Het nut en de werking van antidepressiva

Het nut en de werking van antidepressiva


settings
  • Instellingen
  • Positie

    Automatische scrolling




Radar deed onderzoek naar de gezondheidsrisico's bij het gebruik van antidepressiva. Gisteren werd het uitgezonden en ik vind het belangrijk dat misverstanden omtrent dit "genees"middel uit de weg geruimd worden.

Geen geneesmiddel maar een onderdrukker

Antidepressiva zijn namelijk geen echt geneesmiddel want antidepressiva's genezen niets. Ze zijn meer symptoombestrijders. Ze werken door je hersenen te beïnvloeden waarbij je ongevoeliger wordt voor emoties en gevoelens. Afgevlakt noemen ze dat ook al wel in de psychologie. In het gunstigste geval voel je je daardoor beter en kan je weer "normaal" leven maar maar vaak geven ze nare bijwerkingen en maken ze je afhankelijk.

Bijwerkingen
Antidepressiva worden in Nederland gemakkelijk voorgeschreven door huisartsen en psychiaters. Dat kan soms nodig zijn in de acute gevallen van zware depressie met zelfmoordneigingen of hevige angsten maar deze pillen kennen ook behoorlijke risico's voor de gezondheid. Zo kunnen ze zware bijwerkingen geven die in sommige gevallen leiden tot zelfmoordneigingen of deze gedachten enkel verergeren. Ze kunnen je agressief maken, snel overprikkelt en het kan gebeuren dat je zulke grote stemmingswisselingen krijgt dat het je allemaal niets meer kan schelen of dat je dingen gaat doen waarbij je in een andere of verdoofde staat van bewustzijn lijkt te zijn. Ze remmen vaak het libido waardoor je geen of weinig seksdrive meer hebt of maken mannen impotent waardoor het een keuze tussen twee kwaden wordt.

Pillen versus therapie
Ze worden vaak voorgeschreven bij angst, rouw en depressieve gevoelens van eenzaamheid, somberheid of lusteloosheid. Dit terwijl therapie een veel betere optie zou zijn om de oorzaken aan te pakken. Met therapie werk je aan de oorzaken van je nare gevoelens en gedachten. Je gaat aan de slag met wat er gebeurd is en wat er aan ten grondslag ligt. Vaak is het nodig om dat verdriet, die somberheid, eenzaamheid, stress of angst onder ogen te komen, te uiten, aan te pakken en te verwerken i.p.v. telkens weg te drukken met pillen. Daarmee onderdruk je nare gevoelens en dat maakt dat je onderbewuste steeds voller raakt met negatieve gevoelens die je je enkel niet meer bewust bent maar die nog wel degelijk dagelijks van invloed zijn op je manier van denken, voelen en doen. Je emmertje wordt zo ongemerkt steeds voller.

Gesjoemel en leugens
De farmaceutische industrie heeft de afgelopen decennia flink gesjoemeld met onderzoeksresultaten van deze medicatie.

  • Ze hebben negatieve ervaringen of bijwerkingen verzwegen.
  • Ze hebben onderzoeksresultaten positiever weergegeven dan ze waren.
  • Ze hebben politiek veel invloed gekregen om pillen te verkopen.
  • Ze vertellen in hun verkoopverhalen leugens of stellen het veel te mooi voor.

Stofjestekort in de hersenen
De grootste leugen die ze gebruiken om antidepressiva te verkopen aan artsen is dat ze het "stofjesverhaal" in het leven geroepen hebben. Het klinkt heel aannemelijk om stofjes tekort te hebben in je hersenen als iets niet lukt of niet goed gaat. En zo is het verhaal van het ontbrekende "geluksstofje" serotonine op de markt gekomen. Een pilletje zou dat stofjestekort kunnen opheffen en dan ben je weer "beter". Dit is echter niet waar. Dit is een verkooppraatje. Wil je hier meer over lezen? Lees dan dit artikel.

Je gaat immers ook niet dagelijks alcohol innemen om je verlegenheid te "genezen" omdat het je remmingen wegneemt. Je geneest een energietekort niet door dagelijks cocaïne te gebruiken of je vol te stoppen met cafeïne omdat het een energietekort zou aanvullen. Al die stofjes helpen wel om de symptomen waar je last van hebt, kwijt te raken maar je haalt er de oorzaak niet mee weg. Je lichaam en psyche geven seintjes en signalen dat er iets is wat je aandacht en zorg nodig heeft. Dat kan je beter niet wegdrukken of negeren.


