Hoe werkt: DigiD

Hoe werkt: DigiD


settings
  • Instellingen
  • Positie

    Automatische scrolling

Update: 02-01-2018 Onderaan de pagina een link naar een blog wat eveneens gaat over DigiD.

DigiD is een 'service' van de overheid om o.a. elektronisch uw belastingaangifte te doen, gebruik te maken van diensten van overheidsinstellingen, uw (betalings)gegevens in te kunnen zien bij bijvoorbeeld het UWV of van uw zorgverzekeraar, RDW, etc. DigiD is eigenlijk een 'sleutel' bestaande uit een door u gekozen gebruikersnaam en wachtwoord. Deze informatie dient u te beschouwen als uw pincode en is dus vertrouwelijk! Geef deze combinatie nóóit aan anderen, ook niet aan degene die uw belastingaangifte verzorgt. Een administratiekantoor bijvoorbeeld heeft een eigen (DigiD)code om uw aangifte voor u te verzorgen. Klik hier om een DigiD code aan te vragen of de site te bekijken. Het woord: 'service' heb ik tussen aanhalingstekens staan omdat ik er persoonlijk nog niet van overtuigd ben dat het ook echt is bedoeld als service aan de burger, maar dat terzijde.

Bij steeds meer sites en instellingen wordt er van u verwacht dat u deze code heeft. U kunt er mee inloggen op 'Mijn overheid', waar u een eigen inbox heeft waar informatie van overheid(sinstellingen)  en eerder genoemde instanties op binnenkomt. Het is belangrijk om regelmatig uw Digid te gebruiken en uw inbox te checken op nieuwe berichten, omdat hier belangrijke 'post' voor u in kan zitten, bijvoorbeeld een verkeersboete die tijdig betaald dient te worden. Vaak krijgt u niet meer alle informatie via de reguliere post en u wilt vast niet dat u extra herinnerings-, administratie-, aanmanings,- of incassokosten moet betalen omdat u niet heeft gekeken in uw inbox. Ook verloopt uw DigiD wanneer u er drie jaar geen gebruik van hebt gemaakt.

Voor veelgestelde vragen over Digid kunt u hier klikken.

Extra informatie, belangrijk!
Uw Digid, BSN-nummer (het voormalige SoFi-nr.) en uw pincode zijn de belangrijkste code's om geheim te houden. Wist u bijvoorbeeld dat iemand met uw bankrekeningnummer in combinatie met uw BSN-nummer uw identiteit  kan overnemen en op die manier (mobiele) abonnementen op uw naam kan afsluiten?

Nu krijgt u in een aantal gevallen de informatie nog dubbel of drie- of zelfs vierdubbel. Bijvoorbeeld het RDW stuurt de herinnering voor de APK-keuring van uw motorvoertuig vaak nog per post en via 'Mijn overheid'. Van uw garage en/of importeur krijgt u dezelfde informatie per post en wellicht ook nog per mail.

Het is logisch te verwachten dat op termijn de 'papieren' post verdwijnt en is een DigiD-account aan te raden.

© 26-12-2017 Copyright; Blog en tekst(en) door: © Enriqué, blogs and more   Alle rechten voorbehouden/All rights reserved. Header- en andere afbeeldingen afkomstig van: Pixabay.

Lees hieronder ook het blog betreffende DigiD van: sylbibj

Beloon de maker en jezelf

Word lid, het is gratis!


Beoordeel

Reviews en Reacties:

