×

Yoors


exit_to_app Inloggen

480
camera_alt
Afbeelding toevoegen
60
Dagelijks plegen 5 mensen per dag zelfmoord, dit moet anders!

Dagelijks plegen 5 mensen per dag zelfmoord, dit moet anders!


Het Centraal Bureau Statistiek schrijft het volgende over zelfdoding: “In 2015 hebben 1871 mensen een einde aan hun leven gemaakt. Dat is het hoogste aantal ooit”. Omgerekend zijn dit vijf mensen per dag; die zichzelf om het leven brengen. Het VN schrijft in een artikel dat in een recent onderzoek naar voren komt dat internet weldegelijk een hulpbron kan zijn voor mensen die zelfmoord willen plegen. Zo worden er tips gegeven wat een goede manier is om jezelf van het leven te beroven. Hoewel een verband tussen dergelijke sites en het feitelijk plegen van zelfmoord nog nooit is aangetoond, lijkt dit niet de beste informatie te zijn voor mensen die denken aan zelfmoord. Om deze redenen vind ik dat zoekmachines de zoekopdrachten naar zelfmoord moeten doorspelen naar autoriteiten.

Een belangrijke waarde bij deze stelling is bescherming. Bescherming van onze maatschappij, individu en nabestaandenmoeten voorop staan. De veiligheidsmaatregel, om te screenen op zoekopdrachten, kan ervoor zorgen dat mensen met suïcidale neigingen eerder in beeld komen bij de politie maar ook bij de Geestelijke Gezondheidszorg. Op deze manier wordt er gezorgd voor verbinding tussen de hulpverlener en de burger. De hulpverlener kan de burger ontmoeten en ontdekken wat er speelt in zijn/haar leven en eventueel hulp kunnen bieden door bijvoorbeeld een wijkteam in te schakelen.

Vaak willen mensen niet dood, maar is er sprake van een andere hulpvraag namelijk een ‘waardevol leven’. Het plegen van zelfmoord wordt vaak gebruikt als uitvlucht van de zoveel opgestapelde problematieken. Deze problematieken komen voort uit verschillende gebieden zoals; gezondheid (depressie, angststoornis), persoonlijkheidsfactoren (impulsiviteit, laag zelfbeeld), psychosociale problematieken (antisociaal en verslavingsgedrag) en gezinsproblemen. Deze factoren spelen een rol om uiteindelijk te besluiten om jezelf van het leven te beroven, terwijl er goede behandelingen en hulp voor deze factoren te bieden is. Suïcide onder jongeren behoort tot de meest voorkomende doodsoorzaken en toch is er relatief weinig aandacht voor dit probleem en weinig contact en zicht op deze doelgroep. Door te screenen op zoekopdrachten in zoekmachines, is dit probleem te verhelpen.

Zelfmoord is een gedrag en is daardoor ook een vorm van communicatie. De persoon in kwestie deelt iets mee en hieruit kunnen de nabestaande een conclusie trekken. Het besef komt er dan dat de persoon die zelfmoord heeft gepleegd de beslissing heeft gemaakt om niet meer het leven te willen leven, het leven met jouw te willen leven. De boodschap die bij de nabestaande achterblijft, kan heel persoonlijk worden opgevat, zoals hierboven al is beschreven. De mensen die achterblijven, zitten soms met veel onbeantwoorde vragen bijvoorbeeld: “Waarom heeft hij het gedaan?”, “Hadden wij het kunnen voorkomen?”, “Waarom hebben wij het niet gezien?”. Deze kunnen zij niet meer beantwoord krijgen. Daarnaast is er nog verdriet en de mogelijke schuldgevoelens die bij de mensen achterblijven. Als er gekeken wordt vanuit het oogpunt van de eventuele nabestaanden zouden zij hierdoor veel verdriet, schuldgevoelens en onbeantwoorde vragen bespaard worden.

Doordat er meer aandacht wordt besteed aan suïcide, zal hierdoor het taboe op dit onderwerp vermindert kunnen worden. Zelfmoord of de gedachten hieraan is een behoorlijk belast onderwerp, waardoor het voor zowel de cliënt, hulpverleners en omstander, het gesprek hierover willen vermijden. Dit kan het gevolg hebben dat mensen geneigd zijn naar het internet. Het is dus van groot belang dat hierop ingespeeld gaat worden.

