10:01 |
soms plaats ik een plaatje wat ik voorbij zie komen en niet voor de yp's maar omdat ik het leuk vindt. Met een korte tekst. Dat moet ik dus blijkbaar niet meer doen.
| 00:17 |
Mag best hoor. Je voldoet dan toch niet aan deze definitie : Gaat echt om plaatsen van 1 gejatte pic waar dan mee verdiend wordt zonder enige toevoeging creativiteit, betrokkenheid. De enige prikkel is geld... 
| 10:14 |
ergerlijk is dat hoor. Ik doe het voor mijn plezier en omdat ik het leuk vind. Tuurlijk zijn de centjes super leuk maar ik had het anders ook gedaan. 
Ik ben wel heel erg blij dat die smiley's nu ook kunnen.

Fijne paasdagen!!
| 16:48 |
Hoe je de regels ook aanpast of verduidelijkt,  er zullen altijd mensen blijven die zich onterecht benadeeld voelen.  

Mooi begin van een voorjaarsschoonmaak.
| 22:29 |
Ja zal ik aanpassen ook nav de discussie. Maar we gaan inderdaad schoonmaken :)
| 10:14 |
Jullie toko hoor, we passen ons maar aan. Succes ;-)
| 10:19 |
Ik heb in mijn verhaal gemeld dat ik foto's van pinterest en van de libelle heb gehaald. Foto's zijn gebruikt voor inspiratie voor de traktatie van mijn zoon. Moet ik die dan weg halen? Ik had er geen gekke bedoelingen mee. Behalve het laten zien wat voor leuke dingen hij en ik tegen kwamen op zoek naar zijn traktatie.
| 20:13 |
Volgens mij niet, je schreef er een eigen verhaal bij en meld de bron van de afbeelding, dat mag volgens mij
| 20:35 |
Ok. Verder is altijd alles van mezelf.... 
| 20:37 |
Nee je begrijpt het verkeerd. Gaat echt om plaatsen van 1 gejatte pic waar dan mee verdiend wordt zonder enige toevoeging creativiteit, betrokkenheid. De enige prikkel is geld... 
| 23:14 |
Dan doe ik gelukkig niks fouts... bedankt voor de uitleg
| 23:21 |
Goede beslissing dit, dan moet ik wel eens de tijd nemen of dat bij mij niet het geval is, maar ik vermoed van niet (fingers crossed)
| 19:37 |
Dus je mag geen enkele post plaatsen met een foto die je niet zelf gemaskt hebt of begrijp ik het nu verkeerd?  En hoe zit het als je de bron erbij vermeld? 
| 18:55 |
Nee je begrijpt het verkeerd. Gaat echt om plaatsen van 1 gejatte pic waar dan mee verdiend wordt zonder enige toevoeging creativiteit, betrokkenheid. De enige prikkel is geld... 
| 19:00 |
Oh die! Ja die zijn ook irritant
| 19:25 |
Prima maatregelen!
Zelf plaats ik gemiddeld 2x per jaar een artikel: ik ben niet van de massaproductie:)  Als ik een foto van een ander wil gebruiken, doe ik dat met uitdrukkelijke toestemming van de maker en een naamsvermelding met dankwoord. En dan ook nog van niemand binnen yoors (om te voorkomen dat er valse beschuldigingen van derden komen) maar uitsluitend van een familielid of persoonlijke vriend.
| 17:38 |
Goed idee. Wij vinden het ook vervelend als mensen foto's jatten van onze site. En om nou een foto te verzieken met een watermerk is niet anders soms.. Goed bezig 
| 17:31 |
ik heb in het begin wel blogs geplaatst met kopplaatjes van google, kan ik die beter allemaal aanpassen?? En bijvoorbeeld een portret zoals dat  van Marie Antoinette, dat mag niet? Ik hoor het graag, want ik wil het wel goed doen.
| 15:25 |
Nee gaat om posts met 1 gepikt plaatje en niet meer dan dat. 
| 15:33 |
Nou, ik ga mijn posts dan ook controleren dezer dagen. Afbeeldingen van Pixabay zijn wel toegestaan toch? Die zijn licentievrij en toegestaan voor commercieel gebruik.