5.0 / 5 (11 reviews)
expand_more
Verberg reacties
Leuke blog, weer bijgeleerd
| 18:04 |
Dank je wel!
| 23:20 |
Die heb ik gelezen volgens mij Mirelle, maar ik heb het idee dat men vooral bij Twitter juist op die hashtags gaat klikken en dus dan niet op de eigenlijke link van Yoors...
| 18:20 |
O dat weet ik niet. Ik heb zelf wel gezien dat met die # teken mijn blog boven in de zoeklijst van google stond. Dat is natuurlijk al positief te noemen toch? ;)
| 18:29 |
Zeker positief! Maar ik stond ook vrijwel bovenaan geloof ik. Maar dat geeft niet, je hebt ook wel gelijk denk ik. Dan ga ik ook nog even op Google spelen denk ik, haha. Altijd leerzaam! ;-)
| 19:14 |
haha.. ;)
| 19:15 |
Even een gouden tip die ik ook hier op Yoors kreeg.. gebruik de # teken vlak voor het woord Digi-d. Dit geeft meer zichtbaarheid van jouw blog online en wordt dan ook hoger geplaatst door google{ je kan het dan zelfs vinden als je gaat googelen!}
| 17:09 |
Dank je wel Mirelle, in het vervolg zal ik er rekening mee houden! ;-)
| 17:50 |
Ik zou het echt aanpassen.. levert jouw meer bezoekers op op die wijze.. ;)
| 18:07 |
Maar als ik 'm nu aanpas verandert de link in de adresbalk niet mee dus weet ik niet of het dan wel helpt...
| 18:22 |
O dat is misschien wel zo.. daar had ik niet bij stil gestaan.. volgende keer dan maar weer, niet dan? Of je moet hem in een nieuwe blog kopiëren en plakken..
| 18:24 |
Nee, ik laat deze maar voor wat het is... Doe ik het bij een volgend item wel en dan kan ik misschien enigszins vergelijken, dank voor de tip!
| 19:10 |
Tegenwoordig heb je behalve DigiD ook al extra sms controle bij veel sites nodig. W.o. die van de zorgverzekeraar. Er moet dus steeds meer oogegeven en ingevoerd worden en men weet steeds meer van je. Gezien de overheid zelf erg achterloopt op het gebied van automatisering heb ik sterke twijfels over de veiligheid van DigiD. De overheid zelf ook anders zouden wij bvb ook via DigiD kunnen stemmen en komen ze ook niet met inliggen met de pincode van je online bankieren
| 10:15 |
Ja, je hebt gelijk! Raar ook dat internetbankieren en contactloos betalen met je mobiel en alles kan, behalve stemmen. Dan moet iedereen op een grote lap papier een hokje rood kleuren...
| 00:04 |
Ja die behangersvellen kunnen weggegooud worden. Via DigiD is dat blijkbaar moeilijker
| 07:03 |
Ja, kennelijk...
| 14:07 |
Het gekke van digiD vind ik nog steeds dat het zo makkelijk is een nieuwe aan te vragen (zolang je in NL woont)... Vergeet je het: hup: nieuw!
Ik heb ook een digiD (en regelmatig nodig), maar ik ben er nog niet zo van overtuigd dat het beter is (alhoewel ik de post ook niet kan vertrouwen hier in het wilde westen... ;-) )
| 11:58 |
O, daar heb ik nog geen ervaring mee, met een nieuwe aanvragen... Maar het is best eng omdat er supercomputers/-software zijn die wachtwoorden razendsnel kunnen 'raden'. Maar idd de post is ook niet zo betrouwbaar meer als het was... Dank je wel!
| 20:55 |
Ik vind DigiD wel gemakkelijk, zeker omdat ik in het buitenland woon. Ik kan zien waar en hoeveel pensioen ik hopelijk straks krijg en wanneer mijn Aow krijg en hoeveel er nog van over is (ik lever per jaar 2% in)
| 10:17 |
Ja, dan is het vast makkelijker, hoewel Soberana hier ook terechte kanttekeningen bij plaatst maar daar wordt aan gewerkt las ik vervolgens in een reactie van jou, mooi!
| 20:52 |
Het zal wel weer even duren ben ik bang.
www.digid.nl/over-digid/digid-via-balieuitgifte
| 21:02 |
Pfff, het is wel een gedoe inderdaad...
| 15:59 |
Ja, alles wordt gedigitaliseerd. Aan de ene kant wordt het makkelijker, aan de andere kant... er zijn altijd voor- en nadelen. En voor een van die nadelen waarschuw je in deze blog. Altijd goed zoiets nog een keertje te lezen om alert te blijven.
