Wat wordt wereldwijd het meest gedeeld en hoe Welingelichte Kringen daarmee omgaat..

Wat wordt wereldwijd het meest gedeeld en hoe Welingelichte Kringen daarmee omgaat..


settings
  • Instellingen
  • Positie

    Automatische scrolling

Heb je soms geen inspiratie maar wil je wel een mooie goeie of scorende blog schrijven?

Gebruik dan Buzz Sumo om te kijken wat er bijvoorbeeld in India trending is.

Het is een hele dure service maar met de gratis versie kun je toch al heel veel zien.

Hier zie je bijvoorbeeld de artikelen die vandaag trending zijn in Health voornamelijk in de States.


Image title

Wat dan wel weer heel grappig is om te ontdekken dat Welingelichte Kringen dat konijn linksboven gewoon presenteert als eigen posting in een vertaalde versie.


Het origineel:


Image title



En dan zonder enige bronvermelding:

Eend of konijn? Wat je ziet in dit plaatje zegt veel over je

Image title


126 x gedeeld dat levert al snel 20.000 pageviews op a 400 euro ...


Zo zijn er veel meer voorbeelden op Welingelichte Kringen te vinden.

Mijn stelling is : Als je een vertaling maakt en een bronvermelding geeft dan zit je niemand in de weg en breng je de boodschap zelfs verder.

Maar een bronvermelding is natuurlijk een must. Een site als Welingelichte Kringen verdient harde knaken met de content van anderen.


Op deze site kun je alles vinden wat het meest wordt gedeeld wereldwijd.

Buzz Sumo.



 


Beoordeel

Reviews en Reacties:

3.0 / 5 (3 reviews)
expand_more
Verberg reacties
Bedankt, van deze blog heb ik weer veel geleerd!
| 21:07 |
Zo stom als mensen hun bronvermelding 'vergeten'
| 22:26 |
Daar leren we wat van :-)
| 10:46 |
Jat en plak werk komt erg veel voor op internet. We kunnen hier wel allemaal 'mooi weer' spelen, maar ik denk dat vrijwel iedereen weleens een foto heeft geript of een stukje tekst. Ook ik schrijf over dingen die ik elders tegen kom. Ik schrijf dan wel mijn eigen verhaal hierover, vaak is dit dan met mijn mening erin. Maar goed, ook ik ben weleens een blog van mezelf tegen gekomen op nujij.nl geplaatst door een site met een foute bronvermelding eronder. Het leuke was ook nog dat ik mijn blog een dag eerder op nujij.nl had geplaatst. De site even aangesproken en de bronvermelding kwam er toch bij.
Ook schrijf ik voor een andere site over nieuws. Hoe vaak je niet in het AD en de Telegraaf exact dezelfde artikelen tegenkomt. Precies overgenomen van bv. AT5. Ik denk dat in de nieuws-media dit nog het meeste voorkomt. Ik ben van mening dat je best hetzelfde mag schrijven als dat een ander heeft gedaan. maar dan wel in je eigen woorden en beleving.
| 12:09 |
Kranten gebruiken bijna allemaal ANP of Reuters bijv. Dat dat allemaal op elkaar lijkt is irritant maar daar hebben ze wel voor betaald. ANP levert een feed waar je voor betaalt en die je gewoon over mag nemen.
| 09:36 |
lekker makkelijk, weer iets nieuws geleerd :)
| 09:58 |
leuke blog Ik volg jou volg jij mij ook en kom je een kijk je nemen want ik heb cool idee dat je hier terug vind op mij blog.
yoo.rs/rait.nesseem/blog/draag-mijn-cool-idee-een-warm-hart-toe-1456009317.html#comments
| 11:29 |
Ik wil niet vervelend doen maar ik ben redelijk verbaasd over deze post van je.
Yoors werd aan mij gepresenteerd als een platform waar je content van jou blijft en veilig is.
Dat origineel werk en originele geschreven tekst van groot belang en van grote waarde is voor het Yoors team.
En nu?
Nu worden we met z'n allen warm gedraaid om 'hot topics' op te snorren....daar een beetje een eigen draai aan te geven of zelfs gewoon te vertalen.....PUUR EN ALLEEN om traffic naar Yoors te leiden?
HE????
Heb ik iets gemist of gaat het hier ineens niet meer om originele zaken? Gaat het niet snel genoeg?
Ik weet niet of ik zo blij ben met deze ontwikkeling.
Gaan we nu met z'n allen gewoon ALLEEN maar voor het GELD? Ik wil het wel graag even weten want dan kan ik een beslissing nemen.
| 10:25 |
Nee hoor het is gewoon iets wat me opviel en wat ik liet zien. Ik wil niet iedereen 'opleiden' dat te gaan doen. Ik zie wel dit het bedrijfsmodel van WIK is. Dit zal nooit ons model worden. Vind ik totaal niet interessant.
| 12:44 |
Het is overigens zo dat er bijna niets online origineel is. Bijna alles is een mash up. Ik vind dat een fascinerend iets. Is dat verarming of verrijking. Je kunt dat mashup argument zelfs aanvoeren voor bijv je Bowie schilderij. Het is weliswaar een origineel van jouw hand met heel veel inspanning en creativiteit maar ook een kopie van een bestaande afbeelding. Origineel of kopie?

