Opinion: Hoe werkt donorschap in Nederland?

Opinion: Hoe werkt donorschap in Nederland?


settings
  • Instellingen
  • Positie

    Automatische scrolling

Met "dank" aan D66 is iedereen in Nederland (per 1 juli 2020) donor van organen en weefsels.

Elke vrouw die een kind op de wereld zet is daarmee een orgaan producent geworden.


Wil jij geen donor zijn moet je dit vastleggen in het donorregister. Dit kan online.


Je hebt 4 keuzes en jouw keuze staat op je pasje.

1 = ja

2 = nee

3 = nabestaanden beslissen

4 = een specifiek iemand beslist

Het is niet gezegd dat jouw keuze wordt gerespecteerd als de nieuwe donorwet ingaat. 

De motie van de PvdA is zeer sterk afgezwakt. Het komt er op neer dat de arts uiteindelijk beslist als er niet alsnog iets wettelijk geregeld wordt.


Sinds 4 september 1998  ben ik geregistreerd en mijn antwoord is: NEE (dus 2)!


Het donorpasje van mijn registratie is een dun vod dat je niet bij je hoeft te hebben.

Het is uitsluitend in de Nederlandse taal. In hoeverre hier naar gekeken wordt en het nog leesbaar is, is nog maar de vraag. Hopelijk kijkt de arts in het register.

Sterf je over de grens (ook al ben je niet geëmigreerd) heb je niets aan je Nederlandse codicil. De regels binnen de EU zijn niet gelijk en je valt onder de regels van het land waar je bent.



Waarom ben ik geen donor?

1. Ik slik mijn hele leven al medicijnen en mijn organen zijn verre van ok.

(Al zou ik mij opgeven dan nog zou ik ongeschikt zijn. Dit is bij heel veel mensen het geval en ook de hoofdreden van het tekort.)


2. Als donor sta je je organen niet af ná je overlijden maar er voor! 

(De organen van een overleden persoon zijn nutteloos. In Nederland wordt er geen narcose gegeven. Je wordt dus levend "gevild". Als je geluk hebt krijg je spierverslappers of een pijnstiller.)


3. Er worden altijd meer organen weggehaald dan waarvoor toestemming wordt gegeven (hartklep is ook hart en aorta enz.) en ook waarvoor géén toestemming wordt gegeven. Ook wordt er bij elk orgaan bloed afgenomen.


4. Als het om orgaandonatie gaat wordt er heel wat afgelogen. Ook als het om wel/niet hersendood gaat. 

Het codicil wordt genegeerd en de IC wordt niet gebruikt om zorg te verlenen, maar als voorbereiding op de vraag organen beschikbaar te stellen.


5. Niet alleen de hersenen, maar ook andere organen (b)lijken het geheugen van de donor te dragen. Zo kan de ontvanger ineens de interesses/hobbies van de donor krijgen. 

(Dit vind ik geen prettig idee.)



Zou ik ooit een orgaan van iemand anders willen krijgen? Mijn antwoord is: Nee!

Ook voor geen van mijn kinderen zal ik ooit hierom vragen.


Dat mensen levend "gevild" worden, helse pijnen doormaken, domweg worden afgeschreven en dood verklaard om een ander het leven te redden vind ik te gruwelijk voor woorden.


Helemaal schandalig vind ik dat de overheid meewerkt aan de orgaanhandel en laat geloven dat organen na overlijden worden afgestaan (dit zowel via Postbus 51, de site, donorpas en brieven aan nieuw volwassenen). 



NOTE 13 februari 2018

Invoering donorwet

Nu het voorstel door de senaat is, moet zorgminister Bruins gaan werken aan de invoering van de wet. Het is de bedoeling dat de nieuwe regels ingaan op 1 juli 2020, vergezeld door een grote campagne.   


help
help

Orgaandonatie

Met links naar schrikbarende videobeelden!

