Waarom ik vind dat reanimatieonderwijs verplicht moet worden.

Waarom ik vind dat reanimatieonderwijs verplicht moet worden.


settings
  • Instellingen
  • Positie

    Automatische scrolling

Elke week krijgen driehonderd mensen een hartstilstand. Deze hartstilstanden gebeuren buiten zorginstellingen, dus gewoon in huis of op straat en kunnen iedereen overkomen. In de zomer van 2016 was mijn vader een van deze mensen die buiten zorginstellingen een hartstilstand kregen. Hij zakte thuis plotseling in elkaar en maakte rare geluiden. Mijn moeder en ik hebben hem met behulp van aanwijzingen van de telefoniste van de huisartsenpost succesvol gereanimeerd, hij heeft de hartstilstand overleefd. Een reanimatie is echter niet altijd succesvol, drie op de vier reanimaties mislukken doordat de omstanders niet kunnen reanimeren en de hulpdiensten te laat arriveren Een late reanimatie heeft minder kans om te slagen. Daarom vind ik dat alle middelbare scholieren verplicht een EHBO- of reanimatiecursus moeten doen.

 In Nederland zijn er slechts 530.000 mensen met een geldig EHBO-diploma, dit is 3,1% van de bevolking. Met een basiskennis van EHBO kunnen levens gered worden, bijvoorbeeld bij een hartstilstand. De overlevingskans van een persoon met een hartstilstand verdubbelt als er binnen zes minuten reanimatie en een AED (Automatische Externe Defibrillators, ook wel hartdefibrillator) ingezet worden. Dat slechts 3,1% van de Nederlandse bevolking een EHBO-diploma heeft, is zorgwekkend, het aantal mensen dat hulp kan bieden in een noodsituatie is in Nederland te laag. In andere Europese landen is een EHBO-certificaat op school of bij het behalen van een rijbewijs verplicht. Dit zou in Nederland ook zo moeten zijn.

 Omdat kennis langer blijft hangen als iets jong is aangeleerd, wilt het Rode Kruis EHBO-cursussen aanbieden op middelbare scholen. Jongeren van 14 jaar en ouder zijn zowel mentaal als fysiek in staat om te reanimeren en een AED te bedienen. Om dezelfde reden stimuleert de Hartstichting reanimatielessen op de middelbare school. Er worden zogenaamde 6-minutenlessen aangeboden, waarin scholieren in vier lesuren leren wat ze moeten doen als iemand een hartstilstand heeft. Bij de lessen leren ze hoe ze borstcompressies moeten toepassen, hoe een mond-op-mondbeademing gaat en hoe ze een AED moeten bedienen. Dit zorgt ervoor dat de scholieren goed voorbereid zijn en in actie kunnen komen als ze getuige zijn van een hartstilstand. Omdat scholieren redelijk jong zijn, zal de kennis blijven hangen, zo hebben ze later in hun leven ook nog profijt van de cursus.

 Doordat de aanrijdtijd van de hulpdiensten in Nederland gemiddeld 10 minuten is, is de reanimatie veelal te laat voor de mensen met een hartstilstand. Bij een hartstilstand is het cruciaal dat er binnen 6 minuten gestart wordt met reanimeren. Meestal zijn omstanders sneller ter plaatse dan de hulpverlening, maar niet alle omstanders kunnen reanimeren. Als er 40.000 extra mensen in het bezit zouden zijn van een EHBO- of reanimatiediploma, kunnen er jaarlijks twee- tot drieduizend mensen gered worden van een hartstilstand. In 2016 steeg het aantal mensen met een reanimatiediploma naar 130.000 mensen. Dit is 0,8 procent van de bevolking. Als alle middelbare scholieren verplicht een EHBO- of reanimatiecursus doen, stijgt dit aantal en kunnen er nog meer levens gered worden.

 Ondanks de kennis die EHBO’ers en reanimeerders hebben, is niet iedereen bereid om te reanimeren. Van de mensen met een diploma is slechts 64 procent bereid om iemand te reanimeren mocht dat nodig zijn. Nu zou je kunnen zeggen dat het aanbieden van een EHBO- of reanimatiecursus aan middelbare scholieren geen zin heeft, omdat niet iedereen in zal grijpen in een noodsituatie. Van de mensen zonder EHBO- of reanimatiediploma grijpt slechts 16% in bij een noodsituatie, dus het heeft wel degelijk zin om de cursus aan te bieden aan scholieren. Als het aantal mensen met kennis over reanimeren stijgt, stijgt ook het aantal mensen dat bereid is te helpen.