Dit vind ik ook van een goede vertaling van een engels artikel waar je vanuit je NL cultuur een eigen invulling aangeeft.
| 12:49 |
Tja, een portret van iemand is NOOIT origineel.
Ik heb die persoon niet 'gebouwd' en op de wereld gezet.
Op dit moment ligt er een straatje in New York op mijn tekentafel.
Origineel? Nee, dus ook niet. Want ik ben niet de architect van de gebouwen in het straatje. Niet van mijn hand...nope.
Ik ben dus alleen origineel als ik een portret maak van mijn eigen kind (co-productie weliswaar) en ik teken of schilder hem in een zelf ontworpen of fictieve omgeving.
Of ik verzin een fictieve wereld of omgeving waar alles absurdistisch is.
Of een abstract beeld.
Tja, als je het zo bekijkt is er inderdaad weinig origineel.
Toch vind ik, en je zal me wel eigenwijs vinden, een stukkie tekst vertalen NET effe wat minder creatief als zelf een onderwerp of stuk verzinnen.
En het laatste wilde je toch uiteindelijk liever?
Of heb je liever dat Yoors snel groeit?
Ik val je niet aan hoor. Ik ben ik een heel goed humeur. 'T is gewoon maar een vraagje. :-)
| 14:09 |
Ik voel me ook helemaal niet aangevallen hoor. Ik reageer uitgebreid omdat jij altijd heel snel schrijft: 'Ik wil het wel graag even weten want dan kan ik een beslissing nemen.' daar zit iets dreigends in ondanks je goeie humeur :)
Ik wil groei maar niet alleen op die manier. En ik wil er niet afhankelijk zijn. Zoals je weet ben ik opzoek naar het model waar alle partijen blij van worden: Vraag & aanbod. Contentmaker en natuurlijk Yoors. Ik zeg wel eens: Ik ben supercommercieel maar dan altijd met het Yoorslid in gedachten. Die moet er in balans van mee kunnen profiteren. Het is nu nog niet in balans.
| 16:07 |
Ik zeg dat alleen omdat ik baal van al die doorsnee meuk.
Echt, ik ben op zoek naar een mooi platform waar iets bijzonders gebeurt.
Ennuh....ik ben voor niemand bedreigend....whaahaa....stel je voor.
Ik vind het alleen fijn om duidelijkheid te krijgen over welke kant je op wilt. Dat is niet aan mij.
Ik schrijf SNEL wat ik denk of overweeg. Puur en alleen om voor mezelf te bepalen of ik me hier thuis voel.
Vooralsnog niet helemaal. Komt misschien doordat ik een beetje in een hoekje zit waar er niet veel zitten. Geeft niks hoor.
En dan nog wat....het maakt voor jullie toch niets uit wat ik beslis.....ik ben maar een eenling en zo te zien heb je genoeg leden...dussuh...no worries.
Op één of andere manier kan ik hier nog niet goed mijn ei kwijt.
Misschien moet ik een platform zoeken wat zich alleen richt op kunst, muziek, cultuur en mensen die daar mee bezig zijn. Ik heb het alleen nog niet gevonden...ha, ha.
| 18:16 |
En dan nog wat....het maakt voor jullie toch niets uit wat ik beslis.....ik ben maar een eenling en zo te zien heb je genoeg leden...dussuh...no worries.