Met delen vind ik het wat lastiger... In principe moet ik er toch vanuit kunnen gaan dat afbeeldingen (uit blogs) eerlijk verkregen zijn? (toestemming gevraagd, bron vermelding, foto zelf genomen en/of getekend/bewerkt) Soms ligt het er dik bovenop. Maar bij een echte foto, daar kan bij staan dat 'ie zelf genomen is terwijl dat niet per se zo hoeft te zijn toch?

ik vind dat bij delen toch degene die de post gemaakt heeft, verantwoordelijk is. Alleen wanneer overduidelijk is dat afbeeldingen (waarschijnlijk) niet eerlijk zijn verkregen, is ook de deler verantwoordelijk. Anders wordt het wel heel lastig controleren!
Zo zie ik het tenminste; controle door de deler is eigenlijk niet te doen. Dan zou ik persoonlijk liever niets meer delen dan dat ik risico loop. Dat wil men toch ook niet?! Dus de maker van de post verantwoordelijk, wat hij/zij ook aanvinkt.

Maar goed, 99% is van goede wil, ga ik vanuit.
| 12:12 |
Laat ik zeggen, mijn foto's zijn van mijzelf. Mocht ik rechtenvrije foto's gebruiken staat het erbij. Ik houd van fair play. 
| 12:51 |
Ja, snap ik. Zelf zet ik het er ook bij, vaak gebruik ik foto's/afbeeldingen van Pixabay.

Maar stel nu dat er een blog is van natuur, paddestoelen, dieren of wat dan ook, gebouwen, kerken,... En diegene vervolgens claimt dat het eigen foto's zijn of van Pixabay. Dat is voor jou nooit echt te controleren. Stel dat je het deelt, zou je 't haasje zijn... Dat is dan toch niet eerlijk...?
| 13:02 |
Foto's van sites zoals Pixabay, Freepik en dergelijke zijn altijd toelaatbaar. Het is content die je mag gebruiken, ten minste bij sommigen als je de bron er ook bij doet.

Wij raden je aan om altijd de bron erbij te doen. Als we op die bron klikken en we zien dat het een licentievrije foto is, dan sta je gewoon in je volle recht.
| 13:45 |
Ok, ja ik vermeld als bron altijd gewoon 'Pixabay', maar dat is dus niet voldoende? In of bij de afbeelding is dan ook een klikbare link te vinden?
| 13:52 |
Je kan ook je tekst selecteren en een link erbij doen. Bijvoorbeeld deze foto van pixabay:
pixabay.com/en/mask-masquerade-venetian-disguise-3233020/

