Hoe vermijden we persoonlijke vendetta's op Yoors ?

Hoe vermijden we persoonlijke vendetta's op Yoors ?


settings
  • Instellingen
  • Positie

    Automatische scrolling

Yoors is een in mijn ogen een vrij open platvorm. De reden waarom ik het ergens als mijn favoriete blogsite aanzie, is dat het zo open is en eigenlijk meer een community dan echt een blog naar mijn gevoel. Ik heb nog een andere blog, maar het nadeel vind ik daar dat je moeilijk andere bloggers kan vinden en volgen. Soms schrijf ik hier niet veel, reageer ik wegens andere prioriteiten minder, maar ik lees wel. Dat mis ik soms op blogs waar ik vooral een editor te zien krijg.

Nu heb ik ontdekt dat deze community ook zijn nadelen kan hebben. Mijn bedoeling is niet om negatieve ervaringen op te kroppen en boos te blijven, maar eerder om het om te zetten in iets negatief en te delen wat er uit kunnen leren.

Wat zorgt soms voor wrevel? Ja, als mensen zichzelf kunnen zijn, kunnen ze botsen. Mijn ervaring is dat mensen soms ongewenst dingen persoonlijk opvatten, terwijl het misschien zo niet bedoelt is. Daarom dat ik besloten heb om bepaalde thema's op een ander medium uit te werken, gezien het dus niet mijn bedoeling is dat mensen zich door mijn visie beledigd of aangevallen voelen. Ik heb persoonlijk niet meteen die neiging en was me daarom van geen kwaad bewust toen ik over meer politieke thema's wilde schrijven. Soms lees ik hier meningen die compleet haaks op de mijne staan, maar die zo mooi verwoord zijn, dat ik er zeker respect voor heb.

Dan is er het feedbacksysteem. An sich heb ik daar niets op tegen en ben ik akkoord dat men een manier zoekt om kwaliteitsblogs boven te krijgen en te voorkomen dat mensen hier zomaar nonsens posten om snel geld te verdienen, of dat hopen te doen. Eerlijk is eerlijk: ik ben ook niet opgezet met clickbait zonder inhoud, maar dan nog ... Is dat soms erg subjectief.

Mensen kunnen op elkaars zere teen trappen en dan kan dat feedbacksysteem makkelijk als revanche middel gebruikt worden. Ik lees hier vaak dingen waar ik het niet mee eens ben, maar stel mezelf dan de vraag of dat de reden is om iemand negatief te beoordelen, als ik duidelijk zie dat het een post is waar veel werk in gestoken is.

Ik denk dat we eerst eens moeten nadenken voor we op de negatieve knop drukken, of onze feedback objectief of subjectief is. Heb je bewijzen dat er plagiaat gepleegd is, is het fake news? Dan zeg ik niets.

Dan is er de grijze zone. Bijvoorbeeld taal- en grammaticafouten. Die kan je tegenkomen en kunnen soms storend in een tekst zijn, maar de vraag is: is het wel bevorderlijk en leuk voor iemand om daar anoniem negatief voor beoordeeld te worden. Misschien is de inhoud wel goed, maar heeft die persoon het iets moeilijker. Die persoon heeft misschien dyslexie, of schrijft in een tweede taal. Is het dan misschien niet aangenamer de schrijver er eerst op te wijzen voor het aan te geven, per pm of in commentaar. Dat lijkt me ook opbouwender te werken. Zo kan een goede tekst enkel nog beter worden in plaats van achteruit gesteld te worden.

Denk er ook bij na dat het Yoors team zich door al die feedback moet worstelen en je het hen op die manier ook niet makkelijker gaat maken. Ik snap dat ze wel wat anders te doen hebben dan scheidsrechter te spelen.

En dan is de derde categorie: de subjectieve feedbacks, zoals waardeloos. Wat is waardeloos? Dat is voor mij moeilijk uit te maken. Heeft het Yoors team hier richtlijnen voor? Waarschijnlijk wel, maar ik vind het een  verschil tussen een post met een clickbait titel en dan 1 letter inhoud, zoals ik hier onlangs zag, waardeloos noemen en een opiniestuk waar je het niet mee eens bent.