#donorregister #donorcodicil #orgaanhandel #Nederland #hersendood #donorpas



Beoordeel

Reviews en Reacties:

4.9 / 5 (14 reviews)
expand_more
Verberg reacties
Ik ben zelf niet blij met deze wet, omdat ik al lang medicatie gebruik. Zonder narcose vind ik al helemaal geen goed idee.
| 18:28 |
Dat vind ik ook het minimum. Dat dat er zelfs niet van af kan...
| 19:25 |
Ik vind het erg dubbel, een hersendood persoon, hoe triest en cru dat ook klinkt zal niks meer kunnen. Maar iemand anders zou zijn leven nog op kunnen pakken. Ik weet het niet heel goed, ik zelf ben wel orgaandonor met uitzondering van oogweefsel. Misschien ben ik wel bevooroordeeld aangezien een vriendin van mij nog leeft dankzij een transplantatie... maar het is een goed onderwerp om over na te denken.
| 12:21 |
Dubbel is dat hersendood omkeerbaar is, maar deze patiënten medische hulp wordt onthouden! Dat vind ik schandalig. Nog schandaliger vind ik dat er geen narcose wordt gegeven. Heb jij je al eens zonder narcose laten opereren?
Zie y.is/yL5pN
| 17:44 |
Ik ben nu bijna 2 jaar 18+ en de laatste maanden ben ik nog meer bewust geworden hoe erg het er aan toe gaat.. ik zal altijd een nier willen afstaan als het om een dierbare gaat, maar mijn organen blijven netjes in mijn lichaam verder. Ook ik ga dus nee registreren
| 21:22 |
Tot nu toe denk ik dat ze alleen in Duitsland netjes zijn. Daar wordt gezegd dat men bewust daarvoor moet kiezen.
| 21:25 |
Ik vond de tweede brief die ik kreeg nogal heftig.. ‘jij wilt toch ook gered worden als dat nodig is?’ Toen pas ben ik bewust gaan zoeken naar hoe het daadwerkelijk gaat. Helaas weten weinig mensen hier vanaf!! Heel goed dat je de blog schrijft dus
| 21:32 |
Misschien kun je daar een blog over schrijven. Persoonlijk wil ik niet gered worden.
| 21:33 |
Ik wil geen donor zijn en wil ook geen organen ontvangen. Dan is het mijn tijd om te gaan. Ik wil geen dood van een ander op mijn geweten hebben. Je weet immers niet van wie je die organen hebt gekregen en hoe dat is verlopen überhaupt. Daarbij is het MIJN lichaam en mijn kinderen zijn GEEN organenvat voor de overheid. Ik kan me zo kwaad maken dat dit überhaupt een discussiepunt is. Een ander heeft niets over je lichaam te zeggen. Als dit er door komt dan ga ik nog emigreren ook, de overheid bemoeit zich nu met dingen waar ze geen ene reet mee te maken hebben,
| 14:59 |
Ik heb het vermoeden dat het er gewoon doorgedrukt wordt. België is de koploper y.is/s59tB
| 16:17 |
Daar ben.ik ook bang voor
Het maakt me wel erg kwaad. Wat geeft hen het recht om zo over mijn leven te beslissen.
| 21:35 |
Ik wist niet dat die mensen levend werden leeggeschept, maar misschien is dat wel logisch. Iemand die al een dag dood in de rivier heeft gelegen zal waarschijnlijk niet zo'n verse, geschikte organen meer hebben, je donorinstelling is dan totaal nutteloos. Waar ik me wel altijd zorgen om heb gemaakt is dat het ziekenhuis je expres laat sterven om zo iemand anders je inhoud te geven. Als kind dacht ik dit al, en alle ja-zeggers om me heen zeiden dat dat onzin was. Okey? Het maakt echt wel uit wat je op je kaartje hebt staan en hoeveel mensen er in de wachtrij staan. Als ze met 1 iemand 10 mensen kunnen redden en als doctor weten hoe ze een stakker geloofwaardig kunnen laten sterven, kan je mij niet wijsmaken dat het niet intens aantrekkelijk is voor die lui om dit soort streken uit te halen, als protocol haast. Organen zijn erg waardevol, ze praten er altijd over hoe moeilijk die te krijgen zijn. Het is zoals dat oude morele spelletje dat je vroeger altijd hoorde: je zit in een losgeslagen tram, voor je staan 5 mensen die je geheid gaat raken, maar je kan ook de andere kant op sturen, dan raak je maar 1 persoon. Iedereen kiest altijd die ene persoon, ook al weten ze niks af van de leeftijd of persoonlijkheid van deze mensen. Die 5 konden seriemoordenaars zijn, die ene een doorslaggevende wetenschapper. Enywey, een ernstig gewonde donor een 2e kans geven en de gezondheid in helpen vinden de meeste doctoren een gemiste kans voor de rest van de patiënten. Of ze daar nu aan toegeven of niet, het is wel zo. De gedachte zal sowieso in hun achterhoofd zitten.