 Kortom, het is belangrijk om middelbare scholieren een verplichte EHBO- of reanimatiecursus aan te bieden. Ze zijn nog relatief jong waardoor ze kennis langer onthouden en ze zijn zowel mentaal als fysiek in staat om te reanimeren. Met mijn vader gaat het nu goed, doordat mijn moeder en ik zo snel gehandeld hebben. Daar ben ik ontzettend blij mee, maar het laat ook zien hoe belangrijk het is om snel in te grijpen in een noodsituatie. Zelf heb ik nog geen reanimatiediploma. Ik wilde er wel eentje behalen, maar toen was ik nog minderjarig en als minderjarige kun je geen burgerhulpverlener worden. Sinds ik meerderjarig ben heb ik door wat er gebeurd is, nog geen behoefte gehad om een reanimatiediploma te behalen en burgerhulpverlener te worden. Een reanimatie gaat je niet in de koude kleren zitten. Misschien dat ik over een paar jaar wél burgerhulpverlener word, maar dat weet ik op dit moment nog niet. Mocht er zich een noodsituatie voordoen dan kan ik echter wél reanimeren, want ik weet hoe het moet.

Deze applicatie kan levensreddend zijn!

Wil je meer lezen over het belang van reanimatie, en dan vooral in het geval van België? Lees dan dit artikel!


Beoordeel

Reviews en Reacties:

4.8 / 5 (30 reviews)
expand_more
Verberg reacties
helemaal gelijk in. In 2011 kreeg ik een hartstilstand om half een in de nacht. Mijn lief belde 112 en binnen vier minuten was de politie er . Waren toevallig in de buurt. Ik hen echt mazzel gehad en mijn lief en ik hebben gelijk een cursus reanimeren gevolgd en moeten ieder jaar op herhaling. Bij ons in wijk bij duurstede is een heel team vrijwilligers die kunnen reanimeren. Er is een dekkend aantal AED's. Als er een melding binnenkomt bij 112 krijgen 40 vrijwilligers een berichtje. 20 gaan direct naar het adres en de twintig anderen krijgen de code van de dichtsbij zijnde AED 40 lijkt veel maar dan komen er in ieder geval een aantal ter plekke. Na het geven van een reanimatie is er hulp om het te verwerken. Het is behoorlijk ingrijpend.
| 18:27 |
In Houten is er ook zoiets, ja. 

Bij m'n vader was de politie gelukkig ook in de buurt, die konden het van ons overnemen (heel fijn).

Ik heb nog geen reanimatiecursus gevolgd (was nog te jong voor het burgerhulpverleningstelsel) maar nu 2 jaar later heb ik er op het moment even niet zoveel behoefte aan. Heb wel een plaatje in de favorieten op m'n telefoon staan met een stappenplan reanimatie, mocht het toch ooit eens nodig zijn...
| 19:41 |
en de AED vertelt je precies wat je moet doen
| 19:43 |
Sorry maar ben het niet met je eens. Sommige zijn er niet voor gemaakt om een ander te redden, niet omdat ze niet willen maar t mentaal niet aankunnen.
| 11:25 |
Prima, ieder zo z'n eigen mening.
Maar ik vind wel dat het aangeboden zou moeten worden door scholen en dat doen ze niet vrijwillig.
| 17:27 |
Ik sluit me deels aan bij de reactie van Mona.
Zelf ooit eens geprobeerd om bij de brandweer zo'n oefenpop te beademen en andere dingen geoefend. Ik ben daar niet geschikt voor, is toen gebleken. Althans, ik was nog vrij jong (niet dat ik nu vrij oud ben haha).
| 12:02 |
Nee, niet iedereen is er geschikt voor. Maar beter dat je dat dan van te voren weet dan op het moment dat je beslist om iemand te reanimeren, toch?

Ik had het liever eerst op een pop gedaan, maar ik heb geen reanimatieonderwijs kunnen volgen (werd simpelweg niet aangeboden en daarnaast was ik ook nog te jong voor burgerhulpverlening).

Ik ben ook niet geschikt om te reanimeren. Maar ik heb het wel gedaan (dankzij de instructies van de huisarts)
| 17:26 |
Zonder up-to-date behaalde cursus MAG je niet eens reanimeren. Dan ben je strafbaar.

Niet geschikt maar wel gedaan? Knap.....
| 18:05 |
Ik ben de afgelopen 25 maanden nog niet door een politieagent opgepakt dus zo strafbaar zal wel meevallen.

Het heeft me wel een mentale klap opgeleverd, maar dat boeit niet.
| 19:27 |
Als er iemand zou zijn doodgebleven liep je wel kans...
| 19:34 |
Als je kunt kiezen tussen iets doen en niets doen, kun je beter iets doen. Dan heb je het in ieder geval geprobeerd. Tenminste, dat zeiden de politieagenten tegen me.
| 19:46 |
Fout.
Je doet wat je KUNT. Als je niet KUNT reanimeren, dus niet.