Deze maatregel zal de Wet Bescherming Persoonsgegevens (WBP) tegenspreken, omdat zoekmachines officieel geen informatie mogen doorspelen. Het is dus van belang dat er zorgvuldig met deze informatie om wordt gegaan. Hiervoor kan bijvoorbeeld gekozen worden om de informatie door te spelen naar de politie of het wijkteam van de buurt, zodat zij kunnen handelen naar behoren. Toch vind ik de waarde van bescherming tegen de maatschappij en het individu sterker dan de privacy, om de reden dat wij als hulpverleners hiermee meer levens kunnen besparen!






casapapusilor
Het doorspelen van zoekopdrachten lijkt me een heel verkeerde maatregel omdat daarbij dus geen enkele selectie is. Zoekt iemand informatie omdat hij bijvoorbeeld iemand in zijn omgeving heeft die zelfmoord wil plegen, maakt hij of zij een werkstuk, heeft iemand info nodig voor zijn studie, of wil iemand het zelf doen. Meer aandacht voor het onderwerp zou betekenen dat meer mensen die zoekfunctie gaan gebruiken. Dus als je daar dan verplichte melding aan koppelt zullen de mensen juist weer niet op zoek gaan naar extra info. Er is tegenwoordig al veel meer aandacht voor. Kijk maar eens naar het aantal rouwadvertenties waarin aangegeven wordt dat iemand zelf het leven verlaten heeft en de aandacht in de pers voor bekende personen die dat gedaan hebben. Vroeger was het iets wat binnen de familie gehouden werd en zelfs dan niet bespreekbaar.
29-03-2017 10:18
29-03-2017 10:18
Encaustichris
Allereerst vraag ik mij af of dit uit jouw eigen pen komt? Dan vind ik de maatregel doorspelen van zoekopdrachten veel te ver gaan, en je conclusie dat zelfdoding een vorm van communicatie is te makkelijk. Zelfdoding is vreselijk, een probleem en een taboe, ja. Helaas heb ik de oplossing niet, maar ik weet wel dat hulpverlening niet altijd de oplossing biedt, kan bieden!
26-01-2017 23:41
26-01-2017 23:41
T A M A R A •
Zo super erg :(
26-01-2017 22:52
26-01-2017 22:52
Pandtine
Niet helemaal mee eens ook, wel goed geschreven!
26-01-2017 18:37
26-01-2017 18:37
Spourieloekie
Ja iedereen heeft wel iemand in de familie spijtig genoeg :( ....
26-01-2017 17:58
26-01-2017 17:58
DC Staelens
Erg triest , de redenen erachter soms nog triester.
26-01-2017 16:08
26-01-2017 16:08
Karin van der Straaten
Grotendeels mee eens. Goed verwoord en met respect geschreven. Maar als er mensen zijn die blijven leven zo intens zwaar beleven. Het zij door fysieke of geestelijke pijn, wie zijn wij dan om dit te verbieden? Ikzelf heb bv de ergste vorm van de ziekte van Méniere en daar was een dame die t ook had en kon t niet langer aan altijd die enorme herrie in dr bol en zo zijn er vele nare kwesties ben benieuwd naar alle reacties
26-01-2017 15:25
26-01-2017 15:25
De6klompjes
Gevoelig onderwerp dit maar ik sluit me bij deze aan bij LWAImanak. Daarbij vind ik ook dat iedereen een keuze heeft wat hij met zijn/haar leven doet. Ik vind zelfmoord wel heel heftig. Maar als je gezond bent, lichamelijk als geestelijk kan je gewoon niet voorstellen dat iemand dat zou willen, een einde maken aan hun leven. Maar soms is uit het leven stappen het enige wat hun rust kan geven. Ik denk dat het makkelijker gemaakt moet worden om hulp te krijgen als je zo diep in de problemen/put zit. Vaak lange wachtlijsten of niet de juiste hulp. Er hangt een enorme taboe op zelf je leven te nemen. Dat moet anders. Door een controleerstaat ervan te maken is ook geen oplossing. Dan dring je je ongewild op en zodra bekend is dat zodra je op het woord zelfmoord googelt en iemand op de stoep