| 11:31 |
Precies!
Ik ben al een uurtje op zoek naar het interview wat ik gezien heb van de week, maar kan het nog
niet vinden.
| 11:36 |
Het zou in uw browsergeschiedenis moeten zitten? Kijk een weekje terug of een van de genoemde links er bekend uitzien. Of was het een krantenartikel?
| 12:09 |
Was via youtube. Ik heb het gevonden en hier gedeeld: yoo.rs/biz-art-lelystad/blog/hersendood-en-donor-1518000573.html#reaction-3688801
| 12:44 |
Oh. Ik zal deze zo maar even aanzetten tijdens het werk, ik ben benieuwd.
| 12:46 |
Ik denk dat het al jaren zeer aantrekkelijk is organen te oogsten. Het gebeurt wereldwijd. Carina is een vd voorbeelden waarbij het protocol niet eens is aangehouden. Men is dus al gefixeerd op het oogsten van, niet het genezen.
| 13:33 |
Vroeg me al af of ik er wat mee moest doen , maar is met deze blog beantwoord.. nee dus .. wonen in Budapest dus onze reg is geblokkeerd. Ik meen dat ik aan heb gegeven dat vriend mag beslissen destijds..
| 09:56 |
Jij hebt geen registratie meer. Yerug in Nederland zul je ook wel staatseigendom zijn. Die wet wordt er wel doorgedrukt
| 14:07 |
pff net het filmpje gekeken dat karin vd straten gedropt had over chinese orgaan harvesting.. vet schokkend :(
| 14:58 |
Ze zijn allemaal schokkend. Schokkender vind ik de reacties van sommigen: waarom laten jullie dit zien er is al gebrek genoeg aan organen.
| 16:18 |
Nou ja!
| 16:38 |
Top artikel! Zou het willen aanvullen met het simpele feit dat er geen instantie, noch een autoriteit bestaat die beslist over mijn lichaam. Vind het hele donor beleid getuigen van een negatieve heersende arrogantie welke onder verkeerde voorwendselen positief wordt "verkocht" aan het publiek.
| 09:41 |
En dat zo'n beetje wereldwijd!
| 14:07 |
Dacht ik ook. Er wordt gesproken alsof je lichaam bestaat uit vervangbare onderdelen. Wellicht is dat voor sommige mensen ook zo, ik kan dat niet voor anderen beoordelen. De discussie wordt niet eerlijk gevoerd. Het zou pas een eerlijke discussie zijn als oprecht naar de nadelen wordt gekeken, en deze net zo open worden besproken als voordelen en dan met name over de (mogelijke (voor mij zekere) ) veranderingen van het "zijn". Verder is het natuurlijk van de idiote dat je pas mag stemmen en je volwassen bent als je 18 bent, maar vanaf je 12de zelf mag beslissen over elementaire zaken als donorschap en bijvoorbeeld HPV vaccinatie. En als je 85 bent en zwaar ziek, dat je wel klaar bent, moet je een traject in, omdat je de zaken weleens negatief zou kunnen zien. In mijn beleving gaat er iets mis in deze... Er wordt gekeken naar de mens als handelswaar, als een vervangbaar iets met prima onderdelen. Ik ben veel niet en veel wel, maar ik ben geen "onderdelenwinkel" en ik wens en hoef geen andere "onderdelen", ben geen product! Ik weet (voor mij) waarover ik spreek. 3 x op het randje gelegen, 5 dagen in coma geweest, en nog een waslijst met fysieke ellende.... Vind het prima als mensen dit besluiten uit persoonlijke overwegingen..., maar niet omdat een ex journaal medewerkster dat vind!
| 15:02 |
Een weloverwogen besluit kun je mijnsinziens alleen maken als je alle voor- en nadelen kent. De nadelen maar ook de werkwijze wordt verzwegen. Heel vreemd vind ik het ook dat aan de ene kant je niet dood mag, kostte wat kost verder moet, aan de andere kant kost wie (chronisch) ziek is te veel, wie ouder is ook en zijn het opvreters. Iets klopt hier niet.
| 16:14 |
Gepost op de facebook pagina:
www.facebook.com/hoewerktdat/?fref=ts
dank en groetjes!
| 08:56 |
Dank je wel :)
| 09:01 |
Ik had ook jaren geleden 'ja' gezegd, maar gisteren twee dames gezien in een filmpje.
Bij de één was hun kind na een ongeluk op de IC terecht gekomen en eigenlijk meteen werd er gevraagd of ze donor was.
Het leek wat beter te gaan en plotseling werd ze 'hersendood' verklaard.
Moeder ging even een luchtje scheppen en zag de auto van Eurotrans al buiten staan...