| 09:53 |
Ja het wordt er niet altíjd beter van... Dank je wel!
| 20:50 |
Gepost op de facebook pagina:
www.facebook.com/hoewerktdat/?fref=ts
Fijne feesten en een gezond 2018!
| 09:01 |
Hartelijk dank! Fijne dagen en het beste voor 2018!
| 20:49 |
Ik gebruik de digid alleen voor mijn aangifte
Tot nog toe krijg ik bekeuringen gewoon per post , maar ja ook dan zijn ze niet echt welkom hihi
Ik zal me er toch maar eens wat verder in verdiepen denk ik als ik dit zo lees, bedankt voor het delen !
| 23:36 |
Graag gedaan hoor! En ja, de bekeuringen... Haha, vroeger kreeg ik er ook heel wat. Nu 0,0 Het is toch sneu geld ;-) Dank voor je reactie!
| 01:56 |
Wie niet in NL woont, kan geen DigiD aanvragen: wordt nl per post toegezonden en dient binnen 3 dagen na verzending te worden geactiveerd. Post uit nl is nog nooit binnen 3 dagen hier aangekomen.
Waar velen niet bij stilstaan: ook als je niet in NL woont, kun je daar inkomsten hebben. Wij hebben pensioenen en lijfrentes uit 3 verschillende landen en hebben ervoor gekozen om die te laten belasten in het land waar ze zijn verdiend en worden uitbetaald.
Aangezien over het NLse deel al loonbelasting wordt ingehouden, meende ik daarmee aan mijn verplichtingen te hebben voldaan. Totdat er boze brieven van de Nederlandse belastingdienst afd. buitenland binnenkwamen 'U hebt verzuimd aangifte te doen'. Zonder Digid kan dat alleen maar per post (van hieruit erg duur, zeker als het aangetekend moet).
Gelukkig konden wij de kinderen in NL machtigen om namens ons aangifte te doen en nee, dat mag niet digitaal. Wij mailen naar hen dus een opgave van de Nederlandse inkomsten, zij vullen dat in op een papieren aangiftebiljet en sturen dat per post naar de belastingdienst.
Over 'service' gesproken:)
| 16:46 |
Allemachtig, wat ontzettend dom dat er geen rekening gehouden is met verzendtijd en dergelijke... Heb je er ooit over geklaagd? Het is maar goed dus dat ik service tussen aanhalingstekens gezet had, haha! Het CJIB verstuurt verkeersboetes ook via DigiD, laatst op tv. Mensen kijken daar bijna nooit in en dan komt er een aanmaning.... per gewone post! Dan kan 't ineens wel maar wel een duur grapje na zoveel tijd...
| 17:15 |
Met je eens dat het ontzettend dom is en ja natuurlijk heb ik daarover geklaagd: telefonisch wat inclusief keuzemenu en wachttijden minimaal 10 euro kost, maar nog steeds goedkoper dan aangetekend per post.
Antwoord van belastingdienst: 'u kunt er ook voor kiezen om uw totale inkomen in uw woonland aan te geven.'
Dat dat niet alleen voor mij, maar ook voor de NLse fiscus ongunstig zou zijn (zij lopen dan een paar tientjes per maand mis, ik zou door bijtelling hier meer betalen dan ik uit NL aan pensioenen en lijfrentes ontvang) daar had de ambtenaar aan de telefoon geen boodschap aan.
Leuker kunnen ze het niet maken en gemakkelijker evenmin.
| 17:29 |
Vaak als je klaagt hebben ze de fout zelf nog niet eens door denk ik. Ook wil men geen gezichtsverlies lijden dus krijg je een werkelijk dom antwoord. Nee, het is idd geen van beiden; niet leuk én niet makkelijk, goed gezegd!
| 17:32 |
Dit gaat veranderd worden heb ik gelezen, de Ombudsman heeft er werk van gemaakt.
| 10:19 |
Dat wist ik niet, goed nieuws!
| 14:40 |
Zal wel niet zo snel gaan ben ik bang.
De status op dit moment. Misschien kun je er iets mee.
www.digid.nl/over-digid/digid-via-balieuitgifte
| 21:03 |
Dank je wel Albert. Ik kan er helaas niets mee: wij staan (nog) niet op het lijstje met plaatsnamen waar er een DigiD balie is.
Zal idd niet zo snel gaan :(
| 00:03 |
Heb ik weer wat bijgeleerd!
| 16:33 |
Daar doen we het voor hè... ;-)
| 17:16 |