staat. Dan proberen mensen het zelf wel en misschien dan wel gruwelijker als ze opgezocht hadden hoe ze zo pijnloos mogelijk hun leven konden nemen. Ik weet dat ik hier advocaat van de duivel speel. Maar er valt zoveel te zeggen op dit onderwerp. Ik vind dat vaak vooral wordt gekeken naar hoe buitenstaanders zich voelen en niet de persoon die het leven niet meer zit zitten. Waarschijnlijk omdat de nabestaanden zich schuldig voelen dat ze niet door hebben gehad hoe ellendig de ander zich voelde en zich afvroegen of ze nog wat hadden kunnen betekenen.
26-01-2017 15:15
26-01-2017 15:15
Jan de oudijzerman
Ernstig probleem.Tegenwoordig wordt ook te veel medicatie voor geschreven. Problemen worden zo niet opgelost, maar gesust en onderdrukt. Tot dat ,en dat gebeurt door het ziekenfonds steeds meer.Mensen voorgeschreven legale drugs niet meer krijgen maar moeten betalen.Of andere zorg mislopen. Daardoor stoppen met hun bijv medicatie en zodanig in een dip terecht komen.Dat dit de enige weg op het moment nog is. En dat vind ik erg.
26-01-2017 14:59
26-01-2017 14:59
LWAlmanak
Ik vind het doorspelen nogal gevoelig. Stel dat ik mij in deze materie wil verdiepen, vanuit belangstelling en er een blog aan zou willen weiden met uiteindelijk mijn inzicht in deze materie. Heb ik dan ineens de kans dat GGZ en politie op de stoep staan of het wel goed gaat met me? Stel dat ze dit zouden doen, zou je dus als journalist, blogger of anderszins niet meer beschermd zijn door de wet op de privacy... Natuurlijk moeten mensen beschermd worden, de vraag is hoe? Die oplossing heb ik ook niet...
26-01-2017 14:49
26-01-2017 14:49
Luna Staelens
ja, stom he, het leven is gwn te mooi om te sterven toch??
26-01-2017 14:29
26-01-2017 14:29
Lonn
Jeetje wat heftig. Vooral in de wintermaanden ...
26-01-2017 14:28
26-01-2017 14:28
With love photography
Vreselijk. Ik heb een paar keer op het punt gestaan. Gelukkig nooit doorgezet.
26-01-2017 14:21
26-01-2017 14:21
MonsterMam
In een wegwerpmaatschappij als deze lijkt me het volstrekt logisch dat mensen meer en meer er voor kiezen hun leven weg te gooien, nu de politiek het nog niet doet - wat ook maar een kwestie van tijd is. Ik geef het nog een jaar of 5 en dan krijg je een euthanasiepakketje bij je pensioensbrief en een vignetje voor erfgenaamsbelastingsvoordeel bij gebruik ervan....
26-01-2017 14:20
26-01-2017 14:20
Annemieke
Ben het deels met je eens. De reden dat dit minimaal in de media komt, is omdat het anderen op ideeen kan brengen. Helaas, maar waar. Er zijn altijd 'copycats'. Ik denk dat er zeker meer aandacht moet komen voor suicide en het taboe er omheen. Helaas is mijn ervaring, dat zelfs de meeste hulpverleners niet eens concreet durven te vragen of iemand suïcidaal is, hoe concreet het plan is, wat het plan is etc. Het idee van zoekopdrachten doorspelen naar autoriteiten klinkt mooi, maar de uitvoer zal minimaal zijn. Grote instellingen moeten eerst beginnen met trainingen over hoe om te gaan met suïcidaliteit, hoe te herkennen etc. Ik weet niet of je het CASE interview kent? Ik denk dat dat een mooi begin is :)
26-01-2017 13:34
26-01-2017 13:34
marijkevanbree
Je weet niet wat er in de hoofden van die mensen omgaat
26-01-2017 13:22
26-01-2017 13:22
Mommy94
Heel erg triest dat mensen zover gedreven kunnen worden
26-01-2017 13:19
26-01-2017 13:19
sewsewit
Zoveel, dat is onvoorstelbaar. Ik heb het van dichtbij meegemaakt. En daar kom je nooit overheen.
26-01-2017 13:08
26-01-2017 13:08
notifications_noneadd
16-10-2018 15:57
1 volger , 2 antwoorden