Je kopieert dan gewoon deze link en zet het helemaal onderaan de post. Ik doe dat ook (meestal) bij al mijn posts.
| 14:22 |
Oja, op die manier, ik snap 't. Dank je wel!
| 19:15 |
Ik ben bij jou nog nooit iets tegengekomen.... no worries.
| 13:12 |
Dank je Ingrid! Toch heb ik voor de zekerheid 5 blogs verwijderd, die als bron Facebook hadden of waarvan ik 't niet meer wist. Nu ben ik helemaal 'clean' ga ik vanuit, haha! Vraag ik me nog wel af hoe het zit met Youtube filmpjes... Bronvermelding/eigenaar vermelden genoeg? Linken mogen altijd denk ik...
| 13:18 |
Linken naar en embedden (insluiten) mag (nog).
| 13:33 |
Ok, embedden; is dat gewoon een blog met filmpje(s) erin dus?
| 13:43 |
Embedden is ergens insluiten, middels code. Je kopieert de video niet dus upload deze ook niet. Het is een vorm van delen.
| 13:44 |
Ok, duidelijk. Dank je Ingrid!
| 13:45 |
Helemaal mee eens, en goede ontwikkeling!
| 12:10 |
Helemaal top Henkjan! 
| 11:09 |
Ik laat de foto’s staan die er staan als ik een blog schrijf, heb een paar keer een foto van mijn telefoon proberen te plaatsen, maar dan staat hij er wel, maar bij oké wordt het een zwart vlak. Dus originele foto’s kan ik alleen maar plaatsen vanaf mijn laptop en die heb ik nier altijd bij me. Ik lig vaak in het ziekenhuis en vond het dan niet handig zo’n ding bij me te hebben als het ook gewoon met je telefoon kan.
| 11:00 |
De kopfoto bedoel je? Je kunt gewoon die van ons gebruiken. Dat zijn degene die er al staan. Wij leveren deze aan je, dus hier hoef je geen zorgen over te maken.
| 11:04 |
Dank je wel voor je waardering! 
| 11:13 |
Dank voor de yptjes!
| 12:05 |
Nee dat klopt, maar een eigen foto lukt niet.
| 13:12 |
Dank je wel Babita, voor je royale waarderingscadeau!
| 18:42 |
ik maak gebruik van dropbox, zo heb ik altijd mijn foto's bij de hand en kan je ook via de telefoon goed plaatsen. 
| 13:54 |
Backup ook je Dropbox. #tip
| 23:06 |
Petje af voor deze goed geschreven blog! En ik sluit me graag aan bij deze duidelijke regels. Iemand is trots of blij met zijn foto's of bericht. Blijf er lekker met je tengels van af! 
| 10:56 |
Helemaal mee eens. 
| 10:55 |
Als illustrator kan er me hier helemaal in vinden.  En eerlijk is eerlijk, ik kwam bij yoors vanwege het bijverdienen maar inmiddels heb ik een leuke groep mensen gevonden en ben ik steeds minder met mijn punten bezig. Bloggen deed ik al maar nu krijg ik leuke reacties en contacten die verder gaan dan yoors.
| 10:50 |
Ik ben je gaan volgen. 
| 11:55 |
oh, wat leuk!!
| 13:08 |
Dit moest er van komen. Het is gewoon niet fair ten overstaan van mensen die eigen content maken en hun werk dan gedeeld zien door anderen die er geld mee verdienen gewoon gepikt via de sociale media. 
Ik maak alles zelf en wanneer ik iets gebruik waarbij het  echt niet anders kan zet ik het er expliciet bij dat ik niet de bronmaker ben. Ik ga dat de komende dagen doen bij het delen van vaste gebeden die passen binnen een noveen.  
| 10:47 |
Ik ben het helemaal met HJ eens, je zet immers toch ook een vinkje dat de content van jou is. Wel vind ik het lastig om echt te weten welke foto's ik zonder bronvermelding kan plaatsen. Want in google kun je bij afbeeldingen via 'tools' de optie 'gelabeld voor hergebruik' kiezen, maar dan nog moet je goed lezen of bronvermelding nodig is. Zie de post van Ingrid: y.is/uuFwq
| 10:38 |
Dank voor de link naar mijn post.
| 10:49 |
Ik wacht je reactie af in een pb.
| 10:33 |
Heb gereageerd al. 
| 10:38 |
Dank je wel :-)
| 10:43 |
Helder en duidelijk. Alleen kom je misschien in een grijs gebied als er gelinkt wordt naar een andere site. En nog wat donkerder grijs als je content uit bijvoorbeeld Youtube inkapselt (hand in eigen boezem steekt). Dat is volgens de TOS van Youtube OK, maar is dat ook OK voor Yoors?
| 10:28 |
Dat zijn zeker interessante vragen maar het gaat me nu vooral hierom : - De enige prikkel is dan ook pageviews scoren en geld uit Yoors trekken.  
Het heeft helemaal niets te maken met het maken van iets. 