Afbouwen en therapie

Realiseer je dat antidepressiva's medicijnen zijn die je erg afhankelijk kunnen maken. Je kan er niet zomaar mee stoppen als je dat zou willen want daar krijg je ook weer nare bijwerkingen van. Heb je deze medicatie gekregen, slik ze dan niet langer dan nodig is en bouw ze onder begeleiding van een arts ook weer langzaam af als het beter met je gaat. Zorg dat je naast pillen ook therapie krijgt om de onderliggende problemen aan te pakken. Om je oude pijn te verwerken of om je levenssituatie te verbeteren. Dat is nog altijd het beste "medicijn" wat je kan hebben op de lange termijn.


 


Beoordeel

Reviews en Reacties:

5.0 / 5 (10 reviews)
expand_more
Verberg reacties
Goed dat je dit onder de aandacht brengt.

Weet jij dat ik een boek schrijf?
1 van de hoofdstukken gaan over depressie en burn-out.
Aan dat boek weken heel wat co-auteurs mee, bloggers van bij Yoors.
Sommige met naambekendheid, andere anoniem.
Mag ik deze gebruiken in het boek?


Zie mijn blog
yoo.rs/mieke.van.liefde/blog/jouw-blog-in-mijn-boek-1503316091.html?Ysid=65153
| 19:33 |
Hoi Mieke,

Wat leuk dat je er een boek over schrijft! Je mag deze blog gebruiken wat mij betreft. Wel graag met bronvermelding van mijn naam en functie. Ik ben benieuwd hoe het boek gaat zijn.
| 11:32 |
Heb het niet gezien, ga ik nu ook niet kijken, genoeg research over gedaan, en helaas ervaringsdeskundige ;)
Het is rommel, dat is ook mijn mening. Het kan soms best een steuntje in de rug bieden (ken ook van dichtbij dat het wel nodig is) echter komt het dan vaak met een heel pakket andere pillen dat men voorschrijft.
En op den duur weet men niet meer wat te geven, want de een na andere bijwerking komt kijken door al die pillen.
Oorzaak aanpakken werkt natuurlijk beter, al kan dat niet altijd meteen.. Want men vind dat je stabiel moet zijn voor je therapie volgt (ja ook meegemaakt )
Het word hoe dan ook te snel voorgeschreven vind ik.. maar goed dat is de farmaceutische industrie he. :s
| 11:00 |
Dank voor je visie en ervaringen. Het is vaak niet helpend om cliënten in therapie te hebben die helemaal afgevlakt en gedrogeerd zijn met allerlei pillen. Om oude pijn te verwerken en dingen te kunnen voelen of ervaren, is een cliënt die zwaar onder de AD's zit vaak niet goed mee te werken. Die voelt op den duur niet veel meer door alle medicatie.
| 11:21 |
Ja dat bedoel ik.. vicieus cirkeltje. Maar ook nemen ze vaak andere dingen zoals prive situatie als.graadmeter qua stabiel om.niet in therapie te gaan ( dus medicatie) en zo blijft men vaak bezig
| 11:34 |
Ja precies. Vaak denken mensen dat het wel "meevalt" totdat ze weer tegen beperkingen op lopen of merken dat het niet lukt. Ik krijg vaak mensen in therapie die al veel beter jaren eerder hadden kunnen komen toen alles begon op te spelen. In plaats daarvan zijn ze pillen gaan slikken en hebben ze jaren rondgelopen met allerlei klachten die onderdrukt moesten worden door AD's en kalmeringstabletten i.p.v. aan de klachten zelf te gaan werken.

Het gekke is dat als je een gebroken been hebt of je hebt nierstenen of een rotte kies, dan wordt er wel iets aan gedaan en niet alleen maar pillen voorgeschreven maar als je iets aan je psyche hebt dan moet je eerst gedrogeerd worden kennelijk?
| 12:03 |
Dat is eigenlijk wel waar het tegenwoordig op neerkomt, helaas :(
| 12:05 |
Goede blog! Heb zelf jaren sertraline moeten nemen
| 12:57 |
Dank je. Hoe heb je deze medicatie ervaren?
| 11:21 |
Het gaat vaak om de combinatie toch? Antidepressiva én therapie.
Het valt volgens mij lastig te bewijzen of dit soort medicijnen mensen suïcidaal maakt.
Mensen met een depressie kunnen sowieso eerder zelfmoordneigingen hebben dan
niet depressieve mensen. Onlangs is er een onderzoek geweest of het wel helpt, en bleek dat
er maar weinig mensen voordeel bij hadden.
Dan vraag ik mij af; hoe meet men dat?! Zelf heb ik diverse soorten gehad en nog is het leven zwaar.
Kan ik dan zeggen dat ze niet helpen? Dat weet ik dus niet, want ik weet niet hoe ik er aan toe zou zijn zonder.
Dat is dus niet te meten.
Volgens mij moet men zorgvuldig zijn met de uitspraken hierover; Helpen ze? Zou kunnen.
Helpen ze niet? Die mogelijkheid is er ook. Er is voor beide uitlatingen onvoldoende bewijs, althans dat is mijn bescheiden mening.
| 00:24 |
Antidepressiva zouden alleen voorgeschreven moeten worden als het echt niet anders kan. Dus bij mensen met langdurige zware depressieve episodes waarbij ze zelfmoordgedachten of zelfmoordwensen hebben. Het is namelijk een nogal heftig middel dat je niet lichtzinnig bij elk depressief gevoel dient voor te schrijven nog los van het feit dat het dan ook niet zo goed helpt maar enkel fysiek afhankelijk maakt.