Het maakt mij in die zin uit dat ik er aan aflees wat een grotere groep ook zou kunnen denken. En ik ben ervan overtuigd dat een dergelijk platform per individu wordt gebouwd. Alles trouwens. Een puur cultuurplatform kan alleen bestaan als hete 100% vrijwilligers zouden zijn. Kapitalisme kan ook gewoon een goede motor zijn om iets heel sustainable te maken daar belangen van alle stakeholders mooi in balans zijn.
| 19:25 |
Goed artikel. Ik vind het vertalen (kopieren naar een andere taal) een beetje een twijfel geval. Op internet is natuurlijk alles anders, maar je gaat ook niet een e-book vertalen en dat verkopen onder je eigen naam, of ook niet met een bronvermelding onderaan, daarvoor heb je toestemming nodig van de auteur.
Ik denk dat dit sterk samenhangt met de motivatie waarom iemand schrijft. Wil je je eigen ervaringen, inzichten of perspectief delen, of snel veel aandacht krijgen met andermans werk (egotrip).
Wellicht kan Yoors hier aan bijdragen door in het aanmaken van een pagina ook een veld te plaatsen voor een bronvermelding, zodat je schrijvers een beetje extra stimuleert om eventuele bronnen te vermelden, ipv. te vergeten. Of een type-post origineel, eigen maak, of herplaatsing/herschrijving/vertaling.
| 10:55 |
Ja heel goed punt. Staat al op mijn verlanglijst gewoon een veld voor de bron. Ik zag het recent al ergens.
| 11:26 |
Ja, dan kun je je gebruikers een beetje "nudgen" in de goede richting. Waterdicht zal het niet snel worden, maar je moedigt de gebruiker aan toch even de bron te vermelden.
Maar ik begrijp dat jullie als platform natuurlijk ook weer zoveel mogelijk bezoekers/lezers en content willen, om de boel te laten draaien. Bij youTube wordt er (in mijn ogen) ook relatief weinig aan gedaan. Er staat veel materiaal op wat copyrighted is, maar als ze dat alles automatisch verwijderen snijden ze zichzelf in de vingers.
Het is misschien ook een soort overgangsperiode, aandacht, inkomsten, eigendom, het vervaagd allemaal langzaam.
| 11:50 |
Daarom is het niet heel handig voor yoors om hen te noemen. Jammer dat er online steeds minder originaliteit te vinden is.
| 19:19 |
EENS!!!!
| 10:43 |
Dus we moeten maar over eenheidsworst gaan bloggen. Dat staat voor mij hetzelfde als die dingen delen op facebook.
| 18:28 |
Nee natuurlijk niet maar ik geef aan dat dat veel gebeurt. Het is toch aan jezelf wat je ermee doet? De waterflessenpost van Yuri heeft hij op basis van een heel ander artikel geschreven maar wel een trending artikel hij wist dus dat het onderwerp aansprak.
| 18:37 |
Yuri is schrijver. Dat scheelt echt wel. Ik heb het vaker gezegd, als foodblogger is de spoeling dun. O ja, ik moet weer even een link op de pagina van de lidl plaatsen. Mijn laatste post. Hot, pittig en sweet is de titel.
| 18:42 |

 
×

Yoors


exit_to_app Inloggen