Het gaat ook om de intentie. 
| 10:31 |
Volgens mij is linken en embedden van legaal materiaal door de wetgever toegestaan.
| 10:37 |
Nog wel. Al jaren is men bezig om zelfs embedden te willen gaan verbieden. Bizar...
| 10:48 |
Helemaal mee eens!
| 10:23 |
Dat kan toch niet de bedoeling zijn , maar inderdaad waar mensen zijn . kan dit helaas toch gebeuren we zijn niet allemaal hetzelfde .
Maar het is wel heel ongepast het hoort niet !
| 10:21 |
Mócht nou iemand denken: "Ja maar quotes zijn toch ook andermans content?":
www.charlotteslaw.nl/2014/11/auteursrecht-quote-citaat/
| 10:16 |
Ik lees daar ‘Kort gezegd is er sprake van een werk wanneer de creatie (stuk tekst, liedje, beeld) niet is ontleend aan een ander werk en er bij het creëren van het werk creatieve keuzes zijn gemaakt.’ Als ik dit zo lees, zou je denken dat niet alle afbeeldingen daaronder vallen. Ik heb wel eens meer gelezen, dat er sprake moet zijn van enige vorm van creativiteit bij het auteursrecht van afbeeldingen.
| 10:31 |
Het is lastige materie. Bij twijfel niet doen.
| 10:47 |
Inderdaad :-)
| 10:51 |
Hele duidelijke regels. Maar waar mensen zijn.......... 
| 10:04 |
Wat goed! Ik gebruik pixabay of vermeld de bron
| 09:48 |
Opgepast. Bronvermelding is niet altijd voldoende. Wel als het een rechtenvrije afbeelding is.
| 09:51 |
Oh, dat wist ik niet, dankjewel!
| 12:04 |
Kanttekening: ook daar goed de regels per afbeelding in acht nemen. Soms is wel actie erbij vereist.
| 12:08 |
Misschien een tip; op pixabay.com vind je veel rechtenvrije foto's, die je mag gebruiken. Wanneer een foto niet van mij zelf is, haal ik hem daar vandaan. :-)
| 09:46 |
Unsplash ook (tip kreeg ik van Henkjan)
| 09:49 |
Weer wat geleerd, thanks!
| 09:50 |
Daar heb ik even gekeken, maar er staan hele mooie foto's op. 
| 10:03 |
bedankt om te tippen over de tip 😜
| 14:09 |
;)
| 14:19 |
Goed gesproken.

Als je een afbeelding gebruikt om je post aan te kleden, zorg dat het een auteursrechtenvrije afbeelding is, mét bronvermelding.

Psst... 100 is toch het maximale wat men kan verdienen per post??
| 09:34 |
Het is bij wijze van spreken :) Het is 190 euro omdat je iedere keer de hele mijlpaal betaalt krijgt. Tel ze maar ook. 
| 09:36 |
Zoiets was het ja. Ergens schreef jij dacht ik 100 ;)
| 09:49 |
Dankjewel Ingrid!