Dit artikel net gevonden:
ikehbo.nl/eerste-hulp-bij-ongelukken/hulpverlenen/verplicht-of-niet.php
| 20:01 |
Zie je, ik had beter gewoon niet geboren kunnen worden.
| 20:32 |
Nou.... :( zeg/denk zoiets aub niet... wie geeft jou dat gevoel?! (Ik toch niet??)
| 20:50 |
Nauurlijk boeit dat, sterkte.
| 19:35 |
Boeit geen ene fuck want ik ben het maar
| 19:46 |
Wow... waarom zeg je dat. Je bent niets minder dan wie dan ook!!
| 19:56 |
Simpelweg omdat het de waarheid is.
| 20:27 |
Ik word hier heel naar van... hoop dat je me vierkant in de maling zit te nemen en je dit geenszins meent...
| 20:53 |
Zie ik eruit alsof ik een vierkantje ben?
Het is de waarheid, daar kan ik niet onderuit.
| 21:11 |
Ik heb nooit beweerd dat je er uit ziet als een vierkantje.

Beetje raar gedoe dit. Ik ga hier verder maar niet meer op in.

Fijne avond nog.
| 21:14 |
"hoop dat je me vierkant in de maling zit te nemen"
nee, want ik ben geen vierkantje

Ik ben gewoon raar. Zie je wel, ik had niet moeten bestaan.

Fijne avond.
| 21:18 |
Dat is een uitdrukking!!
| 21:19 |
Ik ben het er volstrekt mee ONEENS.
Heb je er wel over nagedacht wat dat voor impact is voor een kind om iemand te reanimeren? Mond op mond beademing te doen? En helemaal als het niet mag baten... 
Niet iedereen komt helemaal fris uit een reanimatie. De kwaliteit van leven kan wel eens dramatisch afgenomen zijn. 
Verder is het zo dat de dood onvermijdelijk is en een oorzaak moet hebben.  We mogen niet meer dood tegenwoordig... 
We weten helemaal niets van een vreemde die in elkaar zakt. Misschien heeft die persoon wel andere issues waardoor hij/zij helemaal niet blij is met een reanimatie. Een ernstige chronische ziekte, een ernstige depressie, dementie.... ik noem maar wat. 
Ik zeg: Gun anderen dood te gaan. Wees niet egoïstisch.
| 22:52 |
Grotendeels met jou eens.
| 12:02 |
"Heb je er wel over nagedacht wat dat voor impact is voor een kind om iemand te reanimeren? Mond op mond beademing te doen?"
Ja, maar ik heb het over jongeren. Van minstens 14 jaar oud (maar ik zou zelf mikken op jongeren uit de 4e of 5e klas, vanaf 16 jaar ofzo) want op basis van onderzoek blijkt dat dat zou kunnen. Niet over kinderen (dan denk ik aan kinderen in de leeftijd van 6-12 en dat is te jong).

Ik weet wat de impact van een reanimatie is. Ik weet hoe goor mond-op-mond beademing is. Ja. Ik weet dat. 
Maar ik weet ook hoe blij ik was toen mijn vader uit z'n coma wakker werd. 

Ik weet niet of ik een vreemde zal reanimeren, dus misschien ben ik in die zin ook wel nog egoïstischer, aangezien ik blijkbaar ook al zo egoïstisch ben om mensen een leven te gunnen. Misschien ben ik gewoon te egoïstisch om te bestaan en had ik wel gewoon nooit geboren mogen worden. 

Maar dit is mijn mening (en daarnaast, het was een schoolopdracht waarvan ik 1,5 jaar geleden dacht dat ik 'm wel online kon posten. Blijkbaar niet.) en net als dat uw reactie uw mening is. 

Vrijheid van meningsuiting. 

Mijn vader leeft in ieder geval nog.
| 17:24 |
Twee weken voor mijn vader stierf werd hij met spoed opgenomen. Op SEH dus. Daar werd mam en mij medegedeeld: "We zullen NIET reanimeren. Dan weet u dat alvast." Daar schrokken we van. Pas toen werd uitgelegd waarom werden we kalmer. (Hij zou er dan veel slechter aan toe zijn. En het was al erg zat.)
| 18:07 |
Maar dat is dan al in het ziekenhuis. Dan is er al iets aan de hand, het is niet onverwacht. Dan is er ook voorspelbaar wat de gevolgen zouden kunnen zijn.