Met dat tweede kan je meteen voor wrevel zorgen en is het hek van dam. Trapt iemand op je zere teen, dan kan je al die persoon zijn/haar posts meteen als waardeloos gaan feedbacken. Dat kan gewoon anoniem. Komt die persoon er achter dat jij het bent, doet die hetzelfde.

In zo een geval schiet je dus niet meer op de posts, maar op de persoon. Dat heb ik mogen ondervinden. Op deze manier wordt Yoors niet beter. Ik denk ook niet dat het de bedoeling van de makers is dat feedback zo gebruikt wordt.

Natuurlijk, dat heeft de docente rechten destijds ons allemaal op het hart gedrukt: er is een realiteit en de wet hinkt er achteraan.  Hoogst waarschijnlijk hebben de "feedbackoorlogen" er misschien wel toe geleid dat het Yoors team waarschijnlijk aan een nieuwe verbetering van het systeem werkt.

Het lijkt me nogal heel onwaarschijnlijk dat ze mensen willen demotiveren om hier actief te zijn. Dat is ook niet in hun voordeel. Als we niet uitkijken, kunnen we als Yoorsies, Yoorsianen of hoe we elkaar ook willen noemen, onszelf compleet onderuit halen en Yoors er bij.

Onthoud ook dat alle mensen die je hier laat vertrekken door te denken dat je de negatieve elementen er uit haalt, hier met een slecht gevoel over deze blog vertrekken en dat dan naar buiten dragen. Misschien iets om eens bij stil te staan. Is het dus goede reclame op die manier?

signup

Word lid en beloon de maker en jezelf!



Beoordeel

Reviews en Reacties:

4.9 / 5 (10 reviews)
expand_more
Verberg reacties
Ik ben het met wezen deels met je eens. Ik weet zelf dat mijn grammatica niet bijster is dus als hier iets over wordt gezegd is het soms vervelend maar niet super storend. Ook heb je wel eens dat je om meningen vraagt. Dat heb ik toevallig net ook gedaan in een blog. Dan kan je meningen horen van mensen die het niet met je eens zijn. Maar dan vraag je erom. Hoe je dit dan verwoord dat is het grote verschil. Je kan het subtiel doen of gewoon rond uit bot als je het er niet mee eens bent. Natuurlijk zit hier ook een midden weg in.
| 20:32 |
Het is vooral dat bot zijn en/of anoniem feedback geven waar de tegenpartij niets aan heeft, dat voor problemen kan zorgen.
| 12:36 |
Ik voeg me toe bij wat Ingrid reeds schreef. De verantwoordelijken kunnen zien wie negatieve feedback heeft gezet bij je post. Als die niet terecht is  (revanche) zullen ze optreden. Ikzelf zet nergens negatieve feedback. 
| 00:56 |
Ik ben het daar roerend mee eens 
| 12:36 |
En intussen kreeg ik zelf onrechtvaardig de negatieve feedback 'Gekopieerd'. 


yoo.rs/mieke.van.liefde/blog/negatieve-feedback-gekopieerd-1527448515.html?Ysid=65153
| 20:59 |
Soms word kritiek op zo'n manier gegeven dat het een persoonlijke aanval lijkt. Mensen vergeten wel eens dat als je iets typt, dat anders aan kan komen dan dat men het bedoelt. Tja en er zijn altijd wel van die  anonieme 'helden' die mensen bewust kwetsen en afkraken, maar dat zegt meer over hun dan over de ander.  Tot nog toe heb ik nog geen negatieve feedback gegeven aan mede Yoorsies, en zal dat ook niet zo snel doen. Lees ik een blog die ik persoonlijk niets vind, dat vind ik geen negatieve feedback waard omdat anderen het misschien wel een leuke blog vinden. 
| 15:40 |
Ik denk dat we hierbij met 2 dingen rekening moeten houden: 1, je kent de persoon aan de andere kant ook niet echt. 2. wat ik zelf ondervind: ik heb dagen dat ik die negatieve reacties perfect aankan, maar dagen dat ik er minder goed tegen kan
| 12:42 |
Leuke setup: een mening is persoonlijk en wat je er mee doet ook. Persoonlijk vindt ik bijvoorbeeld de kern van je stuk heel waardevol, maar mijn mening is dat je in je huidige format (één blok tekst) je lezers dreigt te verliezen. Al zijn het maar 870 woorden het voelt vrij lang en af en toe herhalend.