Bij bijvoorbeeld CC-BY-3.0 (creativecommons.org/licenses/by/3.0/nl/) moet je:
- linken naar de licentie
- de bron vermelden (naam van maker, of linken ernaar)
- aangeven of je iets veranderd hebt aan het werk (alleen als je een afgeleid werk hebt gemaakt. Dus als je geïnspireerd bent door een tekening van de Eiffeltoren, en je daar op voortwerkt, dan moet je dat dus aangeven)
| 10:37 |
Ja, men moet goed letten op de eisen bij het gebruik. Dat klopt.
Soms is niks vereist, maar wel gewenst. Bijvoorbeeld op Unsplash.
| 10:46 |
Als maker, in mijn geval amateur foto´s, wil ik ook niet dat mensen ongevraagd mijn werk gebruiken.
Algemeen :
Makers hebben er tijd en geld (apparatuur/opleiding) ingestoken.
Linken/embedden naar de bron is geen probleem.
Pas op, kopiëren met het vermelden van de bron geeft nog geen toestemming.
| 09:32 |
Met dat laatste heb jij ook weer gelijk in. 
| 09:38 |
Wel als het een auteursrechtenvrije afbeelding is.
| 09:51 |
Klopt maar dan heb je geen toestemming nodig.
Maar : Iemand die bv een foto plaatst die niet van hem/haar persoonlijk is dient altijd zelf uit te zoeken of de foto auteursrechtenvrij gebruikt mag worden.
Ik zet meestal mijn naam ergens op de foto, maar dat is niet nodig, ook het © hoeft er niet op te staan. Als maker ligt het auteursrecht vast ook zonder de naam en het teken.
| 10:03 |
Ik zet altijd wel ergens mijn naam in de foto. Heel klein, maar toch zichtbaar. Croppen heeft ook geen nut, het staat niet in een hoekje, maar ergens middenin. 
| 10:11 |
Alles kun je wegpoetsen en wordt dus ook gedaan :-)
Gelukkig is het daarom zo geregeld dat je toch de rechten hebt ook zonder dat het te (nog) zien is.
Bij foto´s waren het vroeger de negatieven en nu de originele bestanden, in de digitale fotowereld zijn RAW bestanden het beste bewijs.
Er wordt tegenwoordig zo gemakkelijk mee omgegaan met dit soort dingen, ach dat stelt niets voor en de maker krijgt er bekendheid mee en heeft er dus voordeel aan is vaak het klets verhaal.
| 10:36 |
Dat laatste is ook zo'n spatlap. Vreselijk, wordt alleen gezegd door hele domme mensen eigenlijk. 
| 11:15 |
Dat dacht ik dus ook.
| 10:15 |
Heel fijn Henk Jan. Dank je
| 09:27 |
Tja, ik ben sinds deze week weer actief en ik signaleer het ook weer. Zo ook vanmorgen zag ik een ❤️ plaatje van een comic uit Amerika. 
Namelijk deze: betty cooper archie comic book publication Maar daar ben je vast zelf al achter gekomen. 
Zo jammer dit. 
Mocht iemand naar mij wijzen: niet doen - alle foodphoto's zijn van mij. Zo niet, dan plaats ik de bron erbij. 
| 09:24 |
als oud lid wat recent weer om hoek komt kijken,ben ik zwaar pro deze actie
| 09:21 |
Anders ik wel ;)
| 09:35 |
Ik zag van de week een zekere discussie over dit onderwerp en vond de aantijging gedaan naar jou behoorlijk onterecht. Dat wilde ik nog even kwijt. 
| 09:46 |
Lief. Ik heb bewust niet meer gereageerd omdat ik ruzie wil voorkomen. #vredeopyoors
| 09:50 |
En daarom heb ik ook niet gereageerd op die post. Om dezelfde reden. Maar helaas het blijft doorgaan. Ook vanmorgen weer. 
| 09:52 |
Ik heb niets tegen de persoon in kwestie, dat wou ik nog even kwijt.
| 10:13 |
Ik lees nu ook weer een beschuldiging naar jou toe. Ik ga in 1e instantie daar ook niet op reageren. We weten nog waar dat de vorige keer op uit liep.
| 17:23 |
Heel verstandig. Ik reageer ook niet op de directe beschuldigingen. Laat het maar gaan. Ze heeft bij mij ook gereageerd onder de paasgroet en spring is in the air foto. Ze doet maar. Maar... ik wilde vanmorgen toch echt bijna op de verwijderknop - die overigens niet werkt bij - drukken. 
| 17:47 |
Ik ook! 
| 09:45 |

Persoonlijk kanaal
Arbowetten bestonden toen nog niet
Gezondheid & Geest
mentale fysiotherapie
mentale fysiotherapie
Muziek, Kunst & Cultuur
Portret tekenen
private lease goedkoop
private lease goedkoop
 
×

Yoors


exit_to_app Inloggen