Wel heftig om dat zo te horen.
| 19:32 |
Een reanimatie kan ook fout worden uitgevoerd, zo heb ik begrepen.
| 19:38 |
Tegen mij werd juist gezegd dat het beter is om een poging te doen om te reanimeren dan om ernaast te staan en niks te doen.
| 20:28 |
Zij zullen het wel beter weten dan mij. Ik ben geen opgeleide hulpverlener.
| 20:51 |
Ik ook niet, en daarnaast heb ik nog niet eens een fatsoenlijke opleiding gevolgd dus sowieso al geen kennis.
Luister maar gewoon niet meer naar mij.
| 21:11 |
Eh... je was geslaagd....
| 21:15 |
Iedereen volgt de middelbare school op de een of andere manier omdat dat verplicht is dankzij leerplicht.
Dat diploma is maar een papiertje en stelt niks voor. Net als ik, ik stel ook niks voor.
Dat papiertje zegt niet hoeveel kennis ik heb. Want ik heb geen kennis. Door 7 jaar geen reet uit te voeren word je niet slimmer.
| 21:19 |
Tja... je realiseert je dus al waar de grens ligt, qua egoïsme. Goed zo. Alleen daarna sla je weer wat door.  Je dacht 'm wel online te kunnen posten en nu blijkt dat dat blijkbaar niet kon? Bedoel je dat je geen tegengas kunt verdragen?
En zo gaat dat met dit soort heftige onderwerpen. Helemaal wanneer je mensen ergens toe wilt verplichten. Er zijn nog veel onbelichte redenen om voor of tegen te zijn. Op deze manier gepresenteerd duw je het mij in elk geval niet door de strot.
Verder ken ik sowieso 2 mensen die gereanimeerd zijn waarvan we nu denken 'had het maar niet gedaan'.  
| 20:39 |
Ik kan prima tegengas en kritiek verdragen. Kritiek graag zelfs. Maar nu ben ik zo'n persoon dat klakkeloos dingen op internet zet die blijkbaar helemaal niet schijnen te kloppen volgens mensen die het beter weten.
Ik wil mensen nergens toe verplichten. De titel is toch ook "waarom IK VIND..."
Dat ik iets vind, betekent niet dat het ook moet, dat het ook de mening van iedereen in deze wereld zou moeten zijn, dat iedereen naar mij zou moeten luisteren.

Wie ben ik nou?
Ik ben niks.
Ik ben niemand.
Ik ben enkel en alleen een ontzettende egoïst die zo egoïstisch is dat ik zelfs zuurstof uit de lucht steel om in te ademen en de wereld vervuil met koolstofdioxide.
Eigenlijk zou ik gewoon een hartstilstand moeten krijgen. 
Dan kan ik deze wereld niet meer vervuilen door te bestaan. Deze wereld niet meer vervuilen met mijn aanwezigheid.
Zou een stuk beter zijn. Voor iedereen.
Dan kan ik ook geen blogs meer door andermans strot duwen.
| 21:01 |
Mijn reactie is totaal niet als kritiek bedoeld, noch om jouw mening af te kraken. Noch om je blogplezier te bederven of wat dan ook. Come on!
| 21:03 |
Misschien moet ik gewoon weer lekker voor mezelf gaan schrijven en niks meer met de buitenwereld delen. 

Misschien moet ik mijn Yoors account gewoon de-activeren. Ik heb hier toch niks te zoeken, ik ben gewoon een domme snol.

Het ligt niet aan jullie. En zeker niet aan jullie reacties, want jullie hebben gewoon gelijk.
Ik ben pas 19, ik ben gewoon een domme kleuter, ik weet niets van de wereld af. Ik moet nog volwassen worden, dat ben ik nog lang niet.
Maar beter had ik gewoon nooit geboren geworden want dat had voor iedereen een stuk beter geweest.
| 21:14 |
Waar komt dot in hemelsnaam vandaan? Hoop dat je er morgen luchtig(er) tegenaan kijkt.

Hierom Yoors verlaten?? Dan vermoed ik dat je daar al langer over nadenkt.

Blijkbaar kan ik je niet van die onterechte gedachtes afbrengen, ook niet een klein beetje.

Dus doe ik geen verdere poging meer.
| 21:18 |
Nee, ik wil Yoors niet verlaten want het is een gezellig platform met interessante blogs over van alles en nog wat.
Maar ik hoor gewoon niet op Yoors. Ik ben niet gezellig. Ik verpest iedereens leven. Ik vervuil de hele wereld.
En nu vervuil ik ook Yoors.
Dus het is beter om ervan af te stappen. Ik geef jou mijn YP's als goedmakertje dat je al mijn reacties hebt moeten lezen.
Want ik ben gewoon een kutkind en ik had niet geboren moeten worden.
Misschien moet ik maar wel een poging doen. Om niet meer te ademen, ofzo.
| 21:27 |
ik geef ze accuut terug! Wil ze niet!!
| 21:31 |
Ik verdien ze niet dus u krijgt ze weer terug.
| 21:34 |
Neeeee!!!
| 21:35 |
Jawel. Maar dat kan denk ik pas na 00.00
| 21:41 |
Fack ik kan ze niet teruggeven want ik heb al zo'n cadeautje gegeven
| 21:35 |
:)

Nou, als je wilt vraag ik of mijn reactie verwijderd kan worden, dan zijn alle reacties daarop weg.