Oké das dus een mening. 
Nu de ontvanger > die kan dit zien als opbouwend of als negatief > hangt van een hoop factoren af. Bijvoorbeeld of je net ongesteld moet worden of niet😜

Daarnaast  vraagt de schrijver om feedback (dat doe ik standaard omdat ik mijn verhaal wil kunnen verbeteren) dan had ik je dit verteld. Vraag je er niet om, dan zou ik denken,  oké ik doe het anders maar ieder zijn ding (Denk dat dit voor de meeste hier geldt). 

Dan zijn er de reacties van mensen die zich persoonlijk geraakt voelen. Die zijn ergens wel het leukste (maar hoe ga je ermee om).

Toen ik deze op FB poste kreeg ik een bak kritiek yoo.rs/guism/blog/lifestyle-blog-overkill-1524821096.html?Ysid=86666 vooral natuurlijk van mensen die producten promoten in hun lifestyle en mama blogs. Daar kun je op rekenen, ook al doet het je wat (mij iig wel) toch vind ik het terecht zelfs als mensen persoonlijk worden. Het is hun mening niet meer niet minder.
En na een nachtje slapen denk ik, goh lekker belangrijk.

Schelden (op de persoon spelen) of onterecht van plagiaat beschuldigen is gewoon sneu. Dit neem ik namelijk niet serieus, al raakte mij het wel.

Bottom Line: De feedback zegt vaak meer over de  ander dan over jou. Het leuke is dat vele mensen dat niet door hebben. Het is ff leren hoe je het van je af kan laten glijden, maar de volgende dag lach je erom. En als niet ga dan bij jezelf na waarom het je zo raakt, misschien zit er toch een kern van waarde in die feedback.
| 14:11 |
Wat mij soms stoort aan bepaalde negatieve feedback, is dat ik er niets mee kan. Als je bijvoorbeeld een feedback als "waardeloos" geeft, dan heeft een schrijver langs de andere kant weinig om mee aan de slag te gaan. Er zijn dingen waar je wel mee aan de slag kan, zoals bij taalfouten. Dan kan je nog eens herlezen om je tekst te verbeteren en zien wat je eventueel kan aanpassen.
| 12:44 |
Ja maar dergelijke feedback is ook niet constructief bedoeld, dat zijn meer indicators voor andere lezers. Echte feedback laat je achter onder aan het artikel. Maar wederom dat is mijn mening.
| 13:32 |
Een mening die ik 100% deel. Dat zijn ook de meningen waar iedereen van kan leren.
| 13:34 |
Wat jij vindt, vind jij. Als anderen daar een mening over hebben is dat hun goed. Recht, maar dat betekent niet dat jouw mening er minder toe. Doet. 
| 02:21 |
Bedankt 
| 11:38 |
Blijkbaar vindt er nog steeds iemand deze post waardeloos. Gezien ik geen idee heb wie het is, ga ik er van uit dat het meer over deze persoon dan over mij of mijn posts gaat. Bedankt aan iedereen die wel positief mee brainstormt. Ik heb geen zin om zulke mensen mijn humeur te laten aantasten. Mijn ervaring is dat rotte appels vroeg of laat door de mand vallen. Meer energie ga ik er niet meer in steken.
| 23:36 |
Als iemand onterecht negatieve feedback geeft, kan Yoors zien wie. En dan loopt diegene het risico dat zijn of haar account wordt verwijdert.