De tweede dame had een ongeluk gehad en lag in coma. Ook daar werd gevraagd of ze donor was en 'hersendood' verklaard.
Vader gaf toestemming, maar zusje merkte dat ze een traan in haar oog had!
Puntje bij paaltje kon deze vrouw het nog na vertellen, zonder enig hersenletsel!
Met andere woorden: het wordt bij mij nu ook 2.
| 20:06 |
En daarmee blijken de verhalen dat men je dood laat gaan voor je organen geen broodje aap. Hoe triest dat het leven dat gered kan worden met een orgaan van een ander zwaarder weegt dan het leven van iemand die het geschikte orgaan kan leveren.
| 00:07 |
Oh verschrikkelijk! Maar die 2e kan het dus dankzij het oplettende gedrag van dochter navertellen.. gelukkig. Ik had geen flauw idee dat dit zo ging.. verschrikkelijk..
| 09:57 |
Ik ook niet!
| 11:33 |
Daar moet echt wel meer awareness over komen als je het mij vraagt..
| 11:53 |
Ja, en vragen (laten) stellen aan artsen en politici hoe zij dat zien.
Letterlijk en figuurlijk: wat is hersendood en wie bepaalt dat?
| 12:42 |
Ja heb t al aan enkele mensen doorgestuurd intussen incl jouw reactie over die 2 vrouwen.. echt erg schokkend vind ik.. kan me dan al helemaal voor me zien hoe je daar hulpeloos ligt, men hoort praten dat je donor word, en intussen een traan eruit perst.. omdat je niks anders kunt.. En dan nog een stapje erger, als het zover komt dat je kunt horen wat ze allemaal met je van plan zijn, daar moet je toch niet aan denken, vreselijk :( Iemand anders je organen doneren ben ik helemaal niet op tegen, maar op deze manier vind ik het erg gruwelijk ..
| 13:09 |
Een hele goede.. dan krijg je als antwoord dat ze de apneu-test gedaan hebben (ik ben nog bezig met die blog)
| 16:21 |
Ik ben het met je eens! Pasgeleden heb ik mijn keuze (3) omgezet naar een andere keuze (2). Voor mij is het dus een keiharde 'nee'. Ik hoef ook niets van een ander. Liever geef ik iets wat ik kan missen en waar ik anderen mee kan helpen: mijn bloed(plasma).
| 15:42 |
Dat is al een mooi gebaar en als je dit niet meer kunt/wilt kun je zelf beslissen.
| 19:01 |
Precies! Met bloedplasma worden vaccins en medicijnen gemaakt. Met zo'n halve liter bloedplasma kan je meer levens redden dan met één nier of een ander orgaan.
| 19:33 |
En dan de kans dat het orgaan wordt afgestoten
| 19:38 |
Dat ook nog inderdaad..
| 19:46 |
100% met je eens! Ik had me niet direct gerealiseerd dat iemand met een Nederlandse nee-verklaring, in de rest van Europa 'vogelvrij' is. Mijn dierbaren in NL gemaild: de nadrukkelijke nee-verklaring, die zij altijd bij zich dragen, uitbreiden: verklaring dient eveneens in Engels, Frans, Duits, Spaans, Italiaans en Grieks te zijn. Dank je wel!
| 14:23 |
Een voet over de grens en je weet niet wat je te wachten staat
| 15:21 |
Mijn kinderen en kleinkinderen vliegen meestal via Dld, soms via BE en moeten daar dus eerst per auto naar toe: ze zijn nu gewaarschuwd! Nogmaals tnx!
| 15:31 |
In België zou een geschreven verklaring bij je hebben voldoende zijn. Duitsland zoek ik nog uit.
| 18:59 |
Enig idee hoe t hier zit toevallig?
| 09:58 |
Ja ik heb een lijst van een groot aantal landen. Je bent eigenaar vd staat mits je aangift dit niet te willen. Ik zou maar vast een briefje schrijven, ondertekenen en desnoods lamineren en meenemen. Er zijn nog maar een paar landen waar dit niet zo is. Zwitserland en Duitsland bvb.
| 14:05 |
Ugh, eigendom vd staat..
| 16:42 |
Geen mens heeft t recht om over een ander te beslsissen
| 13:05 |
De 2e kamer heeft dat inmiddels gedaan. De 1e beslist binnenkort. Zelfs met codicil ben je niet zeker dat jouw wens wordt uitgevoerd.
| 13:24 |
een grof schandaal en dus elkaar tippen om minimaal je eigen keus vast te leggen
| 13:28 |
Ik heb nog genoeg stof voor 10 blogs of meer dus ga dat zeker doen! Men moet eerlijk kunnen kiezen.
| 13:34 |
Fijn, is ook terecht natuurlijk
| 16:03 |
Op zich vind ik het wel een goede regel dat je met je 18 automatisch donor wordt.
Op die manier gaan mensen er echt bewust over nadenken en aangeven of ze het wel of niet willen. Vind dat het toch echt we iets is waar je goed over na moet denken.