Ik wil niemand een slecht gevoel geven!
| 21:37 |
U geeft niemand een slecht gevoel.

Want ik ben gewoon een slecht persoon. Een verschrikkelijke heks die niet bestaan had moeten hebben.

Waarom komen bij aanslagen of whatsoever altijd onschuldige mensen om? Waarom niet gewoon ik? Zou beter zijn, voor iedereen.

the world's better off without me.
| 21:42 |
ik schrik hier best van zeg je voelt je heel rot zo te lezen maar er niet willen zijn is best een ernstige wens
| 22:34 |
Ik denk dat je zowel Mona als mij verkeerd interpreteerd. Maar laat ik voor mezelf spreken, ik meen het, het is geen kritiek, van mijn kant uit.
| 21:04 |
Mijn zoontje heeft op zeer jonge leeftijd geleerd wat een AED is en het belang ervan. 
Hij heeft met mij al oefensessies spelenderwijs meegemaakt. 
| 21:37 |
Goede opvoeding :)
| 17:17 |
Nooit zelf een ehbo cursus of dergelijk gehad en eigenlijk vind ik het wel nodig!
| 21:05 |
Van mij mag ehbo ook verplicht worden op school. Mijn zus heeft onze opa ook gereanimeerd tot de hulpdiensten er waren. Spijtig genoeg was zijn hart zo verzwakt en is hij 2 dagen later in het ziekenhuis overleden. Ik zou zelf ook graag een ehbo-cursus volgen maar dit doet me momenteel nog te veel aan mijn opa denken.
| 18:38 |
Jeetje, dat is heftig. 
Heel begrijpelijk. Dat is waarom ik op het moment ook nog geen reanimatiecursus gevolgd heb en ook nog geen burgerhulpverlener ben (terwijl ik het (toen ik er nog te jong voor was) heel graag wilde).
| 17:17 |
als verpleegkundige heb ik geen EHBO, ik heb wel BHV (en heb ook gereanimeerd) je mag me (en mijn collega's meetellen) Ik hoop wel dat diegene die niet gereanimeerd wil worden dit ook duidelijk heeft aangegeven (ketting /armband) en de reanimeerders daar op letten
| 14:45 |
Ja, het is alleen belachelijk dat je (best wel veel) moet betalen voor zo'n niet-reanimatieketting. 
Ik wil zelf ook niet gereanimeerd worden mocht er iets gebeuren, maar dan vindt iedereen weer dat ik te jong ben om daar over na te denken.
| 17:16 |
wat je schrijft klopt niet helemaal. Het gaat om geldige EHBO diploma's en om je diploma geldig te houden, moet je ieder jaar een aantal avonden nascholing volgen. Een EHBO diploma vergt dus nogal wat onderhoud! Verder zijn er veel mensen met een BHV diploma, waar ook het reanimeren wordt gegeven. 
| 13:09 |
Als toevoeging wil ik zeggen dat dingen verplichten me sowieso ontzettend tegen de borst stuit. We zijn mensen die zelf kunnen nadenken en keuzes kunnen maken. Dingen hoeven niet verplicht te worden. We zijn geen robots.
| 07:39 |
Juist! #robots

Off topic, programma op tv gezien, met robots in Japan. Worden beschouwd als gezinsleden!! Pffff... Ging om deze: www.apparata.nl/nieuws/pepper-de-robot-nu-te-koop-voor-consumenten-in-japan-13477
| 12:04 |
Het valt mij ook op dat er de laatste tijd veel ophef om verplichtingen is, ja. Ik ben het ook zeker niet altijd met verplichtingen eens.

Maar ik vind wel dat het verplicht moet worden om reanimatieonderwijs AAN TE BIEDEN op middelbare scholen. Misschien als aparte cursus, in een tussenuur ofzo (want die zijn er op de middelbare school genoeg). Dat leerlingen kunnen kiezen of ze zo'n cursus volgen of dat ze een uurtje vrij zijn. Zijn ze nog steeds geen robot, maar is de optie er wel om zo'n cursus te volgen.
Ik kon kiezen uit dingen als een gebarentaalcursus, programmeercursus, Chinees et cetera. Niet uit reanimatieonderwijs.
| 17:15 |
Het betoog is inderdaad niet helemaal volledig, o.a. BHV ontbreekt erin en nascholing heb ik er ook niet in benoemd, inderdaad.
Het was een betoog voor een schoolopdracht (eind 2016) voor of tegen reanimatieonderwijs. We kregen een aantal kranten en nieuwswebsites waar we onze bronnen uit moesten halen en die artikelen spraken niet over nascholing. Daarnaast had ik maar een beperkt aantal woorden dat ik mocht gebruiken voor mijn betoog, dus er was ook geen ruimte om het over nascholing te hebben want ik had het woordenaantal al overschreden en moest schrappen. 
Ik had dit artikel (in maart 2017 al) op Yoors geplaatst in de hoop dat het misschien mensen zou laten nadenken over het onderwerp reanimatie. Maar blijkbaar stuit ik er alleen maar mensen mee tegen hun borst. 
| 17:12 |
het zou natuurlijk best goed zijn als meer mensen er kennis van hadden, maar je moet het ook blijven herhalen, want het zakt ook weer snel weg. Er zijn vast filmpjes te vinden over hoe het moet en dat is al goed natuurlijk, oefenen op een pop is ook goed, maar ik ben bang dat het in de praktijk heel anders is. (en bedankt voor de inspiratie voor mijn blog!)
| 17:30 |
Klopt van die herhaling. Maar beter iets van kennis dan helemaal geen kennis. 
De Hartstichting heeft een app waar ook video's enzovoorts in staan.