Ik kreeg 2x de neg. feedback dat mijn post "Feedback" (uitleg) gekopieerd zou zijn. Enerzijds hilarisch, want ik kopieer niets, anderzijds voelde het als sarren. Omdat ik wel een aantal bloggers op Yoors - overigens TERECHT - van plagiaat 'beschuldigde'. Toen was het feedbacksysteem er nog niet.
Ik leg het naast me neer. En hoe rot het ook voelt voor jou, doe dat ook. Laat het blogplezier niet bederven.

Stay yourself and the right ones will stay.
| 09:05 |
Overigens heb ik deze post feedback "Fatsoenlijk" gegeven. Niemand gaf deze post (tot nu toe) een negatieve feedback???
| 09:06 |
Weet ik, Ingrid. Ik heb twee positieve waarderingen, waaronder die van jou en 1 negatieve als waardeloos. Daarom leg ik het naast mij neer. Als zou blijken dat het inderdaad iemand is die me wil pesten, zal Yoors het wel merken. Ik heb wel wat anders te doen dan me bezighouden met heksenjachten.
| 11:36 |
Precies.

Psst... wat je aandacht geeft, groeit. Dus mijn advies: laat het bij deze blog en doe gewoon je ding. Zelf heb ik een vrij groot netwerk en ben het echt niet met alle 800+ FBvrienden altijd eens. Dat kan ook niet. Iedereen is verschillend. We hebben elkaar te respecteren. Zodra schelden en/of afgunst erbij komt kijken (en grof taalgebruik of zo), haak ik af.
| 11:39 |
Ik vind dat je dit punt goed onder de aandacht hebt gebracht. Je wilt graag schrijven om anderen te inpireren,een bepaald onderwerp te bespreken enz. Dan vind ik je als blogger meer hebt aan feedback die onderbouwd is als die niet zo positief is. Ik geef alleen positieve upvotes. Ik ben van mening dat je een andere blogger beter kan helpen door het persoonlijk te zeggen. Dan krijg je ook het gesprek erover ipv dat iemand een vervelende feedback krijgt en niet weet waarom. Daar zou ik als het mij overkwam heel rot over kunnen voelen..
| 22:12 |
Hier benoem je een aantal goede punten.  Een rare schrijffout in een verder goed stuk, meld ik liefst in een persoonlijk bericht, zodat de schrijver het kan aanpassen. Blogs met andere meningen of onderwerpen die me niet interesseren klik ik weg, maar geef geen negatief  feedback, iemand anders kan dat namelijk wel leuk, goed of interessant vinden. 
Ik geef liever positieve feedback en ook altijd gecombineerd met een reactie.
| 21:37 |
Eigenlijk gebruik ik het feedback systeem als ik niet extra's toe te voegen heb aan alle andere reviews en reacties. Maar ook als ik het gewoon mooi, interessant of zo vind, anders kreeg je de zin: heel erg mooi. Als ik ergens negatief over ben geef ik eigenlijk geen reactie (meer) omdat het dan toch erg zwart op wit wordt, of ik zie het fout of ik heb niet goed gelezen.
| 21:29 |
Inderdaad, feedback moet bedoeld zijn om betere blogs te schrijven, nooit om personen zonder meer aan te vallen.
| 20:29 |
Of om te klieren.
| 20:56 |
Daar ben ik het 100% mee eens
| 21:06 |
Dit is fatsoenlijk verwoord. Ik ben het met je eens dat men niet de pijlen op een persoon moet richten. En vind men een artikel niet leuk, scroll verder, zou ik zeggen. De intentie van feedback is om goede posts naar voren te halen. Niet om ruzie te ontketenen.

Taalfouten maak ik kennelijk ook. M.i. geen vreselijke ;)
| 20:05 |
Ach ja, ik zeg altijd: wie zonder fouten schrijft, werpe de eerste pen. Ik heb blijkbaar toch nog iets van mijn christelijke opvoeding overgehouden. ;)
| 20:07 |
Als je maar weet dat ik geen enkele post negatieve feedback gaf, sinds de invoering van dit systeem.
| 20:09 |

auto leasen
auto leasen
private lease goedkoop
private lease goedkoop
Muziek, Kunst & Cultuur
Aanbevolen Muziek
Aanbevolen Muziek
 
×

Yoors


exit_to_app Inloggen