Ik heb toen ik 18 was wel aangegeven donor te willen zijn. Inmiddels heb ik wel mijn twijfels, zeker door alle info die je tegenwoordig kunt krijgen. (betwijfel ook of ik überhaupt wel geschikt ben ivm langdurig medicatiegebruik)
Maar aan de andere kant vind ik het dan ook weer niet kunnen dat mensen geen donor willen zijn, maar wel willen ontvangen als het nodig mocht zijn.
| 10:49 |
Er zijn mensen die geen donor willen zijn, noch willen ontvangen.

Dat het verplicht wordt vind ik niet kunnen, want dat druist ook in tegen grondwet artikel 11.
| 10:54 |
die zullen er ook zeker wel zijn.

Hoe het met de grondwet zit weet ik niet.
Vind voornamelijk dat mensen er over na moeten denken en heel bewust de keuze moeten maken. Zoals ik nu veel hoor in mijn omgeving, hebben vele er niet eens over nagedacht, want ze zijn nog jong en het is nog lang niet zover.

Toen zelf ook niet echt over nagedacht en gewoon ja aangegeven. Nu heb ik al een tijdje twijfels en zit er steeds meer aan te denken om het om te zetten naar 'nee' of 'keuze nabestaanden' .
Eerlijk gezegd boeit het mij echt niet wat ze met mijn lijf doen als ik kom te overlijden. Maar dan wel als ik echt niet meer te redden ben.
| 11:06 |
Zie punt 2 in dit artikel.....
| 11:39 |
Het boeit mij wel. Ik ben nog niet dood en wordt opengesneden en mijn organen worden er uit gehaald. Dat wil ik niet voor mijzelf en niet voor mijn kinderen.
Ik heb een buikoperatie gehad waarbij de narcose niet werkte en dat is beslist geen pretje.
Eerlijk gezegd geloof ik niet dat het specifiek iets is voor jongeren om er niet over na te denken. Het is specifiek iets voor de mens om het niet te hebben over wat te doen, hoe te handelen bij een ongeval, coma, kasplant zijn, uitvaart enz. Bij ons is dit een gewoon onderwerp van gesprek en ik weet van al mijn kinderen wat zij willen en hoe zij er over denken.
| 12:34 |
Dit geldt voor mij, maar ook voor vele gelovigen w.o. jehova getuigen en moslims. Gaat toch te ver om mensen te dwingen.
| 12:36 |
Eens!
| 12:57 |
Vanaf 12e kun je al aangeven wat je wil alleen kunnen ouders dan anders besluiten. Artsen ook trouwens. De laatste groep kan het altijd anders besluiten. Hoe kan dat?
| 12:37 |
wist niet dat het vanaf 12 al kon. Ik ga me er weer eens wat verder in verdiepen.
| 14:08 |
Wacht even... Betekent dit dus dat het niet uitmaakt wat je in je registratie neerzet? Dat je "Nee" neerzet en de arts dit gewoon om kan zetten naar een "Ja"? Het kan ook dat ik het verkeerd begrijp, maar als het zo is dan vind ik dat behoorlijk heftig.
| 15:44 |
Heel kort door de bocht gezegd kan dit voorkomen (en het komt ook voor) maar het mag niet. Maar stel je komt in een bepaalde toestand binnen.. waarbij aan een potentiële donor wordt gedacht ... je wordt als zodanig behandeld .. evt alvast de apneu test... in afwachting van codicil/familie...
| 21:29 |
He gadver... Wat ontzettend luguber :/
Ik hoop maar dat ik nooit een ongeluk krijg dan..
| 21:38 |
Ik zag gisteren bij Karin van der Straaten interessante (doch schokkende) links hierover.
| 10:34 |
Zal later eens kijken heb er ook heel wat :( Je kunt beter nu een niet of huid of een oog of botten afstaan dan na een ongeval...
| 10:40 |

×

Yoors


exit_to_app Inloggen