Sommige antidepressiva zijn zelfs gevaarlijk en kunnen zelfmoordgedachten aanmoedigen. Dit hangt af van je genetische aanleg voor dat middel. Dus niet elk middel is even geschikt voor elk persoon zeg maar.

Met therapie dien je de oorzaak van de depressieve gevoelens aan te pakken (naar binnen gekeerde woede, onmacht, angst etc.). Anders heeft het weinig zin verder om enkel pillen te blijven slikken. De vergelijking met de paracetamol maakte ik met de kiespijn. Als je de rotte kies niet weg haalt dan kan je paracetamol blijven slikken tegen de pijn maar je haalt het probleem niet weg.
| 10:58 |
Moet zeker niet lichtzinnig over gedacht worden, maar bv. mensen met echt een klinische depressie moeten dit toch kunnen krijgen. Alleen gaat u niet in op de punten die ik heb geschreven...
| 17:16 |
Welke punten bedoel je precies? Waar zal je willen dat ik op inga?

Als het gaat over of ze wel of niet helpen dan zal je dat aan een arts moeten vragen of een medisch wetenschappelijk onderzoeker. Dat ben ik niet. Ik ben een therapeut. Ik weet dat therapie vaak wel goed helpt. Daar kan ik iets over vertellen als je dat wilt.
| 17:39 |
Nou, als je -en ook andere mensen- stelt/stellen dat het niet werkt moet het wel ergens op gebaseerd zijn. Er is voor de voors én tegens geen hard bewijs.
Zoals ik al zei, is zoiets lastig te meten, of het werkt. En dat de medicijnen zelfmoord uitlokken weet ik niet, want sowieso zal dat getal hoger liggen bij depressieve mensen.
Therapie is zeker heel goed, maar zoals ik begrepen heb gaat het om de combinatie; therapie én medicatie (antidepressiva)

Begrijp me niet verkeerd, ik wil jou en/of de therapie niet onderuit halen. Zelf heb ik gelukkig ook beide : )
| 17:59 |
Heb je de documentaire die ik bijgevoegd heb van Radar gezien? Daarin vind je vast veel antwoorden over de voors en de tegens, het uitlokken van zelfmoord etc.
| 18:03 |
Vraag ik mij af, mag u medicijnen voorschrijven? Maar goed, de Uitzending van Radar, (het was geen docu), was hooguit wat stemmingmakerij en sensatie. Antoinette Hertsenberg is geen expert en wat zij zegt neem ik met een grote korrel zout. Wat Mevrouw Hertsenberg zegt is niet leidend. Er zijn veel mensen die kennelijk toch baat hebben bij dit soort produkten en we kunnen zomaar niet roepen dat het waardeloze troep is. Moet je dan toch echt goed kunnen onderbouwen. Medicijnen worden zeer grondig getest, een proces van jaren, voor het beschikbaar komt voor de patiënt. Dus wanneer iemand geen bevoegdheid heeft om medicijnen voor te schrijven kan dit zomaar niet wegwuiven.
| 00:01 |
Misschien vind je Zembla overtuigender?

zembla.vara.nl/nieuws/de-piekerpil
| 00:23 |
Nee, haha, Gebruik ze nu al jaren en beter dan nu wordt het toch niet. Ga niet alle filmpjes kijken van voors en tegens, maar toch bedankt!
| 11:29 |
Wat een enorm goed stuk en het zou bovenaan moeten staan
Antidepressiva in inderdaad rotspul en het werkt echt niet zonder therapie.
Ik heb het vele jaren geleden ook gehad en nooit heeft het gewerkt. Zelfs erger geworden. Oh man wat is de farmaceutische industrie een ramp.