Enerzijds handig, anderzijds eng idee als inloggegevens bloot komen te liggen.
Van het verlopen wist ik niet.
| 16:28 |
Zeker weten, alle twee!
Verlopen is dus 3 jaar zoals we hebben vastgesteld, haha!
| 18:44 |
Ik heb het minstebs eens per jaar nodig.
| 18:44 |
Ja ik ook, geen probleem dus... tenminste, voor ons niet.
| 18:47 |
Goede blog! Ik wist niet dat het verliep als je hem een halfjaar niet gebruikt. Wellicht is dat de reden dat ik er bij mij niet meer in kon de laatste keer. In begin in Spanje hield ik het nog in de gaten omdat ik post van de SVB verwachtte, daarna niet meer gebruikt. Goed te weten dat ik niet mijn hoofd hoef te breken over het ww maar gewoon geen toegang meer heb lol
| 15:49 |
Dank je! Dat vind ik wel een slechte zaak van hun! Laat ze dan op z'n minst een herinnering sturen dat het half jaar bijna om is. Moeten jullie die nog opnieuw aanvragen dan? Wellicht zijn er nog dingen waar je iets van kunt verwachten uit Nl?
| 15:59 |
Geen idee lees het net in jouw blog dat het na een half jaar verloopt, dat wist ik niet. Ik weet wel dat ik er de laatste keer niet in kon. Vond het wel handig om idd dingen uit NL in de gaten te houden.. Maar goed komt vanzelf wel weer, eerst hier de dingen maar weer eens goed geregeld hebben voor ik me daar druk om maak :) Ik verwacht niks dan ellende uit dat land overigens haha. Op 2 kids na dan ;)
| 16:02 |
Ach ja, first things first toch? Uit Nl komt vaak niet veel goeds denk ik ook, haha. Maar wellicht heb je hier ook premies afgedragen voor allerlei, vandaar. Natuurlijk, de kids zijn het belangrijkste! ;-)
| 16:07 |
Kan me herinneren dat ik van de opgebouwde bedragen pensioenen niet echt warm liep lol.. dus dat zien we over tig jaar wel weer
| 16:29 |
En A.O.W. (Als dat dan nog bestaat, haha!)
| 17:09 |
ja idd lol
| 17:14 |
Als de AOW nog bestaat wanneer jij die leeftijd bereikt, heb je recht op 2% per jaar dat je na je 17e in NL hebt gewoond.
Voor Vriend geldt hetzelfde: ik heb de indruk dat hij iets ouder/iets minder jong is dan jij. Als hij b.v. 44 is (ik neem even een fictief, gemakkelijk rekenmodel) heeft hij vanaf zijn 17e tot jullie vertrek uit NL (ik reken even 2 jaar geleden) 25 jaar opgebouwd.
Dat is 50% van de AOW, omdat jij dan nog geen AOW hebt, heeft hij op zijn 67e recht op (inclusief partnertoeslag) ca 800 euro per maand. Een bedrag dat je niet zomaar laat liggen.
| 18:08 |
Dank je wel, wist nog niets van dat rekenmodel af :) (ver van mijn bed show ofzo haha) Hij is idd een paar jaar ouder dan ik.. 800 euro is toch idd mooi meegenomen..
| 18:49 |
Ver van mijn bed show, dacht ik ook toen ik in de 30 was:) Toen ik nog een keer keek, was ik ineens 60.
Bedankt voor het waarderingscadeau.
| 19:08 |
Graag gedaan, was nuttige info :)
| 19:09 |
psst... drie jaar ;)
| 16:29 |
ja dat zei enrique net al, alleen in een andere blog waar hij reageerde :-) thanks!
| 16:30 |
:)
| 16:31 |
Ja, dank je Ingrid, is gecorrigeerd, weet ook niet hoe ik daar dan op kwam... :-/
| 17:08 |
Oh mijn reactie was op die van Livingthagoodlife
| 17:11 |
ja maar ging over verlopen na 3 jaar toch? daar hadden wij het in elk geval over :) enrique stuurde vlak ervoor dat het 3 jaar is ipv 6 mnd
| 17:15 |
Had ik niet meegekregen dat er eerst 6 mnd stond :)
| 17:17 |
stond er ook ;)
| 17:18 |
oh je zegt niet meegekregen lol
| 17:18 |
:)
| 17:21 |
o, sorry, Hahaha! Mooi om dit rijtje reacties nu door te lezen... XD
| 17:23 |
:)
| 17:35 |

private lease goedkoop
private lease goedkoop
Fun & Entertainment
prEiffeltoren
prEiffeltoren
Fashion & Lifestyle
Onderzoeken
Food & Drinks
Mosselen sofrito
Mosselen sofrito
Gezondheid & Geest
Vegan haren wassen
Vegan haren wassen
 
×

Yoors


exit_to_app Inloggen