Ik weet niet hoe oefenen op een pop is. Wel in het echt.
De praktijk is sowieso altijd anders.
| 17:43 |
Ik vind ook dat meer mensen moeten kunnen reanimeren.
Zelf heb ik inmiddels een verlopen EHBO diploma. Kosten om dit te herhalen waren op dat moment voor mij niet haalbaar.
1 keer in mijn leven heb ik reanimatie moeten toepassen. Helaas heeft deze meneer het niet overleefd. Ook al stond ik naast hem toen hij neer ging en deed ik vanaf de eerste seconde mijn best. Het ambulance personeel gaf toen aan dat 9 op de 10 mensen niet gered worden door reanimatie. Maar je zult maar net die 1e persoon voor je hebben liggen die het wel red. dus ondanks dat deze meneer het niet overleefde moest ik van hun bij een volgende wel weer een poging wagen... Dit is tot op de dag van vandaag nog niet voor gekomen.
| 11:22 |
Ik heb helaas geen EHBO-diploma en ik wil 'm wel maar dat komt nog wel. Als de kans zich voordoet ga ik zo'n cursus doen.
Ik heb gelukkig ook maar 1x in mijn leven reanimatie hoeven toepassen. Dat was bij mijn vader, 1 van de 10 mensen die het redden. 

Heftig dat de persoon die u gereanimeerd hebt het niet overleefd heeft. Maar de familie zal u wel eeuwig dankbaar zijn dat u het geprobeerd hebt.
| 17:07 |
Moet je in Nederland betalen voor een EHBO cursus of herhaling? Bij ons (België is dat gratis)
| 23:53 |
Het lijkt mij vele malen doeltreffender om ehbo en reanimatielessen gratis te maken , zo kan iedereen die dat wil een ehbo of reanimatie certificaat halen .
Nu ( zeker met de verplichte herhalingen is het een duur grapje)
Daarnaast kan het geen kwaad om een ehbo of reanimatie cursus te geven op scholen maar wat mij betreft op vrijwillige basis
| 10:04 |
Ja, daar ben ik het mee eens, dat dat doeltreffender zou zijn.
Maar je moet klein beginnen, nietwaar?
En die herhalingen enzo zijn duur.