Heel goed dat je dit plaatst.
| 22:06 |
Dank je wel. Het is inderdaad belangrijk dat mensen goed weten waar ze aan beginnen want het is nogal wat die pillen die op de hersenen inwerken. Zonder therapie heeft het niet meer nut dan een paracetamol tegen kiespijn.
| 22:51 |
Precies. En wat ook zo erg is. Ze durven niet te stoppen ermee want het geeft zoveel steun. Yeah right.
| 23:32 |
Dat zie je bij rokers ook. Die durven niet te stoppen want het ontspant zo goed. Wat ze niet bewust zijn is dat niet het roken zo goed ontspant maar dat tijdens het roken je afkickverschijnselen van nicotine tekort worden teniet gedaan. Dat geeft een gevoel van ontspanning. Het is de verslaving die zorgt voor de tijdelijke ontspanning als het middel wordt toegediend.
| 11:06 |
Ja dat klopt. Haha dat zeg je wel op een heel goed moment. Ik ben begonnen met Champix. Alles al geprobeerd en niets hielp. Nu dit gedaan en ik wil voor eens en voor altijd van alle verslavingen af.

Heb een poos alcohol gebruikt om mijn ellende niet meer te voelen. Ben aan de Refusal gegaan en nu al jaren klaar met de alcohol. Ik taal er niet meer naar. Nu hoop ik dat met Champix hetzelfde gaat gebeuren en wat ben ik dan trots op mezelf dat ik alles overwonnen heb. De trauma's de alcohol en het roken.
| 11:39 |
Wow nou inderdaad daar mag je gerust trots op zijn. Je hebt een zware weg afgelegd met al die verslavingen. Logisch dat je niets meer wilt voelen als je zoveel narigheid en trauma over je heen hebt gekregen maar het is helaas geen definitieve oplossing.

Succes met stoppen met roken! Ik ben ook na ruim 30 roken uiteindelijk gestopt in 2006. Ik ben zo blij dat ik er vanaf ben. Voelt echt als een bevrijding. Niet meer afhankelijk van die troep en het scheelt een hoop geld en vieze geurtjes. Alles smaakte ook veel beter daarna en mijn conditie ging met sprongen vooruit. Allemaal voordelen waar je echt wat aan hebt.
| 11:51 |
Dat zijn inderdaad super voordele. Ik verheug me er enorm op. Inderdaad dat je zelf weer lekker ruikt. Heerlijk.
| 12:41 |
Ik geloof niet in medicatie!!
De oorzaak aanpakken. mss niet de gemakkelijkste weg, maar wel de meest efficientste
| 21:31 |
Precies!
| 22:51 |
Goede blog! Top dat je dit onder de aandacht brengt. Ik heb het jarenlang gebruikt (Citalopram). Ook in combinatie met antipsychotica (Aripriprazol). Beide rommel. Psychiater was het niet eens met stoppen, terwijl het de beste beslissing was die ik ooit heb genomen. Hij wilde ook nog extra labels op mij plakken, waar ik door mijn tekort aan zelfvertrouwen al helemaal niet op zat te wachten. Mijn vertrouwen in medicijnen en hulpverleners is weg.
| 20:49 |
Dank je Erieka voor je verhaal. Erg jammer dat hiermee je vertrouwen in hulpverleners ook weg is. Ik hoop dat ik het hiermee een heel klein beetje heb kunnen goedmaken. Er zijn ook hulpverleners die helemaal niet zo blij zijn met al die psycho medicatie.
| 20:56 |
Wat een goed stuk! Dank voor het delen! Ik ga hem ook delen.
| 20:48 |
Zo, nu kan ik jou je 5* geven: die heb je, met dit onder de aandacht te brengen, meer dan verdiend!
| 01:01 |
het is zeker schandalig dat het zo gaat
| 09:44 |
Je zou bijna 'depressief' worden van het idee dat de farmaceutische industrie op zo'n grove, onmenselijke wijze hun waren op de markt pushen; allemaal uit puur winstbejag! Het artikel in de Groene Amsterdammer is onthullend.
| 20:20 |
ja het is schandalig..
| 20:22 |

private lease goedkoop
private lease goedkoop
Fun & Entertainment
prEiffeltoren
prEiffeltoren
Fashion & Lifestyle
Onderzoeken
Food & Drinks
Mosselen sofrito
Mosselen sofrito
Gezondheid & Geest
Vegan haren wassen
Vegan haren wassen
 
×

Yoors


exit_to_app Inloggen