Ik vind wel dat het scholen verplicht moet worden om het in ieder geval aan te bieden. En dan dat de leerlingen zelf mogen kiezen of ze er aan meedoen of niet.
| 17:03 |
Is in België gratis en helemaal niet jaarlijks te herhalen. 
| 23:55 |
Zeker, dat zei ik afgelopen week nog hier!
| 09:12 |
Mooi dat er toch nog een paar mensen het met mij eens zijn :)
| 16:59 |
zowiezo wat lessen EHBO voor iedereen geen kwaad kan,daar zou idd een school zich uitstekend voor lenen
| 08:57 |
op het vmbo zit ehbo als verplicht examenonderdeel in een aantal profielen 
| 10:08 |
in b.o. mag het van mij ook
| 10:19 |
ik heb jaren jeugd ehbo gegeven op een basisschool dus dat kan gewoon , in jeugd ehbo zit geen reanimatie maar kinderen worden zich wel meer bewust van dit soort dingen !
| 10:23 |
mijn dochter heeft reanimatieles gegeven ook op scholen
| 10:25 |
dat kan maar het zit niet in het jeugd ehbo programma , op de basisschool !
Op de middelbare school zit het er soms wel in !
| 10:28 |
was haar gevraagd na haar slagen ervoor
| 10:30 |
op de havo en het vwo helaas niet
| 16:58 |
Precies! Maar blijkbaar stuit ik met dit betoog (wat overigens al sinds maart 2017 op Yoors staat en wat ik in oktober of november 2016 voor school geschreven heb naar aanleiding van een opdracht om een betoog te schrijven of je voor of tegen reanimatieonderwijs was) een aantal mensen hier tegen het hoofd.
Persoonlijk had ik het fijn gevonden als ik wel een of enkele les(sen) reanimatie/EHBO had gehad. Maar misschien ben ik gewoon apart.
| 16:58 |
je hebt recht op jouw eigen mening
| 17:08 |
zo voelt het niet op het moment, ik voel me nu net een slechte heks die mensen aan het hersenspoelen is door alles te willen verplichten.
| 17:30 |
He bah wat naar!
| 17:38 |
Zo zie ik jou echt niet!!
| 21:27 |
Ik begrijp jou punt wel maar verplicht lijkt mij geen goed idee. Iedereen moet zelf weten of hij een leven wil kunnen redden en of hij het wil gebriken als de kans zich voordoet
| 15:29 |
Maar ik vind dat het voor scholen wel verplicht zou moeten worden om het aan te bieden.
Natuurlijk mag je zelf kiezen of je het volgt of niet en ook op het moment zelf moet je zelf beslissen of je reanimeert of niet. Maar als je er kennis van hebt (bijv. door zo'n cursus) dan blijkt uit de statistieken dat je sneller ingrijpt dan wanneer je geen kennis ervan hebt (omdat je dan bang bent om fouten te maken). Dus het zou wel effectief zijn.
| 16:56 |
Ik vind dat er zeker meer aan besteed mag/moet worden, meer mensen die anderen kunnen helpen is altijd goed.
Dat er weinig mensen met een geldig EHBO diploma zijn komt door het systeem, ik vind het echt een waardeloos systeem. 
Veel bedrijven en verenigingen geven EHBO cursussen (vaak gratis of zelfs in werktijd en daarna een examen, soms krijg je dan nog een extraatje als een verbanddoos(je) of iets gelijks, prima dat werkt allemaal goed. Maar daarna begon voor mij, en veel oud collega´s het probleem, je moet minimaal 6 vervolglessen per jaar volgen, 12 per 2 jaar om je diploma geldig te houden, je moet dan meestal lid worden van een EHBO vereniging, daar had ik geen zin in. Ook zijn de lessen zeer praktisch, EHBO´ers en Lotus mensen zijn zeer fanatiek, spelen ongelukken na en willen dat fanatieke heel graag overbrengen, daar heb ik geen behoefte aan, ik wil alleen op de hoogte blijven.
Ik heb 2 keer in mijn leven een EHBO cursus + 1 renimatie cursus gedaan en beide keren geslaagd, maar beide keren laten verlopen door genoemde reden.
Nogmaals, EHBO leren, meer dan prima, maar het vervolgsysteem mag voor mij flink op de schop, sommige verenigingen zijn bijna een sekte zo fanatiek :-) maar verliezen de problematiek uit het oog
| 09:54 |
Ja, precies. Die vervolgcursussen spreken mij ook niet aan.
Heb zelf ook nog geen reanimatiecursus of EHBO-cursus gevolgd overigens. Zou het wel graag doen, maar ik zie het op het moment gewoon niet zitten. Zeker niet met al die vervolgcursussen etc.
| 14:58 |
Verplichten is té zwaar. Niet iedereen is geschikt. Je moet het maar kunnen op dat moment.
| 09:32 |
Nou ja, als je in de vierde of vijfde klas van het middelbaar een basiscursus reanimeren krijgt (met zo'n pop), dan weet je wel hoe het moet. 
Ik zeg niet dat iedereen verplicht burgerhulpverlener moet worden, want inderdaad: niet iedereen is geschikt en je moet het maar kunnen op dat moment. Maar ik had het wel handig gevonden als ik een reanimatiecursus gehad had. Dan ben je ook beter voorbereid op de gevolgen ervan als het dan een keer nodig is.
| 14:57 |
👍
| 10:36 |
mee eens iedereen zou moeten kunnen reanimeren voor mij is dit normaal
ik werk in de zorg en op school in de zorg is dit een vast programma om dit te leren
| 18:42 |
Fijn dat je dat op school in de zorg moet leren! Helaas is het geen vast programma op de middelbare school :C
| 19:01 |
Op vmbo scholen wel hoor , het is verplicht examenonderdeel in een aantal profielen !
| 10:06 |
Helemaal met je eens! mooie blog :)
| 17:22 |
Dankjewel!
| 17:26 |
Super goed artikel. En je hebt helemaal gelijk dat reanimatie verplicht gesteld moet worden. Ik heb het gedeeld :-)
| 13:11 |
Dankjewel!
| 13:13 |
:-)
| 13:13 |
Ik heb je weer een cadeautje gegeven voor deze blog. Weer zo goed :-)
| 12:12 |
Helemaal mee eens! Heel goed dat dat onder de aandacht word gebracht! Kei goeie blog weer :-) misschien ga ik m nog wel delen!
| 12:08 |
Aaaaaaaaaaaah waarom bent u zo lief :o
| 12:40 |
Ja, helemaal mee eens!
| 17:08 |
Zeker mee eens! Ik wilde hier zelf ook nog een artikel over schrijven, maar blijkbaar ben je me voor Vincie ;p
| 00:19 |
Haha, 90% van wat hier staat stamt uit mijn Nederlands betoog wat ik aan het begin van het jaar heb moeten schrijven. Ik vond het belangrijk om te delen omdat het gewoon heel veel kan schelen of dat je zelf kan reanimeren (of iig, met behulp van aanwijzingen) of dat je op de politie/ambulance/brandweer moet wachten die veelal te laat komt
| 00:28 |
He! Ik ben dus niet de enige die dr Nederlands betogen en beschouwingen klakkeloos overtyp, hehe.
Maar ik ben het helemaal met je eens. Vandaag heeft een vader van iemand van mijn hockeyclub een hartstilstand en een hersenbloeding opgelopen. Gelukkig was er een ervaren arts, ook een vader, in de buurt en die heeft er voor gezorgd dat hij het overleefd heeft.
| 00:36 |
Heb dit betoog nog vrijwillig geschreven ook tho.

Oef, jemig, wat heftig. Sterkte!
| 00:44 |
Ja. Hier ben ik het mee eens. Het kan nooit kwaad dit te leren, en ik denk inderdaad dat er vele levens mee gered zouden worden. Ik moet heel eerlijk toegeven dat ik netjes mijn EHBO, reanimatie en AED trainingen gehad heb. Echter, toen er een man pas geleden in elkaar zakte sloeg ik compleet dicht en had ik denk ik wel 10 sec nodig om de boel te plaatsen en te bedenken wat te doen. Daarna zou ik in staat zijn te helpen. Maar ook dat is beter dan niks. Dit zouden ze echt in moeten voeren. Écht.
| 20:19 |
Ja, ik had ook even een paar seconden nodig om de boel te plaatsen van wat er met m'n vader aan de hand was. Maar hij leeft nog en dat is het belangrijkste. En ik denk dat er heel veel levens gered kunnen worden als iedereen basiskennis van reanimatie zou hebben. Desnoods hang je een stappenplan bij de kapstok oid, zodat je elke dag even kunt kijken hoe het nu ook alweer zat. Vind het jammer dat ik nog geen cursus heb gehad, ben het wel plan om te gaan doen!
| 20:53 |
Hm met mijn twee linkerhanden vrees ik dat zelfs na 500 lesuren ik nog meer kans maak iemands borstkas te doorboren, dan effectief het hart terug op gang te krijgen
| 10:58 |
Ach, sommige linkshandigen zullen blij zijn met twee linkerhanden ;)

Bekijk het positief: als u het probeert en het lukt, dan geeft dat u een ontzettend goed gevoel, en anders hebt u altijd nog het gevoel "ik heb gedaan wat ik kon doen, ik heb mijn best gedaan" en bovendien kan kennis van reanimatie / EHBO nooit kwaad :)
| 11:00 |
Of , als ik iemand anders de kans had gegeven, had ie het gehaald :p
Maar zo zit ik dan weer in elkaar ;)
Heb wel een basiskennis hoor, durf het enkel niet in praktijk te brengen wanneer er levens afhangen ;)
| 11:01 |
Ik heb dan geen basiskennis, maar wel ervaring.

En mocht er niemand in de buurt zijn: iets doen is beter dan niets doen en een schuldgevoel krijgen
| 11:05 |
EHBO kennis is zeker belangrijk.
| 18:42 |
Ben ik het helemaal mee eens.
| 18:46 |
Als ik kan vinden hoe ik m moet delen though want ik wil niks van Yoors op mijn Facebook of iets, hahaha
| 17:18 |
Je kunt de link kopiëren en plakken, als het goed is komt dan je Yoors ID erachter te staan :)
| 17:21 |
Ah ja, hier ben ik het echt helemaal mee eens. Ik deel hem ook, vind het echt een goed artikel!
| 17:17 |
Dankjewel! :D
| 17:22 |
Goeie! Ik heb letterlijk nooit iets geleerd over EHBO, niet op de basisschool en niet op de middelbare school
| 16:38 |
Ik ook niet, en daarom vind ik het belangrijk dat dat wel moet gebeuren.
| 16:44 |
Heel goed artikel die deel ik even!
| 16:38 |
Wow, bedankt!!!!
| 16:44 |
Graag gedaan!
| 16:47 |
Ik ben het helemaal met je eens! EHBO is belangrijk en mensen horen elkaar te kunnen helpen.
| 16:29 |
Yay! :)
| 16:43 |

Persoonlijk kanaal
Arbowetten bestonden toen nog niet
Gezondheid & Geest
mentale fysiotherapie
mentale fysiotherapie
Muziek, Kunst & Cultuur
Portret tekenen
 
×

Yoors


exit_to_app Inloggen